Australië: Protest tegen afschieten brumbies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Australië: Protest tegen afschieten brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 09:56

bokt.nl / www.nos.nl

In Australië zijn er plannen om het aantal brumbies in de Snowy Mountains fors te verminderen. Nu gaat het om 6000 paarden en dat aantal wil men de komende twintig jaar terugbrengen naar 600. Voorstanders zeggen dat de wilde paarden de natuur schade toebrengen, maar tegenstanders spreken dat tegen.

De paarden werden door Europese kolonisten op het continent geïntroduceerd. Ontsnapte dieren plantten zich in het wild voort tot een zeer taai paardenras, omdat alleen de sterkste dieren overleefden. De paarden die nu in 'The Snowies' leven, stammen vooral af van legerpaarden uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog, afkomstig uit India en Zuid-Afrika. De brumby spreekt tot de verbeelding in Australië, net zoals zijn Amerikaanse neefje de mustang in de VS. Het dier wordt gezien als krachtig, vrijgevochten en zelfredzaam: precies de kwaliteiten die de Australiërs zichzelf graag toedichten.

Het ruimen van de dieren is dan ook een gevoelig onderwerp in Australië. Toch is het nodig, vindt de staat New South Wales. De 6000 dieren beschadigen namelijk de fragiele natuur in de bergen en bedreigen zo inheemse diersoorten. Hun aantal moet daarom het komende decennium worden gehalveerd en daarna in nog eens tien jaar tijd worden teruggebracht naar 600. Om dat te bewerkstelligen mogen de dieren worden afgeschoten, maar men onderzoekt ook de mogelijkheden tot geboortebeperking en het vangen en verplaatsen van dieren. Het controversiële afschieten vanuit de lucht is verboden, evenals het opjagen van dieren.

Tegenstanders van de plannen zeggen dat het wel meevalt met de schade die de dieren aanrichten. Wombats en verwilderde varkens, katten en honden zouden kwalijker zijn, maar minder opvallen omdat ze 's nachts actief zijn.

Burgers kunnen zich tot begin juli uitspreken over het plan. Daarna wordt er een definitief besluit genomen.

Kuggur

Re: Australië: Protest tegen afschieten brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 01:30

Wombats schadelijker voor de australische natuur dan paarden? Laat me niet lachen...

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 02:03

Heb de natuur daar met mijn eigen ogen gezien en ik kan me niet voorstellen dat 6000 paarden dat verwoesten. Dat kan écht niet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:20

alle hengsten castreren!
Dr Pol goes to Australia :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:55

Amalarab schreef:
alle hengsten castreren!

Suelza komt graag als Nederlands afgevaardigde assisteren bij het vangen van de paarden.

Ik ruik een nieuwe casus...

:')

Suelza Goes wild west

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:03

Wild South-East lijkt me :+

Alles wat niet inheems is in Australië (en dat is niet alleen paarden maar ook bv varkens en konijnen) verstoort het natuurlijke evenwicht van de unieke natuur die Australië heeft.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:24

Ik heb deze prachtige paarden afgelopen maart gezien in het betreffende gebied. Het verbaasd mij eigenlijk niet dat het er zoveel zijn. Wij zagen een groep merrie's met veulens en heel veel hengsten groepen.

In Nieuw-Zeeland doen ze elke 2 jaar ongeveer hetzelfde met de wilde Kaimanawa's. Ze jagen x-aantal paarden bij elkaar en die moeten weg, er wordt geprobeerd om de paarden een 2de huis te geven maar de paarden die niet verkocht worden die worden ook afgemaakt.

Persoonlijk snap ik niet waarom in zulke grote landen hengsten en merrie's niet gewoon gescheiden kunnen worden. Op die manier krijg je natuurlijke uitdunning door het ontbreken van voortplanting en als uitsterven dreigt laat je de merrie's gewoon weer een paar jaar gedekt worden.

