Amazone na gebroken nek terug in het zadel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Amazone na gebroken nek terug in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 14:51

Bokt.nl/ Ad.nl

Weer paardrijden, crossen en zelfs zwemmen met paarden: toen Wieke Lenstra 3 jaar geleden van haar paard viel en haar nek brak, leek ze het plezier in paardrijden kwijt te zijn. "Door juist weer op het paard te stappen, heb ik mijn leven terug."

Wieke Lenstra rijdt al paard vanaf dat ze vier jaar is. Dressuur is haar specialiteit. Vanaf het moment dat zij haar man Jerry Bradwolff leerde kennen, gingen ze samen verder in de Eventing SGW, waarbij de terreinproef het spectaculairste onderdeel is.

Daar ging het voor Wieke mis. Drie jaar geleden viel ze van haar paard en scheurde een pees. "Na 2,5 maand revalideren stapte ik opnieuw op,'' legt Lenstra uit. "Dat ging meteen mis. Ik viel en kwam op mijn hoofd terecht. Pas later bleek dat ik mijn nek had gebroken.'' Hoewel Lenstra uitstralingen had naar haar armen en benen, ontsnapte ze aan een dwarslaesie. Nog een keer op hetzelfde paard stappen, durfde ze niet meer. "Het paard heb ik meteen verkocht. Ik was bang voor hem geworden.''

Hoewel de amazone na haar val veel rust nodig had, wilde ze het liefst zo snel mogelijk weer haar paard op. "De spieren die je gebruikt bij de juiste houding op het paard, kwamen voor mij als eerste weer terug. Ik had een krukje nodig om op het paard te kunnen komen. Soms moest ik zelfs erop worden geholpen, maar als ik eenmaal goed zat, was het goed.''

Inmiddels rijden Lenstra en haar man weer wekelijks wedstrijden. Wieke wordt steeds minder bang. "Ik voel dat mijn lijf steeds beter gaat functioneren. Dat maakt dat ik niet bang hoef te zijn. Wat ik nog wel mis, is een stuk kracht.''

Stoppen met paardrijden is voor Lenstra nooit een optie geweest. "Mijn ouders zeiden wel: doe die rotknollen weg,'' vertelt zij. ,,Daar heb ik nooit naar geluisterd. Een ongeluk kan overal gebeuren. Bovendien hebben de paarden mij laten voelen dat ik weer leef. Als je ziek bent, of iets niet kunt, voel je geen adrenaline en is het leven vlak. Door toch weer op het paard te stappen, komt de adrenaline weer boven. Het geeft een enorme kick als je die drempel hebt genomen. Het paardrijden heeft mij het geluk in mijn leven weer teruggeven.''

Waikiki

Re: Amazone na gebroken nek terug in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:15

Nu ben ik blij voor de amazone dat ze weer terug in het zadel is, maar een nieuwsbericht snap ik niet helemaal. :) Ik heb zelf 2 1/2 jaar geleden een dubbele fractuur in mijn nek opgelopen en na herstel ben ik ook weer in het zadel gestapt, en ik train notabene jonge gekke racepaarden :') Ondanks het feit dat het vrij heftig was heeft het niet een enorm grote impact op mijn leven gehad. :)

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:11

ze is niet de enigste ben schroder, carry huis in het veld en nick skelton(en vast wel meer) hebben hun nek ook gebroken rijden nu ook weer internationaal

Mioux

Re: Amazone na gebroken nek terug in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:18

Ze is vast en zeker niet de enige, maar vind ook niet dat je zoiets direct kunt gaan vergelijken met (eigen) gelijke ervaringen. Voor de één kan het een hele impact hebben gehad op hun leven en ander niet. Ieder ervaart het anders.

Vind het super van Wieke dat ze er weer opklimt!