Vijf mythes over teken die je snel moet vergeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Vijf mythes over teken die je snel moet vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 11:12

Bokt.nl/ weekvandeteek.nl/ Facebook.nl/ http://www.gddiergezondheid.nl
Afbeelding
Bokt Wiki

Het tekenseizoen is ondertussen volop in gang. Dat betekent dat je op je hoede moet zijn, maar waar moet je dan op letten? Er circuleren inmiddels verschillende verhalen over teken bij paarden. Welke moeten wij nu wel of niet geloven? Hieronder vind je vijf mythes.

1. "Wanneer je paard in een wei zonder bomen en struiken staat, hoef je niet op teken te controleren."
Dit is niet per se waar. Wanneer in de weide het gras hoog staat is er zeker kans dat er teken op de loer liggen. Teken kun je namelijk vinden in hoog gras, struikgewassen en bomen. Ter preventie kun je in jouw weide het gras kort houden. Op die manier wordt de kans op teken veel kleiner.

2. "Het is niet nodig je paard te controleren op teken na een buitenrit of wandeling."
Zelfs na een korte buitenrit of wandeling kan je paard een teek oplopen, vooral als je in een bosrijke omgeving bent of door bermen rijdt waar het gras hoog staat. Neem dus ook na een korte rit de tijd om je paard te controleren. Check onder andere de sokken, oksels en andere warme plekjes waar teken zich graag nestelen.

3. "Eens in de maand je paard controleren op teken is meer dan genoeg."
Weidepaarden hebben meer kans op teken dan paarden die het grootste deel van de dag op stal staan, omdat ze relatief vaker in aanraking komen met de parasiet dan stalpaarden. Dit geldt ook voor paarden die vaak meegaan op buitenrit. Via Teken Radar kun je zien wat de verwachte tekenactiviteit bij jou in de buurt is. Wees extra alert als er een hoge activiteit wordt verwacht!

Aan de temperatuur kan je afleiden of er meer tekenactiviteit is. De kans op teken stijgt bij een nachttemperatuur van acht graden. Door de klimaatverandering komt het steeds vaker voor dat teken het hele jaar door aanwezig zijn in Nederland en België. Dat betekent dus dat je bij een zachte winter ook moet uitkijken voor teken.

4. "Een teek kan prima met de blote hand verwijderd worden."
Dit is niet verstandig. Zelfs een ervaren ‘teken plukker’ neemt een risico met het handmatig verwijderen van een teek. Als de teek niet in een keer compleet verwijderd wordt, bestaat er de kans dat de teek zijn maagsappen in de bijtwond leegt en juist in die sappen kunnen besmettelijke bacteriën zitten. Gebruik daarom altijd een tekentang of een pincet. Is er tijdens het verwijderen toch iets van de teek achter gebleven, raadpleeg dan de dierenarts.

5. "Je kan je paard laten inenten tegen de ziekte van Lyme."
Dit is helaas nog niet mogelijk. Een entstof voor de ziekte van Lyme is lastig te ontwikkelen.

De pipetten die bij honden en katten worden gebruikt, maken het bloed onaantrekkelijk voor de teek. Bij paarden moet het extract dermate sterk zijn dat het giftig wordt voor je paard. Daarom kan dit niet als preventief middel worden gebruikt.

De beste bescherming tegen teken die jij aan je paard kan bieden? Regelmatig controleren. Want hoe langer de teek zit, hoe groter de kans op besmetting. Wees er dus op tijd bij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:17

Stephanie schreef:
De beste bescherming tegen teken die jij aan je paard kan bieden? Regelmatig controleren. Want hoe langer de teek zit, hoe groter de kans op besmetting. Wees er dus op tijd bij.

Mooie post, alleen met dit stukje ben ik het niet eens. De beste bescherming is de kroonranden, het gezicht, de oksels, liezen, uier/koker enz insmeren met iets wat teken smerig vinden. Dan gaan ze ook niet op je paard zitten.

assie

Re: Vijf mythes over teken die je snel moet vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:20

En wat is dan dat middel dat teken smerig vinden?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:20

De tekenradar is wel heel negatief... Momenteel in heel Nl en België code rood.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:21

assie schreef:

Kokosolie. En dan een niet-ontgeurde variant. Teken vinden de zuren in kokosolie heel vies ruiken. Vliegen vinden dat trouwens ook. Wel elke dag smeren.

Het is voor je paard niet schadelijk, het is niet chemisch, het is vrij verkrijgbaar, het is erg betaalbaar, je kunt het ook voor jezelf gebruiken, het ruikt lekker (vind ik). Enige nadeel is dat het belastend is voor het milieu.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-05-16 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 11:25

Koper schreef:
Mooie post, alleen met dit stukje ben ik het niet eens. De beste bescherming is de kroonranden, het gezicht, de oksels, liezen, uier/koker enz insmeren met iets wat teken smerig vinden. Dan gaan ze ook niet op je paard zitten.

Dat hangt natuurlijk wel af van het spul waarmee je ze insmeert. Om als voorbeeld frontline te nemen, een middel voor huisdieren. Hier kunnen paarden gevoelig op reageren, dus spuit bij voorkeur dan alleen de benen in.
Ander nadeel aan frontline is dat teken er inmiddels resistent tegen worden.

