Studie: strakke neusriem veroorzaakt angst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Studie: strakke neusriem veroorzaakt angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 18:32

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Uit recentelijk onderzoek is geconcludeerd dat een strakke neusriem tot angst kan leiden bij een paard. Een team van onderzoekers van de Universiteit van Sydney heeft ondervonden dat paarden een fysiologische stressreactie tonen bij het dragen van een strakke aansnoerneusriem in combinatie met een stang en trens hoofdstel.

De studie richt zich op de reacties bij het dragen van de neusriem in vier situaties: loshangend, met twee vingers ruimte, met één vinger ruimte en zonder ruimte onder de neusriem. Geen van de twaalf paarden had ooit een stang en trens hoofdstel of een aansnoerneusriem gedragen. Co-auteur Professor Paul McGreevy: "Als je paarden neemt die al gewend zijn aan de situatie, zal het ene paard meer gewend zijn dan de ander." Bovendien geeft hij aan dat door het gebruik van 'naïeve' paarden, het mogelijk is om de aangeboren reactie te meten, in plaats van het aangeleerde gedrag.

De onderzoekers vonden "beduidende veranderingen" in de hartslag, hartslagvariabiliteit en temperatur van het paard bij het dragen van de neusriem. Volgens McGreevy suggereert dit dat het paard pijn of ongemak ervaart op het moment dat de neusriem volledig is aangesnoerd. Gapen, likken en kauwen waren hierbij vrijwel afwezig en de frequentie van het slikken gehalveerd. Zodra de neusriem werd verwijderd, toonden de paarden juist een toename van deze acties.

Rivendell

Re: Studie: strakke neusriem veroorzaakt angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:35

Duh :p
Hoe logisch kan het zijn

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:51

Dat strakke neusriemen ongemak en/of pijn veroorzaken, had iedereen al zelf uitgevogeld - toch? O:) -O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:52

Tja, maar heel veel mensen vinden dat ze geen strakke neusriem hebben terwijl het paard daar anders over denkt -O-

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:58

Dan had ik het alleen interessant gevonden wat de verschillen waren tussen de cases met 1, 2 en geen vingers tussen de neus en de neusriem. Want moeten we nu massaal maar de neusriem verwijderen? Of is het aansnoeren met 1 vinger voldoende, of moeten het er twee zijn. Beetje prediken voor de massa's dit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:00

Wranglerbutt schreef:
Dat strakke neusriemen ongemak en/of pijn veroorzaken, had iedereen al zelf uitgevogeld - toch? O:) -O-

ja,maar er zijn heel wat mensen die signalen niet opvangen of niet willen opvangen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:02

Strakke neusriem is niet onschadelijk, hou het daar maar op -:)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:10

Mijn paard schud ook merkbaar minder met zijn hoofd nu ik zonder neusriem rijd. Hiervoor had ik echt de neusriem niet strak aangesnoerd, maar ik merk toch echt een enorm verschil.
Scheelt dat ik sowieso nu western rij en neusriemen niet veel voorkomen dus dat ik voor paardlief ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:12

No shit? :+

Afgezien van het feit dat de wangen keihard tegen de kiezen worden gedrukt (wat al snel gebeurd, ook bij niet strakke Engelse neusriem) kan een geit dit ook wel bedenken.

Nee, veel liever lage neusriem, PS of Sweden of Mexicaanse neusriem.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:13

Dat strakke neusriemen niet goed zijn lijkt me logisch, maar hoe strak is loshangend of 1 of 2 vingers ertussen? Kun je er dan nog net een vinger tussen proppen of kun je ze er makkelijk tussen schuiven?
En wiens vingers? Lijkt me dat dat echt een verschil maakt, zeker tussen het verschil van 1 of 2 vingers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:14

Wranglerbutt schreef:
Strakke neusriem is niet onschadelijk, hou het daar maar op -:)

:j klopt...net als alle dodelijke ongevallen in de racesport...roll-kur kan ook geen kwaad,op een paard van net drie gaan zitten ook niet. :+
Wat we niet willen weten,weten we gewoon niet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:20

Azmay schreef:
Tja, maar heel veel mensen vinden dat ze geen strakke neusriem hebben terwijl het paard daar anders over denkt -O-

Nou idd, iedereen weet het blijkbaar... Maar kijk een dagje op een wedstrijd en het merendeel loopt met een veel te strakke neusriem. Sommige zelfs zo strak dat de neusriem ''in'' de neus ligt ipv op de neus...
Altijd in combinatie met grote open gesperde neusgaten en ogen + gespannen mond... Maarja probeer zelf je kaak maar eens te ontspannen met je tanden op elkaar en met je tanden iets van elkaar, merk je al snel wat fijner is.

Hier gaat de neusriem zo dat er 2 vingers tussen kunnen. Na de sperriem dicht doen, doe ik even mijn vinger in de mond zodat ze de mond wat open doen, dat moet mogelijk zijn, anders gaat hij losser. Huidige hoofdstel heb ik gaten in de neusriem bij gemaakt omdat hij veel te strak zat op het meest losse gaatje en bij het nieuwe hoofdstel laat ik de sperriem weghalen.

Heb graag dat mijn paarden kunnen laten merken dat ze ongemak hebben...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:26

Lienie_F schreef:
Dat strakke neusriemen niet goed zijn lijkt me logisch, maar hoe strak is loshangend of 1 of 2 vingers ertussen? Kun je er dan nog net een vinger tussen proppen of kun je ze er makkelijk tussen schuiven?
En wiens vingers? Lijkt me dat dat echt een verschil maakt, zeker tussen het verschil van 1 of 2 vingers.

