Opnieuw veel mis op paardenmarkt Zuidlaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Opnieuw veel mis op paardenmarkt Zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:20

Bokt.nldierenbescherming.nl
Ingestuurd door Stephanie

In september 2015 stapte de Dierenbescherming na vier jaar uit het Protocol Welzijn Paardenmarkten omdat er geen echte voortgang mee werd geboekt. Marktorganisaties reageerden daarop verbolgen en voerden aan dat ze wel degelijk op de goede weg waren. Helaas bleek er ruim een half jaar later opnieuw veel mis te zijn. De conclusie van de dierenbescherming luidt: het is onmogelijk om een paardenmarkt volgens de wetgeving en het protocol te organiseren.

Met zes medewerkers trok de Dierenbescherming op woensdag 13 april in alle vroegte naar Zuidlaren om daar de paardenmarkt te beoordelen. Gezien het geringe aantal paarden, circa 280, en de vrij ruime hoeveelheid beschikbare grond was er alle gelegenheid om de markt beter en diervriendelijker in te richten. De praktijk wees echter anders uit.

De wijze waarop de dieren werden vastgebonden was niet voor elk dier veilig. Met name de Shetlanders en de pony’s draaiden zich met regelmaat vast, omdat ze onder het touw door konden.

De paardenmarkt is volgens de dierenbescherming in strijd met diverse artikelen van de wet- en regelgeving. Met name als het gaat om de onnodige hoeveelheid stress die paarden oplopen tijdens de transport, de hele dag in de drukte staan én de absolute onvoorspelbaarheid van de gehele situatie. De organisatie voldoet vrijwel niet aan het Protocol Welzijn Paardenmarkten. De dierenbescherming vind het bovendien opmerkelijk dat de organisatie geen weet blijkt te hebben van de inhoud van het protocol.

Over de kundigheid en goede wil van de organisatie valt weinig met zekerheid te zeggen. Er gaat in ieder geval het nodige mis en de organisatie lijkt machteloos om het een goede invulling te geven. Dit neigt in eerste instantie naar onkunde, maar zodra er relevante problemen worden aangekaart lijkt de organisatie niet in te willen grijpen. Volgens de dierenbescherming is het onmogelijk om een paardenmarkt conform de wetgeving te organiseren, zelfs met de beste intenties. Dit vereist namelijk een dusdanig grote verandering in handelen van zowel de organisatie, de handelaren en het publiek, dat er niets meer van een paardenmarkt overblijft.

De Dierenbescherming heeft een uitgebreid verslag van haar bezoek aan de paardenmarkt opgesteld. De markt is beoordeeld op basis van de relevante wetgeving ten aanzien van dierenwelzijn en dierenmarkten én op basis van het Protocol Welzijn Paardenmarkten, waar de organisatie van de paardenmarkt zich aan verbonden heeft.

gds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:54

Wellicht moet men dan ook alle wedstrijden en keuringen verbieden????

De paardenmarkten moeten gewoon niet al in de nacht beginnen. Verder zou het beter zijn voor dierwelzijn en voor de mensen die deze markten organiseren (en die doen wel degelijk hun best) dat er een verplichting komt dat de eigenaren bij de dieren moeten zijn.

IPV de paarden vast te zetten en de KROEG in te duiken en vervolgens staan die dieren alleen, zonder enig toezicht van de eigenaar. Ik vind wel dat de particulieren verkopers de schuld krijgen van "wan toestanden" terwijl er genoeg handelaren zijn die niet netjes omgaan met hun "handel"

Wellicht moet men daar eens goed naar kijken, dan zal de markt er al een heel stuk beter uit gaan zien.

Verder kan je een verplichting opleggen voor een deugdelijk halster en touw en eventueel een deken.

Veulens onder de 6 maanden verbieden

Tevens paarden die niets gewend zijn, laten verwijderen.

Simpele kleine aanpassingen kunnen het wezenlijke verschil betekenen.

Dus kritiek oke, maar bekijk dan ook wat er mis is en vooral waarom. Niet 5 incidenten vergelijken met een aanvoer van 200 paarden.

ptiteblue

Re: Opnieuw veel mis op paardenmarkt Zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:00

Wie koopt er nog paarden op een markt behalve voor de slacht?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:09

ptiteblue schreef:

Heel veel mensen die gewoon een leuke pony of leuk paard zoeken.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:09

@gds, helemaal met je eens.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:11

Misschien moeten ze eens wat objectieve mensen (met daadwerkelijk verstand van paarden, dus geen Pennymensen) naar zo'n markt sturen.
Ik krijg steeds meer het idee/gevoel dat de Dierenbescherming er alleen op uit is om dit soort markten te sluiten, hierdoor op elke slak zout legt, en niet meer objectief kán kijken naar de dieren op dergelijke markten.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 29-04-16 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:14