Mocht je een gouden tip hebben post die dan vooral hier, zodat we daar ons voordeel mee kunnen doen :j .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:26

Stephanie schreef:
Mocht je een gouden tip hebben post die dan vooral hier, zodat we daar ons voordeel mee kunnen doen :j .

Lees dan :+

Vorig jaar stonden mijn paardjes in een wei omzoomd door bos. Aan het begin van het tekenseizoen een paar teken tegengekomen, daarna las ik over kokosolie, besloot het te gaan proberen en nooit meer een teek gezien.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 11:32

Ah sorry, ik had je post nog niet gelezen. Je tip ga ik zeker uitproberen. Ik had er nog nooit van gehoord +:)+ .

Maar zelfs dan zou ik zeggen, blijf je paard controleren om er zeker van te zijn dat ze niet een plekje hebben gevonden om zich te nestelen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:34

Koper schreef:
assie schreef:

Kokosolie. En dan een niet-ontgeurde variant. Teken vinden de zuren in kokosolie heel vies ruiken. Vliegen vinden dat trouwens ook. Wel elke dag smeren.

Het is voor je paard niet schadelijk, het is niet chemisch, het is vrij verkrijgbaar, het is erg betaalbaar, je kunt het ook voor jezelf gebruiken, het ruikt lekker (vind ik). Enige nadeel is dat het belastend is voor het milieu.

Dat is nou nog eens een handige tip :)
Waar kan je die kokosolie vinden? Want ik heb er nog nooit van gehoord :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:40

Seltje schreef:

Da's niet negatief maar realistisch. Er zitten belachelijk veel teken in verhouding met vorig jaar. Dat is ook op het nieuws geweest. Ik haal er ondanks sprays tegen teken ook nog dagelijks van mijn paarden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:44

Ik sta nogal skeptisch tegover de "gouden tip" van de kokosolie.
Dat spul wordt teveel aangeprezen als panacea...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:45

Stephanie schreef:
Ah sorry, ik had je post nog niet gelezen. Je tip ga ik zeker uitproberen. Ik had er nog nooit van gehoord +:)+ .

Maar zelfs dan zou ik zeggen, blijf je paard controleren om er zeker van te zijn dat ze niet een plekje hebben gevonden om zich te nestelen.

Ik controleer ook dagelijks. Vandaar ook dat ik weet dat ik geen teken meer gevonden heb.

Daar hoort ook een grappige anekdote bij. Ik had mijn merrie ingesmeerd, en daarna mijn ruin. Kroonranden, liezen, oksels, rondom z'n ogen (tegen de vliegen) en mijn vette handen afgesmeerd aan zijn hals en buik (ook weer tegen de vliegen). Kom ik 's avonds op de wei... hij loopt naar me toe met z'n ik-heb-kriebel-blik en draait z'n kont naar me toe. En bleef geduldig wachten tot ik de teek tussen z'n billen gevonden had.
Dus daar smeer ik 'm nou ook maar in.

Kokosolie kun je in de supermarkt of natuurwinkel vinden. In een toko vast ook wel. Er bestaat ontgeurde en niet-ontgeurde (oftewel koudgeperste) kokosolie. Die laatste moet je hebben. Het gaat om de geur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:48

Ayasha schreef:
Seltje schreef:

Da's niet negatief maar realistisch. Er zitten belachelijk veel teken in verhouding met vorig jaar. Dat is ook op het nieuws geweest. Ik haal er ondanks sprays tegen teken ook nog dagelijks van mijn paarden.

Inderdaad, mijn hond en katten komen al weken thuis met teken, elke dag vind ik er wel eentje. Als één kat, die in de avond nog even naar buiten gaat en ze komt na een half uur terug dan wemelt het van de teken, kam ligt standaard klaar. Ze lopen aan alle kanten over haar heen. Zo vroeg en zo veel heb ik er in veertig jaar nog niet gezien. Ondanks kou en vorst.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:56

Ik woon in een teken-hotspot en hier lijkt het minder dan vorig jaar, maar de hond komt ook wel een stuk minder buiten door een beenwonde.

Bij paarden hier heel verschillend. Op mijn merrie zie ik nooit teken, mijn ruin wekelijks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:02

Ik heb op mijn merrie ook zelden of nooit een teek gezien. Op mijn ruin wel de afgelopen jaren, tot begin vorig jaar zomer dus. Gisteren hadden ze beide niks, gelukkig. Katten ook niet trouwens. Ze komen regelmatig buiten maar wonen midden in de stad. Ik denk dat dat wel meespeelt. Ze hebben nog nooit teken gehad.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-05-16 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:02

bigone schreef:
Inderdaad, mijn hond en katten komen al weken thuis met teken, elke dag vind ik er wel eentje. Als één kat, die in de avond nog even naar buiten gaat en ze komt na een half uur terug dan wemelt het van de teken, kam ligt standaard klaar. Ze lopen aan alle kanten over haar heen. Zo vroeg en zo veel heb ik er in veertig jaar nog niet gezien. Ondanks kou en vorst.

