Zevende plaats voor Aqiedo met 'tong over het bit'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zevende plaats voor Aqiedo met 'tong over het bit'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:09

* http://www.kwpn.nl

Afbeelding
Foto: Roland Hitze

Een week na hun Grand Prix-debuut, reed Adelinde Cornelissen de KWPN-goedgekeurde hengst Aqiedo (v.Undigo) opnieuw binnen in de Grand Prix-ring. Het leverde hen nu de zevende plaats en 66,83% op in Almelo.

De proef begon veelbelovend maar later zakte de score wat vanwege spanning. “We gingen goed van start maar daarna bouwde de spanning wat op en gooide Aqiedo helaas zijn tong over het bit. Dat koste veel punten maar hij gaf me wel een fantastisch gevoel. Het is gewoon een kwestie van kilometers maken en ervaring opdoen met Aqiedo!”, liet Adelinde Cornelissen op haar Facebookpagina weten.

Met de KWPN-goedgekeurde hengst Aqiedo (Undigo uit Ranirma keur v.Metall, fokker A.H. van Baalen-Roebers uit Gellicum) scoorde Adelinde een kleine drie procent lager dan winnares Marieke van der Putten, die met de OOSeven-dochter Ambria (uit Umbria v.Osmium, fokkers Wil en Isabel van Gisbergen-Sponseloo uit Hooge Mierde) net als een week eerder in Ermelo de beste bleek. Ook interessant was de rentree van Christa Larmoyeur met Aston Martin NL (Uphill uit Uronia keur v.Cabochon, f/g Gert-Willem van Norel uit Wapenveld), die voor het eerst weer in de wedstrijdring verscheen na de operatieve verwijdering van zijn oog. Het leverde hen een derde plaats en 68,23% op.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 25-04-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Zevende plaats voor Aqiedo met 'tong over het bit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:17

Nog steeds niet die zogenaamde 80% die ze HC reed. Ver van dat zelfs.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:21

Is ze niet erg streng met dr handen of zo? Eerst bijt er een op de tong, nu gooit de volgende de tong over het bit....Toeval of rijstijl?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:21

En tong over het bit. Waarom zou die dat nou doen... O:) :o?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:24

Misschien pas commentaar leveren als er bij (bijna) elke proef een tong over het bit gegooid wordt?? Het is maar een idee hoor. Volgens mij kun je pas van niet toevallige dingen spreken als er een herhaling in zit. Een paard dat op zijn tong bijt (dat bij andere ruiters ook is gebeurd) en jaren later gooit een ander relatief onervaren paard op dat niveau zijn tong over het bit is niet echt 'herhaling'.

Met een tong over een bit zou 80% ook niet haalbaar moeten zijn. Dan was daar weer commentaar op geweest. :Y)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:26

Hij scoort ook 66% en een beetje, geen 80...
Dat was niet officieel toch? HC of zo?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:27

Laatst bijgewerkt door Sammie op 25-04-16 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:27

hoe kan een paard een fantastisch gevoel geven met de tong over het bit? mis ik iets?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:29

DarkoFoitzik schreef:
hoe kan een paard een fantastisch gevoel geven met de tong over het bit? mis ik iets?

Ja dat kan zeker. Ze kan toch met die opmerking het deel ervoor bedoelen? Of gewoon een algemene indruk. :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:31

Citaat:
“We gingen goed van start maar daarna bouwde de spanning wat op en gooide Aqiedo helaas zijn tong over het bit. Dat koste veel punten maar hij gaf me wel een fantastisch gevoel.

Ik vind dit zo tegenstrijdig. Ben ik de enige daarin?
Verder durf ik me niet te mengen in de discussie van rijstil etc, want daar heb ik echt de kennis niet. Wilde alleen even vragen of er meer zijn die dit een beetje een gekke uitspraak vinden. :o

EDIT: oh, lees net dat er ook al iets over is gevraagd. :+
Laatst bijgewerkt door marley93 op 25-04-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:31

@Sammie, nee dat klopt inderdaad. ik heb de proef zelf nog niet gezien dus wil er verder nog geen oordeel over geven. eens zoeken op youtube.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:33

Ik heb een hele tijd staan kijken bij het inrijden van Adelinde. Was benieuwd hoe het paard nou liep zonder alle entourage eromheen. Vond het een erg fijn beeld geven, erg simpel en gemakkelijk, leuk. Prachtige passage, piaffe wil hij nog een been stilzetten. Vond het totaal niet vol spanning ogen. jammer dat de proef is mislukt, maar imo zonder beeldmateriaal valt er niet veel over te zeggen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:34

marley93 schreef:
Citaat:
“We gingen goed van start maar daarna bouwde de spanning wat op en gooide Aqiedo helaas zijn tong over het bit. Dat koste veel punten maar hij gaf me wel een fantastisch gevoel.