Eens met degene boven mij. :j
Ik ben zelf op de markt geweest en vond dat alle paarden er erg goed en rustig bij stonden.
Ze werden ook allemaal na gekeken door een DA voordat ze de markt op gingen.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:20

Ik ben ook zelf op deze markt geweest, geen wantoestanden gezien en met een leuke pony naar huis gegaan! Hooi en water waren ruim voorhanden en dat een kleine pony zich vastdraait is niks nieuws, wat willen ze dan, allemaal overdekte concoursboxen neerzetten?

gds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:24

Eens, maar daarom met kleine aanpassingen en gewoon markten om 8 uur starten, tevens zorgen dat de eigenaar er bij is, kan je al veel bereiken ipv te miepen over ieder detail.

De grote Zuidlaardermarkt had vroeger een apart veld voor de shetlanders. Ideaal toch....maar nee moest zo nodig veranderd worden door de DB.

Het hele gebeuren staat op de stite van de DB, diverse filmpjes....tjaaaa wantoestanden? Oordeeel zelf ;)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:19

ptiteblue schreef:

Toevallig ga ik daar specifiek voor naar de markt over 2 weken.
Ik zoek een shet en alles wat ik zie op internet is behoorlijk ver weg.
Dan is zo een markt een uitkomst.
En het is niet dat ik daar perse een shet moet kopen maar wel handig.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:33

Ik denk dat ze al een hoop narigheid kunnen voorkomen door de paarden niet zo dicht op elkaar te binden. Je ziet paarden echt in elkaar getrapt worden. Dat is het meest zielige wat ik aan de markt vindt, die paarden kunnen geen kant op.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:48

Kunnen de mensen de paarden en ponies daar uitproberen ook? Want anders hoe weet je dat je een leuke pony koopt voor je kind bijv.?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:00

Ik gaf op FB al gereageerd. De DB moet niet richting PETA gaan. De filmpjes van het laden kan ik niets in ontdekken wat ook maar op dierenmishandeling lijkt. Er staan en paar stronteigenwijze setten, die gaan omhoog. De boer zet zich schap om te zorgen dat hij zelf het terrein niet overgesleurd wordt. Ja, dan slaat de pony om... wat moet hij dan? Ding de ruimte geven? Dan kom je echt niet dichter bij de trailer. Verder hadden ze het over "pony's die aan hun staart opgetild werden". Hier was ik dan erg benieuwd naar. Wat bleek, ze gebruiken de staarten als begrenzing. Ook niet schokkend. De paarden werden meerdere keren met een stok geslagen. Niet op de filmpjes in ieder geval. Daar kregen ze afentoe een tikje met de wandelstok, maar er werd nergens op los gemept.

Filmpje met de zwarte pony... ik denk zomaar dat dat een hengst is. Die horen sowieso niet op markten thuis.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:21

Ik kan er toch echt met mijn pet niet bij dat 'paardenliefhebbers' een middeleeuws volksvermaak over de ruggen van de paarden maar blijven verdedigen. Een paard-onwaardig festijn voor de lol van de bezoekers en de portemonnee van de handelaren, waar paarden verhandeld worden alsof het dingen zijn in plaats van levende dieren.
De vogeltjesmarkt in Antwerpen is allang afgeschaft maar in Nederland hebben we nog steeds paardenmarkten. Bah!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:33

Paardenmarkten hebben ook een functie...veel van die dieren krijgen daar nog een kans op een beter leven. Kansen die ze meestal niet zouden krijgen als er geen markten waren.

Ik denk wel dat het ea nog wel wat beter kan, met name de markt op een "normale" tijd laten beginnen en er geen groot zuipfeest van te laten maken zou al een stuk schelen denk ik.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:00

ptiteblue schreef:
Kunnen de mensen de paarden en ponies daar uitproberen ook? Want anders hoe weet je dat je een leuke pony koopt voor je kind bijv.?

Dat moet je daar ook niet zomaar doen. Naja je kunt altijd er op stappen en kijken of je kunt blijven zitten.. :P ik heb er al meerdere leuke kinder pony's gekocht, maar altijd met het vooruitzicht dat ze niet gereden zijn of niet braaf zijn dan kan het altijd meevallen.

chantal1175

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:07

Ik heb net ook de filmpjes bekeken. En idd het zijn geen luxe stallen. Maar ook geen mishandeling te zien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:08

Sammyoo schreef:
Ik kan er toch echt met mijn pet niet bij dat 'paardenliefhebbers' een middeleeuws volksvermaak over de ruggen van de paarden maar blijven verdedigen. Een paard-onwaardig festijn voor de lol van de bezoekers en de portemonnee van de handelaren, waar paarden verhandeld worden alsof het dingen zijn in plaats van levende dieren.
De vogeltjesmarkt in Antwerpen is allang afgeschaft maar in Nederland hebben we nog steeds paardenmarkten. Bah!

