Nieuwkoopse vrijgesproken van verwaarlozen pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Nieuwkoopse vrijgesproken van verwaarlozen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 09:37

bokt.nl / www.ad.nl

De Nieuwkoopse Leida Jacobs doet naar eigen zeggen geen vlieg kwaad. Toch stonden twee jaar geleden tien politieagenten bij haar op het erf. Volgens een anonieme tip zou haar IJslander Troepie zwaar zijn verwaarloosd.

Tegenover de woonwagen van Leida Jacobs en haar man Piet Huussen loopt de zevenjarige Shetlander Lady, die Leida met de fles heeft grootgebracht. Even verderop staat Troepie, een hengst die vroeger door Leida's schoonvader werd gebruikt als werkpaardje. "Niet als echt werkpaard", zegt Leida. "Maar om een klein karretje te trekken."

Vorige week donderdag stond Leida's echtgenoot Piet voor de Haagse rechter, omdat de Diereninspectie hem voor 250 euro op de bon wilde slingeren. Hij zou de voorhoeven van Troepie niet op tijd hebben laten bekappen. De hoeven zouden 20 centimeter te lang zijn en zelfs omhoog krullen. Leida slaat haar armen om Troepie heen. De voorhoefjes van de hengst staan nu inderdaad wat gekruld, maar zeker geen 20 centimeter, zoals in de aanklacht stond. "Troepie heeft een bepaalde hoefziekte", zegt Leida. "Maar elke twee maanden komt de hoefsmid de hoefjes bekappen."

Ze voegt eraan toe dat ook paardendierenarts Kuilboer uit Alphen langs geweest is. Die heeft foto's gemaakt van Troepie en heeft verklaard dat hij in goede gezondheid verkeert. Piet heeft de foto's en het rapport van de dierenarts vorige week aan de rechter laten zien, die daarop de boete van 250 euro heeft laten vallen.

Leide is er nog steeds van aangedaan dat er twee jaar geleden plots tien agenten op het erf stonden, na een anonieme tip over verwaarlozing. Ze voelt zich vernederd en begrijpt niet waarom er nooit iemand is langsgekomen om te controleren of de beschuldigingen gegrond waren.

Kinke

Re: Nieuwkoopse vrijgesproken van verwaarlozen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:00

Ach, als ze 'iets gekruld' staan, dan is dat vast niet erg ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:25

Kinke schreef:

Als een paard bevangen is geweest kan dat zo zijn ja en kun je daar niets aan doen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:32

pillow schreef:
Kinke schreef:

Als een paard bevangen is geweest kan dat zo zijn ja en kun je daar niets aan doen

Inderdaad, heb een shet gekend waar elke 3 weken de hoefsmid voor kwam. Daar groeide de hoeven ook zo omhoog. Je blijft bekappen! Het zag er dan echt uit alsof er maanden niemand bij was geweest. Hoefsmid was wel zo'n goeie man dat hij altijd de helft rekende, en soms voor niks kwam. Omdat hij niet de eigenaar in de kosten wou jagen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:40

Zeker weten dat je er iets aan kunt doen. Overigens is om de 2 maanden bekappen bij een pony die hoefbevangen is geweest, lang niet vaak genoeg, zeker niet als de hoeven al gekruld zijn. Overigens betekent dat al dat ze achter de feiten aan hebben gelopen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:21

Citaat:
,In Nederland kun je een jaar lang honderden varkens verwaarlozen zonder dat iemand het merkt en bij ons kwamen ze met tien man voor één pony, terwijl er niets aan de hand was. Ze dachten dat wij hem mishandelden. Ze wilden hem meenemen, maar toen zei ik: als je dat doet, dan snijd ik hem eerst de keel door."

En weer komen er tranen. ,,Troepie is als een kind voor me. Kom je aan Troepie, dan kom je aan mij."

Bron:
http://www.ad.nl/ad/nl/34072/Groene-Har ... epie.dhtml

Lekkere dame.......... maakt de bestaande vooroordelen over woonwagenbewoners en "kampers" wel weer waar.....
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 29-04-16 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:25

Van wie is die uitspraak?
Van de liefhebbende "moeder" ??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:29

Shirley schreef:
Van wie is die uitspraak?
Van de liefhebbende "moeder" ??

Jup. Bron is het artikel genoemd in de openingspost, van het AD

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:31

Dat is erg _O-

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:32

Nogal ja..... zie de bron voor het gehele intervieuw met deze fijne dame.
Mevrouw heeft geluk dat ik niet bij de dierenpolitie zit. Mijn reactie was anders geweest; "nou prima, laat dat dan maar eens zien, bespaart ons een hoop gedoe en kosten".
:')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:36

Mijn iPad met geloofwaardigheidsfilter liep er spontaan van vast :n

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:37

:') _O-

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:38

kan mij ook niet voorstellen dat ze daar met 10 man zijn komen opdagen, maar goed....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:56

Weet je wat ik niet snap?
Dat de persoon die zich zo druk maakte om de zogenaamde verwaarlozing, niet eerst zelf even met de eigenares is gaan praten.

