Stoeterij acht 'kat in de zak' van Ulla Salzgeber ongegrond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stoeterij acht 'kat in de zak' van Ulla Salzgeber ongegrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 20:01

http://www.bokt.nl / http://www.st-georg.de

Staatsstoeterij Neustadt/Dosse heeft de klacht van Ulla Salzgeber verworpen. Salzgeber diende begin april een aanklacht in nadat zij een paard met verborgen gebreken had aangeschaft via een veiling van desbetreffende staatsstoeterij. Volgens de Staatsstoeterij is de grond waarop haar aanklacht gebaseerd is onjuist.

In november 2015 kocht de Duitse amazone de achtjarige ruin Quintus (v. Quaterback) voor een prijs van 65.000,- euro op de veiling. Toen de vos na enkele weken begon te kreupelen en de dierenarts de röntgenfoto's die voor de veiling waren gemaakt waren wilde bekijken, bleek de CD leeg. Bij navraag bij de keuringsarts bleek uit de foto's dat het dier al kissing spines had tijdens de aankoopkeuring voor de veiling.

De Staatstoeterij Neustadt/Dosse heeft nu gereageerd op deze aanklacht. Na overleg met hun dierenarts, advocaat en bedrijfsleider zijn ze tot de conclusie gekomen dat de de aanklacht onjuist is. Er zal dan ook bezwaar tegen worden gemaakt.

Lees hier meer:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1882790
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 25-04-16 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Re: Stoeterij acht 'kat in de zak' van Ulla Salzgeber ongegrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:21

Wtf.....ik volg dit niet meer! Ze hebben dus een paard geveild wetende van de kissing spines, dit 'vergeten' te melden en vervolgens een slordige 70 duizend ervoor gevangen?!

En dan word de aanklacht word onjuist verklaard?
Of ik begrijp het niet of dit is te gek voor woorden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:42

Koper heeft inderdaad verzuimd om het rapport meteen te controleren (iets met onderzoeksplicht enzo), maar willens en wetens een kapot paard verkopen is ook op zijn minst niet netjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:33

Ja, logisch dat ze het 'verwerpen'.. toegeven betekent dat ze bij wijze van spreken de kast in gaan. Mevrouw Salzgeber zal zich niet zo gemakkelijk laten wegblazen vermoed ik.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:57

Dat weet de verkoper dus dat ze fout zijn , dan vind ik dus dat deze klacht niet verworpen mag worden.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 00:07

vraag me af in welke zin de aanklacht wordt verworpen. zoals ik het lees (of hoop te lezen), zegt de verkopende partij dat de aanklacht nergens op slaat en verwerpt die hem dus. ben benieuwd waar de koper een aanklacht heeft ingediend en wat die organisatie ervan vindt.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:20

Je wordt niet alleen in het lagere segment belazerd maar dus ook gewoon in het hogere segment... Wat een wereld leven we toch..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:16

Zo dan...bewust een paard met KS verkopen. Schofterig. Hopelijk laat ze het hier niet bij zitten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:45

lekker dan, dacht dat dit alleen met de goedkopere paarden gebeurde omdat de controle veel makkelijker te ontzeilen is. Hoop dat je gelijk hebt xxrosiexx. Dit komt de Nederlandse paardenwereld niet ten goede.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:47

Weidebloem schreef:
lekker dan, dacht dat dit alleen met de goedkopere paarden gebeurde omdat de controle veel makkelijker te ontzeilen is. Hoop dat je gelijk hebt xxrosiexx. Dit komt de Nederlandse paardenwereld niet ten goede.

Dit gaat volgens mij niet over een Nederlands bedrijf, maar een Duitse Staatsstoeterij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:55

Gelukkig worden die dure toppers altijd compleet radiologisch gekeurd voor ze gekocht worden volgens een aantal bokkers. }:) ~~}>
Als ze die foto's nu kunnen opvragen kon dat toen toch vast ook?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:17

Dat is ook gebeurd :D Daaruit blijkt dat hij al ks had. Waarom veil je dan zo'n paard vraag ik mij af??

Dit gebeurt zeker vaker. Ook op veilingen.

Dat gebeuren met die foto's is wel wat vaag. Het komt nu idd over dat die foto's vooraf niet bekeken zijn door de koper??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:17

Ayasha schreef:
Gelukkig worden die dure toppers altijd compleet radiologisch gekeurd voor ze gekocht worden volgens een aantal bokkers. }:) ~~}>
Als ze die foto's nu kunnen opvragen kon dat toen toch vast ook?

