Negro hengstveulen voor Charlotte Dujardin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Negro hengstveulen voor Charlotte Dujardin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 21:07

Bokt.nl/ Facebook.com

Vanmorgen is Florentina, de talentvolle merrie van Charlotte Dujardin, moeder geworden van een gezond hengstveulen. Het veulen is de zoon van Negro, die ook de vader is van Valegro.

Het veulen werd niet door Florentina zelf op de wereld gezet, maar door een draagmoeder genaamd Dora. “Dora zorgt heel goed voor onze nieuwe aanwinst. Hij is prachtig, ik kan niet wachten hem te ontmoeten” Aldus Dujardin.

Ineke2

Re: Negro hengstveulen voor Charlotte Dujardin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:10

Dan is het niet Florentina die een veulen heeft gehad maar Dora...
Vind het toch een vreemd iets " draagmoederschap bij dieren"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:16

Blijf het ook maar raar vinden , de natuur 'helpen'

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:19

Tja, de echte moeder kan blijven presteren terwijl haar veulen rustig ontwikkelt.
Ik denk dat het een dure trend is die enkel voor de "elite" beschikbaar zal zijn.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 05:07

Zo hele duur is die trend niet ;) en is ook voor een gewone man te doen. De vraag is wil je dat.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:53

Hengsten kunnen honderden nakomelingen hebben, maar de beste merries, beter dan sommige hengsten mogen dat niet. Met dit systeem is er de mogelijkheid om een beetje meer veulens te krijgen van een goede merrie, dus waarom niet? Genetisch gezien interessant.
Klonen ben il wel tegen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:04

Evelien__ schreef:
Tja, de echte moeder kan blijven presteren terwijl haar veulen rustig ontwikkelt.
Ik denk dat het een dure trend is die enkel voor de "elite" beschikbaar zal zijn.

valt op zich best mee wat het kost rond de 2 tot 3 duizend euro ben je klaar :)
wij willen het dit jaar ook doen met de merrie waar mijn zus lichte tour mee rijd zonde om te stoppen maar ja een veulen ervan zal zeker welkom zijn :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:06

Ineke2 schreef:

Dat staat er toch niet, er staat dat Florentina moeder is geworden en dat is gewoon correct.

Persoonlijk heb ik geen problemen met draagmerries.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:12

Nee dat staat er ook niet. Dat beweer ik toch ook niet dat dat er staat?

Ik vind dat de merrie die bevallen is, moeder is geworden. Dat schrijf ik dan ook.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:27

Fotografie91 schreef:
Evelien__ schreef:

valt op zich best mee wat het kost rond de 2 tot 3 duizend euro ben je klaar :)
wij willen het dit jaar ook doen met de merrie waar mijn zus lichte tour mee rijd zonde om te stoppen maar ja een veulen ervan zal zeker welkom zijn :)

Ja, maar voor een merrie die bijvoorbeeld L1 of L2 loopt is het denk ik de kost niet waard. Correct me if I'm wrong. Ik ben er ook absoluut niet tegen, maar ik vraag me inderdaad af of het betaalbaar is voor de gewone man en zijn die draagmerries dan zo makkelijk te vinden? En moeten die zelf niet aan bepaalde criteria voldoen?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:29

mooney schreef:
Ineke2 schreef:

Dat staat er toch niet, er staat dat Florentina moeder is geworden en dat is gewoon correct.

Persoonlijk heb ik geen problemen met draagmerries.

Maar als je dan later tussen Florentina haar nakomelingen kijkt, staan ze er ook lekker tussen. Terwijl die er bij Dora dan niet staat. Terwijl Dora het veulen geworpen heeft en met alle zorg grootgebracht heeft. Ik vind het nogal speciaal. Maar het bestaat bij mensen ook. Ik ben er niet tegen, maar zou het zelf niet doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:33

Ik vind het helemaal niks. Het is de door de mens geregisseerde maakbare wereld. De mens wil alles: doorgaan met de merrie in de sport voor eigen gewin én een veulen van diezelfde merrie om geld aan te gaan verdienen, dus ook voor eigen gewin. En dan zeggen dat je zo van paarden houdt. Volgens mij hou je dan eigenlijk alleen van winst (roem en geld) voor jezelf.
Maar goed. Ieder zijn/haar ding...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:47

Evelien__ schreef:

Duur is het inderdaad niet, maar prijstechnisch kan het ook een beetje je eigen glazen in gooien worden. Stel de merrie zou tot haar 15de of 18de in de sport lopen en daarna voor de fokkerij gebruikt worden heeft die merrie minder nakomelingen dan wanneer je vanaf b.v haar 7de elk jaar embryo's zou winnen voor de fokkerij.

