Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

daffie1986 schreef:Ik heb deze prachtige paarden afgelopen maart gezien in het betreffende gebied. Het verbaasd mij eigenlijk niet dat het er zoveel zijn. Wij zagen een groep merrie's met veulens en heel veel hengsten groepen.
In Nieuw-Zeeland doen ze elke 2 jaar ongeveer hetzelfde met de wilde Kaimanawa's. Ze jagen x-aantal paarden bij elkaar en die moeten weg, er wordt geprobeerd om de paarden een 2de huis te geven maar de paarden die niet verkocht worden die worden ook afgemaakt.
Persoonlijk snap ik niet waarom in zulke grote landen hengsten en merrie's niet gewoon gescheiden kunnen worden. Op die manier krijg je natuurlijke uitdunning door het ontbreken van voortplanting en als uitsterven dreigt laat je de merrie's gewoon weer een paar jaar gedekt worden.
Aan de andere kant heb ik ook diep respect voor het standpunt van landen als Australië en Nieuw-Zeeland om hun eigen natuur voorang te geven op vreemde natuur.
Amalarab schreef:daffie1986 schreef:Ik heb deze prachtige paarden afgelopen maart gezien in het betreffende gebied. Het verbaasd mij eigenlijk niet dat het er zoveel zijn. Wij zagen een groep merrie's met veulens en heel veel hengsten groepen.
In Nieuw-Zeeland doen ze elke 2 jaar ongeveer hetzelfde met de wilde Kaimanawa's. Ze jagen x-aantal paarden bij elkaar en die moeten weg, er wordt geprobeerd om de paarden een 2de huis te geven maar de paarden die niet verkocht worden die worden ook afgemaakt.
Persoonlijk snap ik niet waarom in zulke grote landen hengsten en merrie's niet gewoon gescheiden kunnen worden. Op die manier krijg je natuurlijke uitdunning door het ontbreken van voortplanting en als uitsterven dreigt laat je de merrie's gewoon weer een paar jaar gedekt worden.
Aan de andere kant heb ik ook diep respect voor het standpunt van landen als Australië en Nieuw-Zeeland om hun eigen natuur voorang te geven op vreemde natuur.
nou dan moeten ze ze allemaal weghalen en niet half werk leveren
Ibbel schreef:Alles wat niet inheems is in Australië (en dat is niet alleen paarden maar ook bv varkens en konijnen) verstoort het natuurlijke evenwicht van de unieke natuur die Australië heeft.
ze zijn echt wilde paarden, geen half wilde.