Dat gebeurt ook maar dat ontslaat je als verkoper niet van je onderzoeksplicht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:26

De arts van de koper kon de foto's niet bekijken omdat de CD leeg bleek te zijn. Het keuringsrapport dat door de arts van verkoper werd meegegeven gaf echter aan dat het paard geen bemerkingen had. Pas toen het paard na enige tijd begon te kreupelen, waren de oorspronkelijke rx-opnamen opeens wél beschikbaar en die toonden dus KS aan. Dat is door Salzgeber nog eens gecontroleerd met bevestiging van de eerdere uitkomst.

De arts van de verkoper ( Dr Köhler) heeft dus kennelijk aan dit spelletje meegedaan. Bij navraag is overigens ook gebleken dat een eerdere verkooppoging ook mislukt was.

Het doet me denken aan een liedje "Als je mekaar niet meer vertrouwen kan.." -

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:48

neustadt-dosse is inderdaad een duitse staatstoeterij die een aantal keer in het jaar veilingen organiseerd voor haar fokkers om de dieren aan te bieden. De stoeterij zelf heeft hier weinig mee van doen, zij is enkel de organiserende partij.
Volgens mij worden bij paarden met een goede afstamming, beweging etc wat minder streng gekeken, in de hoop dat het de kop niet opsteekt. Natuurlijk wel lullig als je het dier koopt en hij binnen afzienbare tijd kreupel loopt. Ben benieuwd hoe dit gaat eindigen, zal uiteindelijk wel geschikt worden van beide kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:07

Kortom, als je een paard koopt, laat hem dan altijd zelf keuren. Ook als de verkoper dat al heeft gedaan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:25

Sammie schreef:
Dat is ook gebeurd :D Daaruit blijkt dat hij al ks had. Waarom veil je dan zo'n paard vraag ik mij af??

Vraag ik me ook af.
Als je zo'n duur paard hebt heb je ook vast een hele goede verzekering.
Laat het inslapen of zoek een plek waar die zonder pijn zijn leven kan voortzetten tot het niet meer kan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:53

Tja, als je een paard van zo'n bedrag koopt en je keurt niet zelf, moet je ook niet zeuren!

Zelfs ieder penny bokt meisje weet dat je een paard door je eigen DA moet laten keuren, lezen die lui geen bokt? :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:01

Alleen op een veiling gaat het meestal nét iets anders :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:09

Voor een dergelijk bedrag verwacht je gewoon een gezond paard te kopen. Zoiets kan toch niet.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:20

Vreemd dat je de cd met röntgen niet door je eigen dierenarts in de eerste week van aankoop of zo laat bekijken. Dan had je kunnen concluderen dat er geen röntgen op de cd staan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 07:44

Bij een veiling is het redelijk normaal om af te gaan op het keuringsrapport wat er bij zit. Dat is gewoon hoe een veiling werkt. Als dan achteraf blijkt dat er bewust gesjoemeld is met dat rapport, sta je volgens mij sterk genoeg.

Ik vind het een opmerkelijke gang van zaken, vooral van de kant van de veiling. Maar we zullen het wel horen, neem ik aan. Dit verhaal krijgt vast nog een staartje.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:15

Het kan natuurlijk zijn dat de DA die onderzocht heeft echt de KS niet gezien heeft en per ongeluk een lege cd heeft ingeleverd (door z'n nieuwe stagiair laten branden en oeps: leeg). Maar dat is wel erg toevallig...
Dan blijft de vraag, waarom zou een DA dat doen, die zet z'n carrière echt niet op het spel voor zo'n klein bedrag. Dus ja... Vreemd.

Maar ook van koper, zo'n bedrag voor een paard neerleggen zonder dat je eigen DA het paard heeft kunnen beoordelen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:25

Zo werkt dat nu eenmaal met veilingen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:32

Wat is stinkend rijk zijn toch mooi..
dat je zelfs niet een eigen VA de foto's laat kijken van een paard dat je voor meer dan een halve ton gaat aanschaffen wow..

dat is niet zoiets als een bouwrapport gesloten aanpakken en zeggen: Ik koop het huis want voorop het bouwrapport staat een 'ok' stempel, ik kijk het verder niet eens in..

ik wou dat ik zoveel geld had dat ik zo met aankopen zou kunnen omgaan..

---

ik keur het verkopen van zo'n paard niet goed..

maar het niet eens goed nakijken wat je wilt gaan kopen voor ruim 60 duizend euro..
Anderszijds.. Geld maakt dus inderdaad niet gelukkig.. gooi je 60 duizend neer, verlies je daarna ook nog een rechtzaak, het leven is toch vreselijk als je zoveel geld hebt.