Ik vind een gemiddeld concours nog een erger paardonwaardig festijn...en nog erger dat gebeurd elke week. Maar daar hoor je de dierenbescherming niet over.

Handel in dieren zal altijd blijven dan kun je maar beter zorgen dat het beter word ipv afschaffen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:17

markten bestaan al eeuwen.... en wedstrijden ook het is ook een cultureel erfoed dat krijgen ze echt niet zomaar weg. verbeterpunten heb je altijd in zeer veel zaken!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:24

ptiteblue schreef:

Ja hoor, daar zijn wel afspraken over te maken. Maar echt goed proberen zit er natuurlijk op de markt zelf niet in.
Ik heb mijn pony van een markt met garantie afspraak gekocht. Ik kon haar eventueel later inruilen op een ander van zijn kudde die de handelaar aan huis had staan.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:57

Vorig jaar op een markt(je) geweest waar paarden niet aan touwen stonden maar in een soort houten boxen met stro erin. Paarden waren veel rustiger en het kwam veel veiliger over. Ik heb geen paarden gezien die zich in de touwen wikkelde, ruzie kregen of mensen die per ongeluk een trap kregen. Wat ook erg leuk was dat er geen keiharde kermismuziek was maar er liep een ouderwetse stadsomroeper.

Er staan genoeg leuke paarden en pony's daar die zeker nog een mooi leven waardig zijn!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:41

Sammyoo schreef:

Volksvermaak? Er worden gewoon paarden en pony's verkocht.
En ik zal nog een illusie verbrijzelen hier; De vogeltjesmarkt in België, bestaat gewoon nog! Welliswaar niet zo groots als eerst, maar nog zeer veel vogels en andere dieren worden daar op zondagochtend verkocht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:55

De markt afschaffen zou pas echt hypocriet zijn: als er al louche verkopers bestaan, kunnen die dan gewoon vanuit achteraf schuurtjes verder gaan met hun handel, ongestoord, zonder dat iemand het ziet, terwijl op een markt alles tenminste in de openbaarheid gebeurt. En met wat kleine aanpassingen kan een kleine pony ook veiliger staan... hoef je niet de hele markt voor op te doeken.

Een beetje wedstrijd levert al gauw meer herrie en stress en naast elkaar gezette paarden op, dan een markt. En op een wedstrijdterrein kun je ook prima getrapt worden, als je zo stom bent vlak achter een nerveus paard te gaan staan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:55

Jillsil schreef:
Vorig jaar op een markt(je) geweest waar paarden niet aan touwen stonden maar in een soort houten boxen met stro erin. Paarden waren veel rustiger en het kwam veel veiliger over. Ik heb geen paarden gezien die zich in de touwen wikkelde, ruzie kregen of mensen die per ongeluk een trap kregen. Wat ook erg leuk was dat er geen keiharde kermismuziek was maar er liep een ouderwetse stadsomroeper.

Er staan genoeg leuke paarden en pony's daar die zeker nog een mooi leven waardig zijn!

Dit zou een stap de goeie richting in zijn, als afschaffen geen optie is.

Ik vind die markten ook volledig ten koste van de dieren gaan en dat het goed gepraat wordt begrijp ik ook niet. Hoe vaak zie je niet dat bokkers schrijnende gevallen kopen en 'opknappen'. Dan blijken ze ook nog drachtig of whatever.
Ik vind echt niet dat er naar het welzijn van de pony's wordt gekeken.

Er is markt als er vraag naar is, maar het aanbod van het soort paarden dat er staat is al veel te groot. Dit blijft uitnodigen tot het door blijven fokken van dieren, waar er al te veel van zijn.

Vind ik :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:38

Schrijnende gevallen heb je overal maar nu krijg je ze tenminste te zien en bij ernstige verwaarlozing word tegenwoordig wel ingegrepen hoor.

Je kan ze ook gewoon opsluiten natuurlijk en dan ziet niemand het meer, zoals een nu recent lopend topic.

Ik denk juist dat als je de markten afschaft het verwaarlozings percentage alleen maar omhoog gaat.
Nu moeten de mensen nog hun best doen om het paard netjes op de markt te zetten.
Een broodmager paard met krul hoeven komt er niet meer op en je hebt een boete aan je kont hangen.

De houten boxen zijn een mooi idee maar gezien de enorme aanvoer van paarden op de ZM denk ik dat dat onhaalbaar is. Wel zouden ze schotten kunnen plaatsten bv om de 5 a 6 paarden een schot. Goede stro bedekking en aan de voorkant hooi.