Kamervragen over paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kamervragen over paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 10:27

Bokt.nl

De paardenmarkt in Zuidlaren wordt nu ook onder de aandacht van de politiek gebracht.
Kamerlid Thieme van de Partij van de Dieren heeft aan de Staatsscretaris van Economische Zaken Martijn van Dam vragen gesteld inzake de wettelijke overtredingen op paardenmarkten. Hierbij verwijst zij onder andere naar het inspectierapport van de Dierenbescherming. Hierin werd vastgesteld dat onder andere de wettelijke eisen niet altijd werden nageleefd en de twijfel over het succes van het Protocol Welzijn Paardenmarkten. Ook benoemd ze het risico van het verspreiden van ziektes zoals Droes en Rhino via paardenmarkten.

Klik hier om de kamervragen te bekijken.

Aanverwant artikel:
[ON] Zuidlaardermarkt ondanks minder paarden 'gezellig druk'

antje_vip

Re: Kamervragen over paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:30

Volgens mij was de markt al aanzienlijk verbeterd. Wanneer gaat de politiek zich eens bezig houden met echt belangrijke dingen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:30

Ja want de dierenbescherming maakt zo'n lekker onafhankelijk en realistisch rapport :+

Je mag goed uitkijken met dit soort grappen want ik zie niet in waarin een wedstrijd, crossles of clinical anders is voor een paard en het risico voor verspreiding van ziekten.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:45

Ze hebben de vogelsport al om zeep geholpen met hun nieuwe huisdierenbesluit waardoor er bijna geen tentoonstelling meer te organiseren is zonder hocuspokus. Laat ze hier ook maar aan beginnen dan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:52

ruitje schreef:
Ja want de dierenbescherming maakt zo'n lekker onafhankelijk en realistisch rapport :+

Je mag goed uitkijken met dit soort grappen want ik zie niet in waarin een wedstrijd, crossles of clinical anders is voor een paard en het risico voor verspreiding van ziekten.

Volledig mee eens met die laatste opmerking.

daar gaan weer duizenden euro's aan belastingcenten voor "wat" kamervragen...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:26

Het vervelende is eigenlijk dat het niet gaat om het verspreiden van ziekten. De dierenbescherming wil paardenmarkten verbieden en zoeken hiervoor allerhande mogelijke argumenten die niks meer met hun eigen redenen te maken hebben. De dierenbescherming wil paardenmarkten verbieden doordat zij het dierwelzijn op markten niet voldoende vinden. Dit komt voornamelijk doordat paardenmarkten een groot evenement geworden zijn, zoals bijvoorbeeld de Zuidlaardermarkt, compleet met kermis en enorme bezoekersaantallen in plaats van enkel een locatie om paarden te verhandelen.

Om hun doel te bereiken hebben ze niet voldoende aan 'het is zielig voor de dieren'. Dat is geen groot maatschappelijk probleem waardoor de regering er niet zo snel iets mee zal doen. Verspreiding van dierziekten is een ander verhaal. Door het hier op te gooien zal het meer aandacht krijgen in de tweede kamer. Hetzelfde geldt voor de voedselveiligheid waar zij het op gooien. De dierenbescherming is geen organisatie die zich inzet voor veilig voedsel, maar de regering zal hier sneller iets mee doen dan wanneer het enkel om 'zielige' diertjes zou gaan.

Zolang er niemand over het dierwelzijn op wedstrijden en clinics valt, zal daar waarschijnlijk niet zoveel mee gebeuren (tenzij er een grote dierziekte-uitbraak is). Het grootste deel van de dieren gaat weer mee naar eigen huis en komt niet direct in ons voedsel terecht. Ook maakt de regering zich niet direct druk om een klein aantal uitbraken van droes, omdat het niet direct gevaarlijk is voor de mens. Er zullen hooguit een paar paarden aan kunnen sterven.

(Dat in tegenstelling tot 'kwade droes', maar kwade droes komt eigenlijk niet meer voor in Nederland.)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:08

Top dat Marianne Thieme het welzijn van paarden onder de aandacht van de Haagse politiek brengt! +:)+

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:15

Gezeur om niets, in Zuidlaren was niets bijzonders aan de hand, je kunt overal wel een sensatieverhaal van maken!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 06:19

Eens met Sammyoo.
Dit soort "volks vermaak "is niet meer van deze tijd.
Typisch dat sommige lieden op de achterste benen staan als het gaat om "eendjes brood voeren " maar dit soort zaken weg wuiven als "niks aan de hand "

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 06:34

Sammyoo schreef:
Top dat Marianne Thieme het welzijn van paarden onder de aandacht van de Haagse politiek brengt! +:)+

Ik weet niet helemaal zeker of je daar nou heel blij van moet worden... de partij-van-de-dieren-fanaten kunnen wel eens veel meer gaan doen dan het afschaffen van een paardenmarkt.. Want waar houdt t dan op?

Er kunnen vast dingen verbeteren maar of zo'n partij en zo'n mevrouw daar iets substantieels aan bijdragen vraag ik me af... (maar gelukkig zit ik niet in de politiek :) )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:52

AbbyBlues schreef:
Ze hebben de vogelsport al om zeep geholpen met hun nieuwe huisdierenbesluit waardoor er bijna geen tentoonstelling meer te organiseren is zonder hocuspokus. Laat ze hier ook maar aan beginnen dan.

Gelukkig wel ja. Doodzieke vogels die ook mensen kunnen besmetten op een markt is niet o.k!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:47

Cer schreef:
Ik weet niet helemaal zeker of je daar nou heel blij van moet worden... de partij-van-de-dieren-fanaten kunnen wel eens veel meer gaan doen dan het afschaffen van een paardenmarkt.. Want waar houdt t dan op?

Er kunnen vast dingen verbeteren maar of zo'n partij en zo'n mevrouw daar iets substantieels aan bijdragen vraag ik me af... (maar gelukkig zit ik niet in de politiek :) )

Ja hoor, daar word ik zeker wel blij van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 06:54

Denk je dat het zich beperkt tot paardenmarkten?
Of ben jij iemand die zn paarden alleen op de wei heeft staan (genoeg hectare, met overkapping die goedgekeurd is door de gemeente) en er vanaf een afstandje naar kijkt? Niet rijden dan ook he ;-)
Dan is er inderdaad geen probleem.

Overigens, paardenmarkten of ander soort dierenmarkten ben ik ook geen fan van, maar het ligt er helemaal aan hoe het georganiseerd is..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:18

Sammyoo schreef:

Ik ben nooit zo van iemands profiel erbij halen en ik moet zeggen dat het grootste deel van je profiel jaloersmakend is om te zien.

Maar die parade waar 50 paarden gestressed Door de bak lopen is toch in wezen niet heel erg anders dan een paardenmarkt?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:03

pff ben ook tegen de paardenmarkt maar had liever dat ze hun energie in de slachttransporten staken of De Nieuwe Ergernis!

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:21

Amalarab schreef:
pff ben ook tegen de paardenmarkt maar had liever dat ze hun energie in de slachttransporten staken of De Nieuwe Ergernis!

Juist, laat ze eerst die ellende in de Oostvaardersplassen maar eens oplossen maar daar hoor je mevrouw Thieme en consorten niet over!