Nieuwe regel arabierenshows VS tegen 'shanking'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Nieuwe regel arabierenshows VS tegen 'shanking'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 19:29

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk
Afbeelding
Arabier in showtuig. Foto: SSDesign.

In de Verenigde Staten is nieuwe regelgeving geïntroduceerd omtrent 'shanking' en het gebruik van een zweep. Shanking is het rukken aan het leidsel, waarbij er tevens vaak een kinketting wordt gebruikt.

Op 5 april is de United States Equestrian Federation bijeen gekomen om een klacht te bespreken die was ingediend over de US Arabian and Half-Arabian National Championship Show. Deze show vond plaats in oktober 2015. De federatie stelt dat deze technieken met name worden gebruikt tijdens de 'hard stand up', waarbij het paard stilstaand en met het hoofd hoog wordt voorgesteld aan de jury.

De federatie heeft beslist dat shanking slechts in noodgevallen mag worden gebruikt, namelijk als het paard gevaarlijk onhandelbaar wordt en de voorsteller de controle over het paard moet zien terug te krijgen. Ook het dreigen met de zweep moet volgens de federatie worden erkend als "intimiderend gedrag dat niet is toegestaan".

Het controleren of deze regel wordt nageleefd, zal worden gedaan door juryleden, stewards, dierenartsen en showcommissies.

De federatie houdt er rekening mee dat voorstellers mogelijk andere groffe technieken gaan gebruiken naar aanleiding van de nieuwe regelgeving. Hiervoor is de organisatie bezig de 'hard stand up' opnieuw te evalueren, omdat het "potentieel stressvol en intimiderend is voor het paard".

Ibbel

Re: Nieuwe regel arabierenshows VS tegen 'shanking'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:35

Als dit net zo effectief is als het verbod op soring en kettingen bij de Tennessee Walkers geef ik er geen kwartje voor :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:38

ze gaan ze nu achter gesloten deuren op de kin rammen, zodat een paard bij 1 vingerbeweging van de voorbrenger zijn hoofd al omhoog doet.

kortom, ik geloof er nog niet zo hard in....

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:10

Een stap in de goede richting, maar inderdaad hopelijk heeft het ook zijn effect...

Maar je ziet het helaas niet alleen in Amerika, en het is een van de redenen dat ik al jaren niet meer naar arabierenshows ga. Dat gesnok aan de hoofden van die arme dieren :r
Sommige paarden zijn zo doodsbenauwd van hun 'trainers' dat ze staan te trillen over hun hele lijf...

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle trainers zo zijn, er zijn er ook die zeer paardvriendelijk trainen en dat worden er steeds meer. Veel mooier om te zien, zoveel vertrouwen en harmonie tussen trainer en paard!

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 15:57

Ik moet zeggen...ik was laatst voor het eerst naar een arabierenshow en dat rukken aan de kettingen viel mij ook al op. -O- Ze kunnen prima getraind worden om de goede houding aan te nemen, dat zag je op veel momenten ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:04

Mensen die nu hun paarden en plein publique in elkaar te trimmen met een zweep of een aansnoerketting zullen dat na zo'n verbod natuurlijk gewoon net zo grof of nog erger achter de schermen blijven doen. Ze beschikken namelijk niet over de hersens, vaardigheden en gevoel om op subtielere manieren met paarden om te gaan, anders hadden ze dat allang gedaan. :(:)

Het belangrijkste aan dit soort verboden is dat het grote publiek opgevoed wordt en leert dat dit echt not done is. Nu worden ze namelijk nog gehersenspoeld door trainers die zeggen dat dit zo hoort, dat de paarden niet echt iets voelen en dat als de paarden het écht vervelend zouden vinden ze niet mee zouden werken want een paard weegt 500 kilo en de mens maar 60 bla bla bla... :n