Ranch Riding, hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ranch Riding, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:54

*bokt.nl

door Amanda, lid van de Bokt Bezwaarcommissie

In september 2015 maakte ik voor het eerst kennis met de Ranch Riding tijdens een allbreed show van de Dutch Arabian Western Riding Association (DAWRA). Het is een onderdeel dat redelijk nieuw is in Nederland, maar absoluut in opkomst. Ik was er erg van gecharmeerd en toen de WRAN het in december ook als onderdeel op shows toevoegde, wilde ik dit heel graag zelf proberen. Ik ben pas drie jaar geleden met mijn haflinger van dressuur overgestapt op western en heb me tot nu toe vooral op de basisreining, trail en horsemanship gericht. Op 12 maart reed ik voor het eerst het onderdeel Ranch Riding in de L4. Mijn debuut resulteerde helaas in een 0-score, maar mijn enthousiasme was aangewakkerd. Hier moest ik meer over weten! Ik ben gaan zoeken en neem jullie graag mee op mijn zoektocht en opdoen van ervaring.

Wat is nu eigenlijk Ranch Riding? Ranch Riding is een onderdeel van Versatile Ranch Horse. Andere onderdelen zijn o.a. Ranch Horse Pleasure, Ranch Reining en Ranch Trail. Ik richt me nu alleen even op de Ranch Riding, omdat dit tot nu toe het meest uitgeschreven onderdeel op shows is. Het Regelboek van de WRAN zegt het volgende over Ranch Riding: Het onderdeel moet de veelzijdigheid, de werkwilligheid en de voorwaartse beweging in arbeidstempo van het Ranchpaard weerspiegelen. De verrichtingen van het paard moeten voldoen aan de vereisten van een Ranchpaard in het vrije veld.

Het eerste dat me opvalt bij het bekijken van filmpjes op Youtube is het tempo. Geen verzameld tempo, maar arbeidstempo, neusje eruit, ook extended gangen, wat meer teugelcontact. Het tweede is de outfit. Geen bling, geen vlechten, geen showchaps, maar wat stoerdere kleding, halve chaps, paard heel naturel. Waar in de pleasure de kleuren en glitters juist zeer gewaardeerd worden, is dit niet gewenst in de Ranch Riding en is alles heel basic gekleurd en verzorgd. Dit is mijn eigen eerste indruk, maar let een jury hier ook op?

Als ik het Regelboek van de WRAN erbij pak, vind ik dit:

Beoordeeld wordt de capaciteit van het paard om te allen tijden controleerbaar te blijven, ook bij snellere gangen. Gewillig en gehoorzaam aan de hulpen staan moet beloond worden. Een licht contact van de ruiter met het bit wordt beloond; een lang doorhangende- of voortdurend aangenomen teugel is niet gewenst. Het gedrag van het paard en de kwaliteit van de gangen zijn doorslaggevend.

1. De gangen dienen in takt en harmonische voorwaartse drang getoond worden. De overgangen dienen gebalanceerd en vloeiend uitgevoerd te worden.
2. Er geldt geen maximum tijd voor de proef.
3. Natuurlijke hindernissen mogen gebruikt worden.
4. In Extended Trot is lichtrijden of verlichte zit toegestaan.
5. De horn van het zadel mag aangeraakt en vastgehouden worden.

De uitrusting dient die van een werkpaard te weerspiegelen.
1. Een lasso mag meegevoerd worden
2. Tapaderos zijn toegestaan
3. Gamasches/beenbeschermers zijn toegestaan
4. Extensions, kunsstaarten, ingevlochte manen, gezwarte hoeven en showzadel met zilver zijn wel toegestaan, maar niet gewenst.

Tot zover het Regelboek. Want hoe breng je dit nu in de praktijk? Wat voor manoeuvres en hindernissen kunnen er in een pattern voorkomen en hoe rijd je deze nu het beste? Waar let een jury op? Want de theorie lijkt zoals altijd simpeler dan de praktische uitvoering. Ik heb, naast het bestuderen van diverse websites en het regelboek, ook een clinic Ranch Riding gevolgd en ook hier weer een hoop van opgestoken. Laten we stuk voor stuk de gevraagde manoeuvres er eens bij pakken.

Voorgeschreven manoeuvres:
* Walk, Trot, Lope op beide handen
De walk (stap) moet in een vlotte viertakt gaan, zonder onderbrekingen in de takt. De trot (draf) is een tweetakt gang en ook hier mogen er geen onderbrekingen in de takt zijn. De trot moet vlot en voorwaarts gereden worden, maar wel comfortabel zijn. De lope (galop) is een drietakt gang. Het is belangrijk in de juiste lope aan te springen. Wanneer je paard in de verkeerde lope aanspringt, corrigeer dit. Doe je dit niet, heeft dit een 0-score tot gevolg.
Daarnaast is het in alle drie de gangen belangrijk dat het paard recht door de baan gaat, er geen verzet is en het pattern correct gevolgd wordt. Loopt een paard met veel verzet, voortdurend een te lage halshouding of achter de loodlijn, levert dit ook een 0-score of diskwalificatie op.