Aan de andere kant heb ik ook diep respect voor het standpunt van landen als Australië en Nieuw-Zeeland om hun eigen natuur voorang te geven op vreemde natuur.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:54

daffie1986 schreef:
Ik heb deze prachtige paarden afgelopen maart gezien in het betreffende gebied. Het verbaasd mij eigenlijk niet dat het er zoveel zijn. Wij zagen een groep merrie's met veulens en heel veel hengsten groepen.

In Nieuw-Zeeland doen ze elke 2 jaar ongeveer hetzelfde met de wilde Kaimanawa's. Ze jagen x-aantal paarden bij elkaar en die moeten weg, er wordt geprobeerd om de paarden een 2de huis te geven maar de paarden die niet verkocht worden die worden ook afgemaakt.

Persoonlijk snap ik niet waarom in zulke grote landen hengsten en merrie's niet gewoon gescheiden kunnen worden. Op die manier krijg je natuurlijke uitdunning door het ontbreken van voortplanting en als uitsterven dreigt laat je de merrie's gewoon weer een paar jaar gedekt worden.

Aan de andere kant heb ik ook diep respect voor het standpunt van landen als Australië en Nieuw-Zeeland om hun eigen natuur voorang te geven op vreemde natuur.

nou dan moeten ze ze allemaal weghalen en niet half werk leveren

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:32

daffie1986 schreef:
Persoonlijk snap ik niet waarom in zulke grote landen hengsten en merrie's niet gewoon gescheiden kunnen worden. .

Hoe wil je dát voor elkaar krijgen?

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:50

Suelza schreef:
Amalarab schreef:
alle hengsten castreren!

Suelza komt graag als Nederlands afgevaardigde assisteren bij het vangen van de paarden.

Ik ruik een nieuwe casus...

:')

Suelza Goes wild west

Haha ik ga graag mee als dierwetenschapper/manusje van alles haha

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:40

Amalarab schreef:
daffie1986 schreef:

nou dan moeten ze ze allemaal weghalen en niet half werk leveren

Dat geld voor het castreren met zo goed.

Met een helikopter alles bij elkaar jagen en uitsorteren.

Het schieten gebeurd lukraak vanuit de helikopter, zonder zicht op geslacht. En altijd als de mens ingrijpt gaat het fout.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:02

Ibbel schreef:
Alles wat niet inheems is in Australië (en dat is niet alleen paarden maar ook bv varkens en konijnen) verstoort het natuurlijke evenwicht van de unieke natuur die Australië heeft.

Mee eens, maar veel van wat inheems was is al uitgestorven en aan natuur vernietigd en veel dieren hebben zich gekruist ...
De mens verstoort de natuur nog het allermeest, maar ja, toeristen leveren geld op en brumby's niet...

Overigens mogen dieren als wilde varkens en veel andere dieren in de meeste gebieden gewoon neergeschoten als ze in de buurt van het land van de boeren of de stad komen, of als men vind dat er teveel zijn. Alleen dieren als de Brumby is nog al heilig als wilde diersoort omdat we hem graag als symbool zien voor onze vrijgevochten kracht en we paarden graag als lief en schattig zien door de paarden in gevangenschap. Maar de brumby is alles behalve lief en schattig :') ze zijn echt wilde paarden, geen half wilde.

Overigens kan ik mij in tegenstelling tot Casta Mickey echt wel voorstellen dat 6000 paarden in New South Wales (het gaat niet over heel Australië maar enkel NSW waar er 6000 zijn), gevel is en schade aanrichten...in andere gebieden zo als queensland zijn volgens mij trouwens veel meer brumbies dan in nsw.

Dit is niet de eerste keer dat kuddes brumbies uit gedunt worden en zal ook de laatste keer niet zijn. Veel paarden vlees komt al van de brumby. De ophef nu is voornamelijk dat er zoveel worden afgeschoten, niet dát ze worden afgeschoten.

Maar de mens is veel schadelijker dan de dieren.