Pfoe als het er zoveel zijn, gebruik je dan niet liever toch een tekenwerend middel? Dan kruipen ze nog steeds in de vacht hoor dus er komt allicht toch nog wat mee naar binnen, maar vastbijten doen ze niet meer.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:08

Citaat:
5. "Je kan je paard laten inenten tegen de ziekte van Lyme."
Dit is helaas nog niet mogelijk. Een entstof voor de ziekte van Lyme is lastig te ontwikkelen.

De pipetten die bij honden en katten worden gebruikt, maken het bloed onaantrekkelijk voor de teek. Bij paarden moet het extract dermate sterk zijn dat het giftig wordt voor je paard. Daarom kan dit niet als preventief middel worden gebruikt.

Klopt dit? Van welke bron is deze informatie afkomstig?

Mijn paarden zijn namelijk wel ingeënt, dit met hetzelfde vaccin als bij honden gebruikt wordt. Mijn dierenarts zei me dat dit vaccin niet voorkomt dat teken gaan bijten maar het voorkomt wel de overdracht van de ziekte Lyme.

Mijn paarden worden sinds vorig voorjaar ingeënt. Ik ben er mee begonnen omdat ik regelmatig op stap ga met de paarden, oa in de kempen en ardennen, waar toch een verhoogd risico heerst.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:14

Stephanie schreef:
Bokt.nl/ weekvandeteek.nl/ Facebook.nl/ http://www.gddiergezondheid.nl

Is er tijdens het verwijderen toch iets van de teek achter gebleven, raadpleeg dan de dierenarts.

Van eerstgenoemde link: 'Als er een stukje van de monddelen van de teek in de huid achterblijft, is dat ongevaarlijk. Dat komt er vanzelf weer uit, net als bij een splinter.'

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:17

Het gaat denk ik niet om het achterblijven van een stukje teek maar om het leeggooien van de maagsappen terwijl zo'n teek kapot gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:24

Volgens mij is het verhaal over het gebruik van kokoksolie op kroonrand, deel onderbeen, etc. etc. omdat "de teken deze olie vies vinden ruiken" niet helemaal juist.
Het idee achter het gebruik van olie (maakt niet uit welke soort olie, ook zonnebloem/lijnzaad/olijf etc. olie is goed) dat de teek er met diens klauwende pootjes geen "vat" op krijgt om bijv. vanuit het gras omhoog verder op het paardenlijf te klimmen. Het is nl. ook niet waar dat teken zich altijd vanuit geboomte of struikgewas op hun slachtoffer laten vallen, bij gebrek hieraan haken ze zich gewoon vanuit het gras vast aan het slachtoffer en "klimmen" dan omhoog naar een voor hen aantrekkelijk gebied ( meestal daar waar de huis van slachtoffer warm en dunner is). Bij insmeren met olie hebben ze geen vat op het betreffende lichaamsdeel.
Het heeft dus echt niets met de "geur" van de (kokos)olie te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:26

Ik zou zeggen: test het. Ben benieuwd naar je bevindingen. Zo lang ik de vliegen zie afzwenken vlak voordat ze bij mijn paard zijn blijf ik gebruiken wat ik gebruik.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:27

Ik ga ook maar eens naar de winkel kijken of ik kokosvet/olie kan vinden. Heb in de afgelopen 2 weken al behoorlijk veel teken van de 3 paarden afgehaald. In de oksels, in de lies, op de neus, tussen de kaken....

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:35

Ik heb lang geleden van de dierenarts een keer een middel gekregen tegen teken. Het was eigenlijk voor schapen (ik denk tegen teken en/of miasis), mengen met water en je paard en eens in de drie dagen mee insponzen zonder uit te spoelen.

Hij heeft daarna nooit weer een teek gehad, ondanks de vele buitenritten die we maakten (ik heb het gekregen omdat hij na een rit een keer 16 teken in een keer had...) Hielp wel heel goed!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:33

Ik heb nu de Bob Martin Spray All-in-one gekocht bij Zooplus een werkzame spray tegen vlooien en teken, beschermt met Dimethicon tot 4 weken tegen nieuwe eitjes en gevaarlijke beten, zonder giftige insecticide, bruikbaar op de huid, zowel als in de omgeving.

zoals de omschrijving zegt, geen insecticide, ik heb hetzelfde (in pipet vorm) ook voor de katten, en dat bevalt tot nu toe prima.

Onze paarden staan in een gebied met heel veel teken en in haal er dagelijks wel een paar van de paarden af, dus ik hoop dat het gaat helpen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:55

Isabonny schreef:
Ik ga ook maar eens naar de winkel kijken of ik kokosvet/olie kan vinden. Heb in de afgelopen 2 weken al behoorlijk veel teken van de 3 paarden afgehaald. In de oksels, in de lies, op de neus, tussen de kaken....

De enige kokosolie/vet wat ik in de Coop kon vinden was ontgeurd. Eens kijken morgen of ze bij de AH niet ontgeurde hebben. En anders via internet maar eens een keer wat bestellen.