Jockey rijdt hurdle race zonder teugels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jockey rijdt hurdle race zonder teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 19:58

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Het was niet de bedoeling van jockey Harry Bannister om het paard Vif Argent zonder teugels te rijden in de hurdle race in Kempton Park, Groot-Brittanië. Toch werden zijn kunsten in het zadel getest toen hij na de eerste horde zijn teugels verloor.

"Ik reed naar de eerste horde toe, en hij zette veel te vroeg af en dook door de horde. Zijn hoofd raakte de grond en ik werd naar zijn oren gelanceerd, op dat moment verloor ik mijn teugels," zegt Harry, die de door Andrew Reid getrainde ruin voor de eerste keer reed. "Ik pakte de gesp van de teugels voordat ik me realiseerde dat beide teugels zich aan de rechterkant van zijn nek bevonden en het hoofdstel van één oor was afgezakt."

Zonder stuur zwenkte het zevenjarige paard naar rechts, van het veld af en richting de chase renbaan, waar zich een borstelhindernis bevond.

"Ik verwachtte niet dat hij zou springen, ik dacht dat hij af zou remmen. Ik probeerde de teugels over zijn hoofd te trekken maar daardoor ging hij alleen maar sneller," zegt Harry. "Op het moment dat ik besefte dat hij zou gaan springen, liet ik de teugels voor wat ze waren en greep zijn manen. Hij sprong de hindernis zeer netjes!"

Doordat de chase en de hurdle racebaan samenkomen in een bocht, kwamen paard en jockey weer terug op het veld, inmiddels met de teugels om Vif Argent's voorbeen gewikkeld. Vlak voor de volgende hindernis braken de teugels. Na bijna een hele ronde verlieten ze wederom het veld, deze keer recht op het witte reling af dat de afrastering vormt van de racebaan. Hier twijfelde het paard waardoor zowel ruiter als paard op de grond belandden.

"Tijdens de race was ik meer bezig met hoe ik hem zou stoppen en hoe ik niet de anderen in de weg zou zitten. Het had heel naar af kunnen lopen, maar gelukkig zijn we er allebei goed van afgekomen."

sanso

Re: Jockey rijdt hurdle race zonder teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:32

Is hier een filmpje van? Zou het graag willen zien! Goed dat alles oke is afgelopen