Monorail voor training renpaarden in ontwikkeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Monorail voor training renpaarden in ontwikkeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 21:35

Bokt.nl/ horsetalk.co.nz

20 miljoen pond, dat is wat de in ontwikkeling zijnde monorail moet gaan kosten. De monorail, bedoeld om racepaarden mee te trainen, is ontworpen door Kingwood Stud in Lambourn.

De monorail, ook bekend onder de naam "Kurtsystem" is bedacht door Mehmet Kurt, een Turks zakenman, die sinds 2011 de eigenaar is van Kingwood Stud. De monorail zal 1500 meter lang worden en bestaat uit modules waarin de paarden vastgezet kunnen worden. Mehmet Kurt ontwierp de monorail omdat hij zich zorgen maakte over het grote aantal blessures dat zijn jonge renpaarden opliepen tijdens trainingen.

De monorail kan snelheden halen tot 56 kilometer per uur. Ook kan de hartslag en ademhaling van elk paard nauwkeurig worden bijgehouden gedurende de training. De training kan, door continue toezicht, te allen tijde stil worden gezet. Op het moment draait er al een prototype in de Turkse stad Istanbul.

Klik hier voor foto's.

LBLGypsyCobs

Re: Monorail voor training renpaarden in ontwikkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:42

Bouwen ze er ook een looping en een kurkentrekker in?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:42

Luie mensen! En dan straks moddervette jockeys, want die verbranden geen calorieën meer met het trainen van de paarden :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:13

Vind het opzich prima hoor, worden de paarden 50 kg lichter getraind en ze vallen (als het goed is) niet wanneer ze struikelen. Én alles word bijgehouden, gecheckt. Paarden kunnen zo beter gezond worden gehouden en misschien ook optimaler getraind. Lijkt me best interessant.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:38

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:44

Ik heb deze al eerder voorbij zien komen inderdaad..

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 06:28

Klopt, oud nieuws. Heb deze enkele jaren geleden al langs zien komen. Zou pas nieuws wezen als er zoiets naar EU/NL kwam.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 06:48

xSlvna schreef:
Vind het opzich prima hoor, worden de paarden 50 kg lichter getraind en ze vallen (als het goed is) niet wanneer ze struikelen. Én alles word bijgehouden, gecheckt. Paarden kunnen zo beter gezond worden gehouden en misschien ook optimaler getraind. Lijkt me best interessant.

Hoe zorgt dit apparaat dat een paard niet zou vallen?

Ik vind het wel jammer dat men wel geld wil verdienen met het trainen van dieren, maar er vervolgens zo weinig mogelijk contact mee lijkt te willen. Wel de data aflezen van een scherm, maar het dier onder je voelen lopen zegt toch ook veel?

In de renwereld zal paardenliefhebber zijn wel een andere betekenis hebben dan voor iemand als ik, die de paarden met een schuilstal bij elkaar op een wei houdt en er niet perse op hoeft te zitten om er plezier mee te hebben :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:00

chamion schreef:
Klopt, oud nieuws. Heb deze enkele jaren geleden al langs zien komen. Zou pas nieuws wezen als er zoiets naar EU/NL kwam.

Het nieuws is volgens mij dan ook dat er nu één gebouwd gaat worden in Kingwood Stud (Lambourn, Engeland, Europa dus).

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:18

Meneer Kurt speelt graag met techniek bij z'n paardjes (Kurtsystems). Voor revalidatie kan ik me bij sommige dingen wel iets voorstellen, maar het echte gevoel, wat een paard met zijn lichaam je vertelt wordt wel heel erg verwaarloosd voor mijn gevoel.

Kurt had in 2013 al toestemming gekregen om de monorail te bouwen. De bouw zou zo'n 12 maanden moeten duren, dus het nieuws dat ze gaan bouwen is al oud. Eigenlijk zou het nieuws moeten zijn dat ding er staat en werkt :)
http://www.kingwoodstud.com/kurt-systems/
http://www.kingwoodstud.com/kurtsystem-given-the-green-light-at-kingwood-stud/

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:16

LBLGypsyCobs schreef:
Wel de data aflezen van een scherm, maar het dier onder je voelen lopen zegt toch ook veel?

