Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
en is ook voor een gewone man te doen. De vraag is wil je dat. 
Evelien__ schreef:Tja, de echte moeder kan blijven presteren terwijl haar veulen rustig ontwikkelt.
Ik denk dat het een dure trend is die enkel voor de "elite" beschikbaar zal zijn.

Fotografie91 schreef:Evelien__ schreef:Tja, de echte moeder kan blijven presteren terwijl haar veulen rustig ontwikkelt.
Ik denk dat het een dure trend is die enkel voor de "elite" beschikbaar zal zijn.
valt op zich best mee wat het kost rond de 2 tot 3 duizend euro ben je klaar
wij willen het dit jaar ook doen met de merrie waar mijn zus lichte tour mee rijd zonde om te stoppen maar ja een veulen ervan zal zeker welkom zijn
mooney schreef:Ineke2 schreef:Dan is het niet Florentina die een veulen heeft gehad maar Dora...
Vind het toch een vreemd iets " draagmoederschap bij dieren"
Dat staat er toch niet, er staat dat Florentina moeder is geworden en dat is gewoon correct.
Persoonlijk heb ik geen problemen met draagmerries.
Evelien__ schreef:Tja, de echte moeder kan blijven presteren terwijl haar veulen rustig ontwikkelt.
daffie1986 schreef:Evelien__ schreef:Tja, de echte moeder kan blijven presteren terwijl haar veulen rustig ontwikkelt.
Duur is het inderdaad niet, maar prijstechnisch kan het ook een beetje je eigen glazen in gooien worden. Stel de merrie zou tot haar 15de of 18de in de sport lopen en daarna voor de fokkerij gebruikt worden heeft die merrie minder nakomelingen dan wanneer je vanaf b.v haar 7de elk jaar embryo's zou winnen voor de fokkerij.
Persoonlijk hou ik er niet van om zo met de "natuur" te spelen en de hormonen die erbij komen kijken, maar in sommige situaties blijft het natuurlijk interessant.
Edit: daarbij is er al jaren bekend (bij koeien) dat de nakomelingen uit embryo's en gesekst sperma slechter op vruchtbaarheid presteren
Suelza schreef:Het is mij om het even of je sperma dmv een rietje in een merrie stopt of een eitje bevrucht en die dmv een rietje in een andere merrie stopt.
Whats the difference...
badtothebone schreef:Een draagmerrie krijgt geen hormonen, de werkelijke moeder ook niet! Het is gewoon een kwestie van ongeveer op het zelfde moment ovuleren. Als je een eigen merrie kunt gebruiken om te dragen zijn de kosten echt niet hoog.