Ik vang soms heel magere en verwaarloosde paarden op. Ik moet er niet aan denken dat ik politie op de stoep krijg omdat iemand gewoon vindt dat ze mager zijn en maar even anoniem gaat tippen, zonder eerst even polshoogte te nemen zodat je kunt vertellen hoe of wat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:59

Dat durven mensen vaak niet uit angst voor een boze eigenaar.
Geef ze in sommige gevallen ook geen ongelijk ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:02

JoyCiej007 schreef:
Citaat:
,In Nederland kun je een jaar lang honderden varkens verwaarlozen zonder dat iemand het merkt en bij ons kwamen ze met tien man voor één pony, terwijl er niets aan de hand was. Ze dachten dat wij hem mishandelden. Ze wilden hem meenemen, maar toen zei ik: als je dat doet, dan snijd ik hem eerst de keel door."

En weer komen er tranen. ,,Troepie is als een kind voor me. Kom je aan Troepie, dan kom je aan mij."

Bron:
http://www.ad.nl/ad/nl/34072/Groene-Har ... epie.dhtml

Lekkere dame.......... maakt de bestaande vooroordelen over woonwagenbewoners en "kampers" wel weer waar.....

Ik heb het gelezen maar wat zegt zij zo verkeerd dan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:04

nee joh, toch heel normaal om dingen te zeggen als 'ik snijd hem eerst de keel door'
8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:27

Nou ja... Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, als je hoort waar dat de in beslag genomen paarden, vaak terecht komen. Die situaties zijn soms nog schrijnender dan waar dat ze vandaan kwamen...

Ik ben ook zon emokikker als je aan mijn paarden komt, dus ik begrijp het wel...

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:44

hoefjes kunnen idd snel wat krullen bij bevangen pony s. hier ook ervaring mee. Ik heb ook een oud bevangen en mager pony tje opgevangen en we doen erg ons best voor haar maar op gewicht komen en nette hoefjes laten groeien kost gewoon tijd. En ben ook wel bang voor commentaar soms, maar de anderen zien er prima uit dus neem aan dat mensen wel even verder denken....

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:47

Lusitana schreef:
Weet je wat ik niet snap?
Dat de persoon die zich zo druk maakte om de zogenaamde verwaarlozing, niet eerst zelf even met de eigenares is gaan praten.

Ik vang soms heel magere en verwaarloosde paarden op. Ik moet er niet aan denken dat ik politie op de stoep krijg omdat iemand gewoon vindt dat ze mager zijn en maar even anoniem gaat tippen, zonder eerst even polshoogte te nemen zodat je kunt vertellen hoe of wat.

Helemaal mee eens

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:51

woppeke schreef:
hoefjes kunnen idd snel wat krullen bij bevangen pony s. hier ook ervaring mee. Ik heb ook een oud bevangen en mager pony tje opgevangen en we doen erg ons best voor haar maar op gewicht komen en nette hoefjes laten groeien kost gewoon tijd. En ben ook wel bang voor commentaar soms, maar de anderen zien er prima uit dus neem aan dat mensen wel even verder denken....

Ja bevangen ponyhoeven krullen snel, maar als de hoefsmid elke 2 maanden komt, en zijn werk doet, groeien die hoeven dan toch tussen de kapbeurten door 20 centimeter, zoals die vrouw/de dierenpolitie beweerde?
Zou dat het geval zijn, moet die smid vaker komen, want het is blijkbaar niet genoeg...

Daarbij: een vriendin van me kende ook zo'n pony... ze deed navraag bij de eigenaar, en die beweerde dat haar smid ook bij hen kwam.
Mijn vriendin vroeg het aan haar smid, en die man kende die mensen niet eens. :\

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:03

Ik woon daar zelf in de buurt en heb die pony dus ook gezien en geaaid en geknuffeld. Er is daar niks aan de hand hoor, gewoon een pony met een lekker uitloop stalletje. En dat de hoeven 20 cm omgekruld zijn zie je niks van hoor allemaal flauwekul.. Het zijn ook nog is hele aardige mensen die daar wonen, die graag uitgebreid over de pony's willen praten. Ze houd enorm veel van dat beestje, ik vind het ook niet gek hoor dat ze de pony voor geen cent weg zou doen, ze heeft haar vanaf jongs af aan groot gebracht en ze is enorm gehecht aan die pony. Geen wonder dat die niet levend van het erf zou vertrekken naar een onbekende plek. Dus niet zomaar oordelen zonder dat je haar of de pony hebt gezien. :\

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:04

Precies, Zoolgangster. Elke 2 maanden bekappen is niet genoeg dus. Als die hoeven blijven krullen dan gaat er iets goed mis.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:04

RianneEnzo schreef:
Ik woon daar zelf in de buurt en heb die pony dus ook gezien en geaaid en geknuffeld. Er is daar niks aan de hand hoor, gewoon een pony met een lekker uitloop stalletje. En dat de hoeven 20 cm omgekruld zijn zie je niks van hoor allemaal flauwekul.. Het zijn ook nog is hele aardige mensen die daar wonen, die graag uitgebreid over de pony's willen praten. Ze houd enorm veel van dat beestje, ik vind het ook niet gek hoor dat ze de pony voor geen cent weg zou doen, ze heeft haar vanaf jongs af aan groot gebracht en ze is enorm gehecht aan die pony. Geen wonder dat die niet levend van het erf zou vertrekken naar een onbekende plek. Dus niet zomaar oordelen zonder dat je haar of de pony hebt gezien. :\

Geen 20 cm…dus dan is het goed?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:11

De hoeven zijn niet perfect maar zijn ook niet te lang. De pony loopt op een paddock met stenen tegels dus het slijt ook wat, en daarnaast heeft hij ook nog een lekker uitloopstalletje. Als ik iets ergs had gezien had ik zelf ook wel aan alle alarmbellen getrokken.