Ik vind dit zo tegenstrijdig. Ben ik de enige daarin?
Verder durf ik me niet te mengen in de discussie van rijstil etc, want daar heb ik echt de kennis niet. Wilde alleen even vragen of er meer zijn die dit een beetje een gekke uitspraak vinden. :o

EDIT: oh, lees net dat er ook al iets over is gevraagd. :+

Ondanks dat een paard veel spanning heeft (en in dit geval zijn tong over het bit gooide) kunnen er in zo'n proef toch nog hele fijne stukken zitten waardoor ze er alsnog een goed gevoel aan over heeft gehouden.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:37

@Kaitlyn
Ah oké. Dan snap ik inderdaad dat ze dat zegt, duidelijk! :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:41

Ivm de tong over het bit, dat deed Johnson in het begin ook regelmatig...
Da's er nu toch af!

Ik ben geen fan van de combinatie, maar dat zijn zaken die door spanning kunnen gebeuren.
Ik heb het wel nog nooit voor gehad :D

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:43

Een paard kan je om zoveel manieren een goed gevoel geven.. Misschien ging het paard beter dan verwacht om met de spanning of deed het paard heel hard zijn best om de hulpen goed aan te nemen, ondanks dat zijn tong over het bit was. Vind het dan ook niet tegenstrijdig met het stuk ervoor waar ze aangeeft dat het paard zijn tong over het bit gooide.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:47

Spanning gaat er alleen maar uit met kilometers! Jammer dat hij de tong over het bit gooide. Ze reageerd iig sportief. Fijn dat ze weer een jonger paard op niveau kan uit brengen.

Fijn ook om jouw mening te lezen lollieloes

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:23

Ik ben het eens met Ayasha. Ze heeft nu al kort achter elkaar een aantal wedstrijden gestart dus het lijkt erop dat ze inderdaad kilometers aan het maken is. En dan is het afwachten of ze rond deze scores blijft rijden of dat het nog omhoog gaat.

Ik heb verder geen commentaar over het rijden. Ik was er niet bij en volgens mij is er geen filmpje beschikbaar.

Ben ik overigens de enige die de titel van dit topic 'sensationeel' vind? Waarom niet Ambria wint GP in Almelo?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:26

Omdat het onderwerp Adelinde is.. De info van Ambria is ter completering van het nieuwsbericht :) 't is KWPN en die plaatsen bijna elke start van de hengsten.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 25-04-16 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:26

kincsem schreef:
Ik ben het eens met Ayasha. Ze heeft nu al kort achter elkaar een aantal wedstrijden gestart dus het lijkt erop dat ze inderdaad kilometers aan het maken is. En dan is het afwachten of ze rond deze scores blijft rijden of dat het nog omhoog gaat.

Ik heb verder geen commentaar over het rijden. Ik was er niet bij en volgens mij is er geen filmpje beschikbaar.

Ben ik overigens de enige die de titel van dit topic 'sensationeel' vind? Waarom niet Ambria wint GP in Almelo?

Omdat subtop-wedstrijden normaliter niet verslagen worden op VN/ON, tenzij er iets opmerkelijks of nieuws (debuut) gebeurd.

Edit: Wat Sammie zegt :) .

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:35

ah ok dat wist ik niet. Excuses. Ik vond het winnen van een proef na de stress van een rondwapperende tent ook wel noemenswaardig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:03

kincsem schreef:
ah ok dat wist ik niet. Excuses. Ik vond het winnen van een proef na de stress van een rondwapperende tent ook wel noemenswaardig.

Ze mocht de proef toch opnieuw starten zo gauw de tent was opgeruimd? Lijkt me dan niet zo een kunst.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:33

Als dat paard flink geschrokken is kan die angst nog best nawerken. Het is geen machine die je even reset!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:38

Ik hoop heel hard dat er een dag komt dat die hele ijzerwinkel afgeschaft wordt zodat paarden zich niet meer op de tong hoeven te bijten dan wel tong over het bit gooien. Lekker op een trensje en niet meer dat gesjor, bah :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:42

Op een trensje kan dat net zo goed en zonder bit kan de druk op de neus wel weer worden opgevoerd.
Dus of dat nou de beste oplossing is?

Paard geeft een signaal af, aan de amazone om er iets mee te doen. En dan liever iets te doen aan de oorzaak (whatever that may be) en niet het symptoom (bit) bestrijden toch?