Exmoorpony's houden wisenten gezelschap in de Maashorst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Exmoorpony's houden wisenten gezelschap in de Maashorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:18

bokt.nl / www.omroepbrabant.nl
Ingestuurd door Mondy

In de Maashorst zijn vorige week zeven Exmoorpony's losgelaten, zes merries en een hengst. De dieren lopen in het gebied tussen Uden en Landerd waar ook de wisenten lopen. Eerder waren er al Exmoorpony's losgelaten in Herperduin, ook in De Maashorst.

Exmoorpony's zijn wilde paarden die oorspronkelijk afkomstig zijn uit Engeland. Ze zijn het hele jaar door zelfredzaam, hebben geen menselijke hulp nodig voor bijvoorbeeld voedsel of hulp bij een bevalling. Hun graasgedrag past goed bij het zand- en kalklandschap van De Maashorst. De dieren leven in natuurlijke kuddes en gaan goed samen met recreanten.

De paarden die zijn uitgezet, komen uit natuurgebieden in Friesland, Utrecht en Gelderland. Ze hebben al aan elkaar kunnen wennen doordat ze samen enkele weken in het buurtschap Keent, gemeente Oss, hebben doorgebracht.

FrNo

Re: Exmoorpony's houden wisenten gezelschap in de Maashorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:27

Vlak bij mij in de buurt, maar helaas zitten ze volgens mij in een stuk waar geen mensen mogen komen. Misschien in de toekomst wel.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:47

Wat kan begreep is dat het inmiddels wel toegankelijk is. Maar aangezien ik nooit daar kom met de hond geen preciese lokatie, je kunt het eens vragen bij bezoekerscentrum Slabroek.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:51

FrNo schreef:
Vlak bij mij in de buurt, maar helaas zitten ze volgens mij in een stuk waar geen mensen mogen komen. Misschien in de toekomst wel.

Hoezo helaas? Juist goed dat er geen mensen bij mogen zou ik zeggen!!!

Zoveel domme mensen die ze toch gaan aaien en voeren en met als gevolg paarden die weg moeten (slacht) omdat ze de mensen aanvallen/ bijten/ lastigvallen etc.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:39

A3a1 schreef:
Wat kan begreep is dat het inmiddels wel toegankelijk is. Maar aangezien ik nooit daar kom met de hond geen preciese lokatie, je kunt het eens vragen bij bezoekerscentrum Slabroek.

Ik zal het eens navragen bij bezoekerscentrum Slabroek. Het kan best zo zijn dat het inderdaad wel opengesteld is. Maar had dat toen ergens gelezen.

Ragdollcat schreef:
FrNo schreef:

Hoezo helaas? Juist goed dat er geen mensen bij mogen zou ik zeggen!!!

Zoveel domme mensen die ze toch gaan aaien en voeren en met als gevolg paarden die weg moeten (slacht) omdat ze de mensen aanvallen/ bijten/ lastigvallen etc.

Dat is dan inderdaad wel een nadeel als het toegankelijk wordt voor iedereen. Had ik niet aan gedacht, maar dat kun je dan krijgen.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:52

Nou als jij bij ze in de buurt kan komen is dat knap!
Deze pony's worden juist (steeds vaker) gebruikt omdat ze van nature meer mensen schuw zijn dan bijv de konikpaarden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:36

Ja, en het zijn ook puike kinderponys.... als je ze voert en genoeg aan mensen blootstelt worden ze heus wel mak.

Zoals ieder dier.

Ik word een beetje moe van dat gehype over 'wilde' pony blabla want dat zijn ze niet, Koniks niet en Exmoors niet. Ook niets mis mee trouwens. Leuk een paardje in het bos.

Maar stellen dat ze de mens niet nodig hebben voor voedsel, daar gaan we weer... de mens is toch echt verantwoordelijk voor zorgen dat er genoeg voedsel in het gebied zal zijn én blijven.

En bevallen zonder hulp, jezus, dat kan ieder paard. Tenzij het mis gaat natuurlijk en dan gaat dat bij een Exmoor net zo goed mis.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:57

zoveel paarden in NL, worden er weer meer bijgefokt in het wilde weg :\

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:37

Ze lopen nu nog wel in een afgesloten gebied, maar de bedoeling is dat in de toekomst de afrastering van stroomdraad verdwijnt. Wie weet zelfs weer met toegankelijkheid voor ruiters, dat wordt allemaal in stappen uitgeprobeerd.

Je kan om het gehele gebied lopen, dus als ze gunstig staan zie je ze, ver weg of dichtbij :D

Vanavond er nog even gelopen en zowel de pony's als wisenten goed kunnen zien. De andere keren de wisenten alleen als wat grote stippen in de verte gezien.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:42

In de Herperduin staan ze inderdaad al :) Daar kan je gewoon te paard het gebied in waar de pony's (en Schotse Hooglanders en Taurossen) staan en dat gaat prima. Enkel in de lente/zomer, wanneer de hengsten wat actiever worden, rijd ik een blokje om met mijn merrie als ik er eentje in de verte zie staan. Verder eigenlijk nooit problemen, ze gaan gewoon aan de kant als je eraan komt en de veulens zijn super snoezig nu *\o/*

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:58

Ik vind het toch altijd een stuk minder om de pony's tegen te komen dan de runderen. In de Herperduin ook een ontmoeting gehad met een hormoonbommetje. Gevolg 3 snurkende paraderende paarden. We waren net door een poortje gegaan, dus gelukkig was het draad er als scheidslijn. Was inderdaad wel in het voorjaar.

De Hooglanders dichtbij passeren is geen probleem, maar dan vind ik de Wisenten toch wel wat indrukwekkender. Ze lijken ook actiever dan de Hooglanders. Tenminste, die zie ik nooit rennen :+ , de Wisenten wel.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:57

Vind het prachtig al die dieren maar hou zelf toch veel afstand.
Zou zelf ook niet te paard ertussen rijden of met de hond ertussen lopen.
Soms zien ze me niet staan maar soms worden ze erg alert.