Sanne Thijssen, Peter Slaats en Lacom-directeur Driek Lammers. Foto: CSI Eindhoven
Sanne Thijssen (17), dochter van Grand Prix-ruiter en handelaar Leon Thijssen, heeft vandaag geschiedenis geschreven als jongste winnares van de Lacom Derby ooit. Met slechts vier strafpunten reed ze het lastige parcours van 21 hindernissen uit.
Ze had een enkele balk, op één van de makkelijkste sprongen. Sanne: "Mijn eigen schuld. Ulena werd wat vlak en ik probeerde haar wat dichter bij de hindernis te rijden zodat ze weer meer ging 'klimmen'. Alleen sprong ze nu te hoog op en niet ver genoeg door." Daarentegen gingen de lastige onderdelen, waaronder de Derby-wal, vlekkeloos. Haar 15-jarige paard Ulena is voorheen door haar vader uitgebracht in onder andere de CSI3* klasse.
Nederlands kampioen springen Frank Schuttert opende de Lacom Derby, maar werd uitgesloten van deelname nadat zijn paard Cambio (v. Con Capitol) de wal niet meer af durfde. Ook Maikel van Vleuten had pech: al vroeg in het parcours brak een onderdeel van zijn bitloze hoofdstel. VDL Groep Quatro (v. Quaprice) vervolgde het parcours met nauwelijks een rem en stuur, waardoor het op het eind mis ging. Van der Vleuten kreeg 8 strafpunten op de plankenhindernis onderaan de wal en op de laatste hindernis. Een extra strafpunt was voor de tijdsoverschrijding. Remco Been en Songe Blue des Vatys (v. Mr. Blue) eindigden met dezelfde score, maar door een snellere tijd plaatsten ze zich op de tweede plek, voor Maikel van der Vleuten.
Joy Lammers, Derby-winnares van 2015 en winnares van de Derby kwalificatieproef afgelopen week, eindigde op een twaalfde plek met Zomerfee van de Broekkant (v. Oklund). Haar vader, Driek Lammers, sponsort dit jaar voor het eerst de Lacom Derby.
Ik neem aan dat je het voor een wedstrijd een keer goed poetst, als dan iets kapot is, minder stevig of wat dan ook, zie je dan toch? (Of ben ik de enige die gewoon op de manege een trauma heeft opgelopen met een teugel waarvan het riempje losliet de 4e les
Sindsdien controleer ik altijd alles na voordat ik opstap
Bij mij is er ook ooit eens een gloednieuwe singelstoot op wedstrijd geknapt na een hele gekke bokkensprong.