Ik rij al jaren, maar de hartslag van mijn paard voel ik helaas niet. :n Net zoals zijn ademhaling en andere dingen die de monorail meet.

Ik dacht dat de paarden hierin vast zaten, anders word het toch levensgevaarlijk als ze eens struikelen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:18

xSlvna schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Wel de data aflezen van een scherm, maar het dier onder je voelen lopen zegt toch ook veel?

Ik rij al jaren, maar de hartslag van mijn paard voel ik helaas niet. :n Net zoals zijn ademhaling en andere dingen die de monorail meet.

Ik dacht dat de paarden hierin vast zaten, anders word het toch levensgevaarlijk als ze eens struikelen.

Je kunt ook een meter aan je paard hangen zonder heel dat ding er omheen.

Ik denk wel dat er een soort beveiliging aan zit, dat het ding remt als er een paard struikelt.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:24

Ja maar hij staat niet ineens stil lijkt me, en als dat wel zo zou zijn zou dat gevaarlijk zijn voor de andere rennende paarden

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:26

Dacht dat ze er in beugels inhingen, als ie zn pootjes dan intrekt zweeft ie lekker mee xd

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:26

Nee ineens op de rem kan niet, maar een paard wat valt ligt wel vrij vlot stil en zal dan toch geraakt worden door andere paarden.

Ik denk dat het ding niet kan uitwijken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:52

xSlvna schreef:
Dacht dat ze er in beugels inhingen, als ie zn pootjes dan intrekt zweeft ie lekker mee xd

Ik zie het al voor me, net als de persoon achter op een tandem......
Lijkt inderdaad of de dieren met borsttuig en buikriem in het apparaat "hangen", dus als ze struikelen worden ze opgevangen.

Goede ontwikkeling, nee, maar ik hou ook niet van stapmolens en dergelijke. Een trainer met gevoel voor zijn paarden die de hartslag controleert en op zijn paarden let tijdens de training zal toch ook met genoeg beleid te werk gaan dat de dieren niet "dood geraced" worden?!

Het lijkt me eerder een mooie manier om met zo min mogelijk personeel zoveel mogelijk paarden ineens fit te krijgen, maar of je dit nou moet willen...........

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:55

Is het wel een volledige training als het paard zijn eigen gewicht niet hoeft te dragen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:57

Geen idee wat zijn insteek is... Maar Amke het paard loopt toch daadwerkelijk, hij moet dus wel zelf lopen hoor! Maar misschien als hij 5 cm naar onder komt, hij in de beugels hangt. :o

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:08

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:11

ohja inderdaad, na de video gezien te hebben valt het wel mee met hoeveel ze erin hangen.
Maar vind het toch maar een raar en eng ding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:12

Het hele systeem is dus gewoon al in werking. Ziet cool uit.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:15

In het filmpje hier boven laten ze zelfs een veulentje er in lopen. 8)7

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:16

Voor de auto ja. Denk om aan te geven dat het paard niks trekt en dat de auto dus mooi 'volgt'. Veulen galoppeert niet eens.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:10

Als je er een beetje in duikt, kun je lezen dat Kurt dit systeem bedacht heeft nadat een (aantal) paard(en) van 'm ondanks professionele trainers, overtraind en geblesseerd raakte(n). En dat is inderdaad een reëel gevaar bij mensenwerk. Hij verwacht dat hij met dit systeem menselijke variatie en fouten elimineert. Een machine doet en meet iedere keer hetzelfde. Een mens niet. En in deze wereld gaat nu eenmaal een hoop poen om, dus als je je kansen op succes kunt verhogen en het risico of blessures kunt verlagen, waarom niet?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:20

Ik zie het probleem niet zo... We zetten onze paarden toch ook in een stapmolen? Imo hetzelfde, je "dwingt" ze te lopen zonder erop te hoeven zitten of er naast lopen. Ik zie geen boze paarden, zo kunnen ze in mijn ogen prima conditie opbouwen en kan geen ruiter ze in de weg zitten.