Persoonlijk hou ik er niet van om zo met de "natuur" te spelen en de hormonen die erbij komen kijken, maar in sommige situaties blijft het natuurlijk interessant.

Edit: daarbij is er al jaren bekend (bij koeien) dat de nakomelingen uit embryo's en gesekst sperma slechter op vruchtbaarheid presteren

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:55

daffie1986 schreef:
Evelien__ schreef:

Duur is het inderdaad niet, maar prijstechnisch kan het ook een beetje je eigen glazen in gooien worden. Stel de merrie zou tot haar 15de of 18de in de sport lopen en daarna voor de fokkerij gebruikt worden heeft die merrie minder nakomelingen dan wanneer je vanaf b.v haar 7de elk jaar embryo's zou winnen voor de fokkerij.

Persoonlijk hou ik er niet van om zo met de "natuur" te spelen en de hormonen die erbij komen kijken, maar in sommige situaties blijft het natuurlijk interessant.

Edit: daarbij is er al jaren bekend (bij koeien) dat de nakomelingen uit embryo's en gesekst sperma slechter op vruchtbaarheid presteren

Klopt, maar de gemiddelde stier heeft ook zoveel meer nakomelingen dan de gemiddelde hengst, dus daar is het betaalbaar en wordt het ook met regelmaat gedaan. Ik hou ook niet van met de natuur spelen. Daarom wordt mijn merrie gewoon lekker zelf moeder en mag ze de kleine zelf grootbrengen :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:01

Tja... Maar feitelijk beslissen wij zelf ook dat het veulen haar met 4 tot 6 maanden afgenomen wordt, tot groot verdriet van veel merries ipv de merrie zelf te laten spenen. Mijn vorige merrie speende haar veulens pas met een maand of 9 a 10. En spelen met de natuur doen we sws door ermee te gaan sporten. Het is mij om het even of je sperma dmv een rietje in een merrie stopt of een eitje bevrucht en die dmv een rietje in een andere merrie stopt.

Whats the difference...

In de natuur zou het gros van de hengsten niet eens aan dekken toe komen en zouden de merries ook hele andere keuzes maken. Die kiezen 'hun' hengst op kracht en functionaliteit en niet op een mooie kop en wapperende voorpootjes.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:55

Suelza schreef:
Het is mij om het even of je sperma dmv een rietje in een merrie stopt of een eitje bevrucht en die dmv een rietje in een andere merrie stopt.

Whats the difference...

Uhm de hormonen misschien waarmee de merrie's ingespoten worden om de klaar te maken voor "oogsten" of "planten".

Ja zelf laten afspenen is leuk, maar werkt meestal in de natuur omdat de merrie alweer drachtig is van de volgende. Ben ik zelf van mening dat het huidige afspeen "beleid" wel met minder stress kan dan in 1 ruk het veulen weg te plukken.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:13

Een draagmerrie krijgt geen hormonen, de werkelijke moeder ook niet! Het is gewoon een kwestie van ongeveer op het zelfde moment ovuleren. Als je een eigen merrie kunt gebruiken om te dragen zijn de kosten echt niet hoog.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:31

En indien ze niet gelijk lopen wordt er een draagmerrie hengstig gespoten .
Gebeurd ook heel vaak bij de " echte " moeder merries.

Er zijn zelfs speciale draagmerrie " klinieken " die houden 10tallen draagmerries voor hun klanten .
En op moment dat de draag merrie op 40 dagen nog het vruchtje bij zich draagt dan komt ze naar de eigenaar van het veulen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:15

badtothebone schreef:
Een draagmerrie krijgt geen hormonen, de werkelijke moeder ook niet! Het is gewoon een kwestie van ongeveer op het zelfde moment ovuleren. Als je een eigen merrie kunt gebruiken om te dragen zijn de kosten echt niet hoog.

In het geval van verse embryo's worden er wel degelijk hormonen gebruikt om te zorgen dat beide merrie's gelijk lopen en vaak nog extra merrie's als reserve.