Herpt: Shiremerrie krijgt tweeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Herpt: Shiremerrie krijgt tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 08:52

bokt.nl / www.omroepbrabant.nl / www.bd.nl
Ingestuurd door meerdere bokkers

Bij Robin Hood Stables in Herpt heeft een Shiremerrie twee gezonde veulens ter wereld gebracht. Lucky Girl kreeg twee gezonde hengstjes.

Eigenaar Jan Verhoeven en zijn vrouw Nancy waren verrast toen na het eerste veulen plotseling nog een tweede geboorte zich aankondigde. Bij twee echo's was het tweede veulen niet ontdekt. "Er kwam eerst een mooi bruin veulen uit, maar dat was wel wat kleiner dan ik had verwacht. Dus ik zei tegen m'n vrouw: 'Ik denk dat er nog wat komt!' En binnen tien minuten was nummer twee gearriveerd."

Een klein mirakel, meent Jan Verhoeven. Hij fokt al 22 jaar met Shires, maar dit heeft hij nog nooit meegemaakt. "Meestal gaat het mis. Normaal gesproken redt een of allebei de veulens het niet. Maar deze zijn kerngezond!"

Of hij de veulens houdt, weet hij nog niet. De jonge hengsten blijven nu eerst zes maanden bij hun moeder. Daarna kunnen ze verkocht worden. Verhoeven verkoopt paarden over de hele wereld. Van Shanghai tot Rusland, overal lopen paarden uit Herpt rond. En deze tweeling heeft een bijzondere vader: Acle BB King heeft al meerdere kampioenskinderen voortgebracht.

De pasgeboren veulens hebben trouwens nog geen naam. Bij de stal in Herpt staan ze open voor suggesties. De namen moeten wel aansluiten bij die van de moeder, Lucky Girl: een G als beginletter in dit geval.
Laatst bijgewerkt door liesd op 03-05-16 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangevuld met extra bron

Iloscorp

Re: Herpt: Shiremerrie krijgt tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:54

Wat bijzonder! Super schattig <3 <3 <3

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:55

Geweldig toch, een levende tweeling komt niet vaak voor :) Mams heeft dan ook wel een toepasselijke naam!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:59

Je zou van een goede fokker toch verwachten dat er tijdens de dracht wordt gecontroleerd of het geen tweeling is.. Niet alleen gevaarlijk voor de veulens maar ook voor de moeder..

Ze zijn hartstikke leuk natuurlijk, en fijn dat het allemaal goed is gegaan, maar ik zou het risico nooit nemen :=

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:02

8nnemiek schreef:
Je zou van een goede fokker toch verwachten dat er tijdens de dracht wordt gecontroleerd of het geen tweeling is.. Niet alleen gevaarlijk voor de veulens maar ook voor de moeder..

Ze zijn hartstikke leuk natuurlijk, en fijn dat het allemaal goed is gegaan, maar ik zou het risico nooit nemen :=

Dat gebeurt ook heel vaak maar soms zie je ze niet allebei. Mijn jonge paard is van een tweeling zijn moeder had al eerder een tweeling verworpen en werd daardoor juist extra gecontroleerd en toch kwam er na mijn ventje nog een klein zusje achteraan. Ook deze tweeling heeft het heel goed gedaan en zijn nu 4

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:13

In dat geval kun je er natuurlijk niks aan doen inderdaad, maar uit de tekst begrijp ik dat hij al vaker tweelingen heeft gehad waarvan er altijd een of twee overlijden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:16

Ik heb ook te maken gehad met tweelingdracht; 2 keer waarvan het 1 keer is mis gegaan(abortus op bijna 9 maanden).
In dit laatste geval zaten beide vruchtzakjes achter elkaar waardoor de DA het tijdens het scannen niet heeft kunnen zien. Helaas niets aan te doen.
Super dat beide hengstjes gezond zijn!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:19

Wat schattig!
Super dat ze beide gezond zijn en dat het met mama goed gaat :)!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:20

8nnemiek schreef:
In dat geval kun je er natuurlijk niks aan doen inderdaad, maar uit de tekst begrijp ik dat hij al vaker tweelingen heeft gehad waarvan er altijd een of twee overlijden.

Hij heeft het nog nooit meegemaakt zegt-ie. Dat kun je ook uitleggen als: hij heeft nog nooit een tweelingdracht gehad. Dat-ie daarna zegt dat het meestal fout afloopt is algemene kennis. Hoeft dus helemaal geen eigen ervaring te zijn.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:31

Even aangevuld met info uit een andere bron: bij twee echo's was niet te zien dat het om een tweeling ging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:35

+:)+ Ik vond het al vreemd dat een fokker niet zou scannen!
Ik ben in ieder geval blij voor hem dat het toch goed is afgelopen!

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:53

8nnemiek schreef:

Wij fokken geen paarden maar koeien.Rond de 80 per jaar.
Alles wordt gescand en toch geregeld een onverwachte tweeling.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:52

Vind het 2 knappe veulens!!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:44

Dat is idd bijzonder! :) Gelukkig maken zowel beide veulens als de moeder het goed!

Merrie heeft een hele toepasselijke naam! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:53

Ik zag het al voorbij komen via Facebook inclusief een hele hoop leuke naamsuggesties!

Heel schattig en echt fijn dat het goed is gegaan. :j
Mijn merrie was ook drachtig van een tweeling, dit was wel goed te zien, maar kan maar zo dat de eitjes achter elkaar of heel dicht tegen elkaar aan hebben gelegen.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:11

Bijzonder! Tweeling komt al bijna nooit voor, en nu is het ook nog goed gegaan ook :)