Ik heb het abstract niet gelezen, maar ik ga er zomaar vanuit dat ze hiervoor de ISES Noseband Taper Gauge hebben gebruikt.

Bij IJslanderwedstrijden wordt geregeld de afstelling van de neusriem nagemeten met bovengenoemd metertje.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:31

Ik zou het zo fijn hebben gevonden als ze een wat praktischere uitkomst hadden kunnen geven. Ze hebben het nu (voor mijn gevoel) over een 'strakke neusriem' . Maar was is nou precies strak?
Als iemand hier het antwoord heeft hoor ik dat graag.
Ik heb voor mijn paard een aansnoerneusriem maar hij ziet niet strak, alsin de twee vingers d'r tussen regel pas ik er op toe en zit ruimte tussen. Is dat dan niet strak? of alsnog strak omdat het zo'n aansnoer neusriem is?

Ik vind het best een vaag verhaal... Zou er graag meer van willen snappen lijkt me belangrijk namelijk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:38

leeneliefje schreef:
Ik zou het zo fijn hebben gevonden als ze een wat praktischere uitkomst hadden kunnen geven. Ze hebben het nu (voor mijn gevoel) over een 'strakke neusriem' . Maar was is nou precies strak?
Ik heb voor mijn paard een aansnoerneusriem maar hij ziet niet strak, alsin de twee vingers d'r tussen regel pas ik er op toe en zit ruimte tussen. Is dat dan niet strak? of alsnog strak omdat het zo'n aansnoer neusriem is?

Ik vind het best een vaag verhaal... Zou er graag meer van willen snappen lijkt me belangrijk namelijk

waarom heet het een aansnoerneusriem als er twee vingers tussen kunnen?
Een aansnoerneusriem word vaak gebruikt als singel,maar dan om de neus....het vlees puilt er omheen.
Als je er twee vingers tussen kan doen ,gebruik dan een gewone neusriem.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:43

geerke schreef:
leeneliefje schreef:

Een aansnoerneusriem word vaak gebruikt als singel,maar dan om de neus....het vlees puilt er omheen.

Nou de neusriem zat gewoon bij het hoofdstel, ik heb die niet zelf gekocht, ben een bijrijder.
En waarom zou ik een nieuwe neusriem kopen als deze niet te strak zit?
Ik gebruik mijn aansnoerneusriem dus niet als singel :') en het vlees puilt er ook zeker niet omheen, wat een naar beeld roept dat bij me op zeg bah...

Maar wat je dus eigenlijk zegt is, wanneer er twee vingers tussen kunnen zit het dus niet te strak en is het oke? Of is die regel tegenwoordig ook al achterhaald?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:44

ik weet van mijn opleiding dat er twee vingers tussen moeten...maar dat is 150 jaar geleden.Uit de tijd dat paardrijden nog iets anders was :+

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:45

Ik zou ook bang zijn als mijn ademhaling wordt belemmerd door een neusriem, ik nauwelijks kan slikken en ik me wel erg moet inspanning! Bah wat een ellende. Kijk naar je paard en laat je paard bepalen wat strak is...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:45

geerke schreef:
ik weet van mijn opleiding dat er twee vingers tussen moeten...maar dat is 150 jaar geleden.Uit de tijd dat paardrijden nog iets anders was :+

Dus achterhaald?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:49

Rivendell schreef:
Duh :p
Hoe logisch kan het zijn

Blijkbaar niet, omdat veel mensen nog heel strak aansnoeren. Is dus niet zo logisch.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:53

Ik heb ook een aansnoerneusriem, maar doe hem erg los. Het paard moet de kaak nog goed kunnen bewegen, op het bit kunnen sabbelen,... Hij staat nooit strak! Ik denk dat ik soms zelfs ruimte voor drie vingers heb, lijkt me dus geen probleem.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:53

geerke schreef:
leeneliefje schreef:

Het heet een aansnoerneusriem omdat je hem makkelijk heel strak kunt trekken omdat het riempje door een extra ringetje loopt. Maar je kunt hem ook gewoon los omdoen hoor.

Ik had eerst bij een paard een aansnoerneusriem en bij de andere een gewone engelse. Toch kon de aansnoerneusriem veel losser zonder er extra gaten in te maken dan de gewone engelse. En wat ik fijn vind aan een aansnoer is dat er een soort kussentje onder de kaak zit en bij de gewone engelse niet.

De naam van het hoofdstel maakt dus niet zoveel uit... Zie ook vaak aangesnoerde lage neusriemen of gewone engelse neusriemen.

Als je op de neusbrug Minimaal 2 vingers op elkaar kunt leggen onder de neusriem en je paard zijn mond kan openen, dan zit je neusriem echt strak genoeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:58

leeneliefje schreef:
geerke schreef:

Dus achterhaald?

dat zou je bijna denken als ik nu om mij heen kijk....maar dat klinkt weer zo ouwe-dooserig :+

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:29

Een niet superstrakke, maar wel aansluitende gevoerde (of 'zacht onderlegde') neusriem is ook niet paardvriendelijk; hierdoor wordt nl. het gevoelige weeefsel van de wangen continue tegen de tanden aan gedrukt :\

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:45

Wranglerbutt, hoe bedoel je? Heb je het over een Engelse of over een aansnoerneusriem? Me dunkt dat je alleen wat tegen de tanden aandrukt als je het strak trekt.. Eender welke neusriem. Klopt toch, nee?