* Extended Trot, Extended Lope op minstens één hand
De extended trot is net als de trot een gang in tweetakt. Ook hier moet de gang vloeiend worden getoond. Het verschil met de trot is dat de extended trot ruimer wordt gereden dan de trot. Vergelijk het met een middendraf ten opzichte van de arbeidsdraf. Lichtrijden of verlichte zit is toegestaan tijdens de extended trot. Ook het vasthouden van de knop is toegestaan.
De extended lope is net als de lope een gang in drietakt. In de extended lope gaat het ook om de verruiming van de lope. Daarnaast moet zowel het verruimen als het terugrijden naar de lope vloeiend verlopen. Een goed gebruik van de achterhand en schakelingen die vloeiend verlopen en volledig onder controle zijn, zullen pluspunten opleveren.

In dit filmpje zijn de extended gangen goed te zien.

* Stop en back-up
Met de stop moet het paard duidelijk zijn gewicht naar de achterhand plaatsen en meteen vlot en recht achterwaarts gaan. Wanneer je paard deze manoeuvre direct op de kleinste hulp uitvoert, mooi op de achterhand en een mooi ritme in de back-up heeft, zal dit ook pluspunten opleveren. De stop en de back-up worden afzonderlijk beoordeeld.

Optionele manoeuvres (minstens 3):
* Side pass
De side pass is een optionele manoeuvre die niet in elk pattern voorkomt. Belangrijk is dat je paard netjes en vloeiend naast de balk stopt. Het paard moet lateraal voor en achter bewegen om opzij te gaan en de benen voorlangs kruisen. Een vloeiende stop zonder verzet en een goede kadans bij de sidepass levert pluspunten op. Enige hapering kan weer een minscore opleveren.

* 1 tot 4 spin(s) naar beide zijden
Sommige mensen denken dat een snelle spin het beste is. Maar, net als bij de andere manoeuvres, is veel snelheid het laatste waar je je op moet focussen bij het uitvoeren van de oefeningen. De correcte technische uitvoering is belangrijk, correct en snel levert pluspunten op. Ook hier is het belangrijk de oefening vlot en vloeiend uit te voeren, waarbij het paard op de juiste manier overstapt. Het levert strafpunten op wanneer je meer dan 1/4 spin verder doordraait dan gevraagd.

* Vliegende- of eenvoudige galopwissel (leadchange) naar beide zijden
Bij een galopwissel in je pattern kun je deze op twee manieren uitvoeren, de vliegende wissel of een eenvoudige wissel. Beiden zijn toegestaan bij een leadchange, je kunt dus zelf de keuze maken. Wanneer je kiest voor een vliegende wissel moet deze correct tegelijk gesprongen worden. Een eenvoudige wissel moet bij voorkeur met 1-3 passen of trot uitgevoerd worden. Bij meer dan 6 passen worden er punten afgetrokken.

* Walk, Trot of Lope over balken (afstanden: walk 70 cm, trot 105 cm, lope 210 cm)
De afstanden tussen de balken zijn groter of het maximale dat in de trail wordt gevraagd omdat het tempo van het paard hoger ligt. In tegenstelling tot de trail krijg je echter geen strafpunten wanneer je paard de balk aantikt. Ook hier geldt dat de oefening vloeiend moet worden uitgevoerd. Je kunt pluspunten krijgen wanneer je paard actief toont de balken te hebben gezien en hier vloeiend in takt overheen beweegt.

Verder zijn er nog een aantal keuzehindernissen mogelijk, ook weer gebaseerd op het werk op de ranch. Denk hierbij aan kruiwagens in het pattern, het openen en sluiten van een hek, lassowerpen, enz. In feite alles dat je met een werkpaard in het veld kunt tegenkomen.

Een punt dat nog absoluut de aandacht verdient is het aanraken van je paard. Het bewust aanraken van de hals van het paard met het doel diens hoofd naar beneden te brengen, of het gebruik van de vrije hand om het paard te intimideren of te belonen wordt bestraft met een 0-score. Even een klopje of aai op de hals mag dus niet. Belonen mag, in tegenstelling tot de dressuur, wel met de stem. Stemhulpen (niet te luid en overdreven) zijn toegestaan in de western.

Tot slot wordt het rijden op de hoefslag niet gewaardeerd en kan dit zelfs als rijden buiten het pattern worden beschouwd. Het is wenselijk om minimaal op de binnenhoefslag te rijden, maar 2-3 meter van de hoefslag is nog beter. Er staan geen punten voor overgangen gemarkeerd met pionnen, zoals in de horsemanship het geval is. Je moet de juiste plaatsen dus zelf goed inschatten. De tip die ik tijdens de clinic kreeg was: richt je op de balken en leidt daar de juiste plaatsen voor de manoeuvres aan af. Daarnaast is het rijden op tempo belangrijk om te plussen in je punten. Maar het allerbelangrijkste is de correcte uitvoering van de manoeuvres. Merk je dat je paard moeite heeft met het hoge tempo, doe dan een stapje terug en rijd wat minder vlot. Dit zal je misschien geen pluspunten opleveren, maar een vlotte pattern met fouten of taktverlies levert wel minpunten op.

Hier houdt mijn theoretische onderzoek op. Ik ben er persoonlijk nog enthousiaster over geworden. Afgelopen zondag heb ik het in de praktijk mogen brengen en werden we beloond met een eerste plaatsing. Ik hoop dat ik jullie ook wat wijzer heb kunnen maken over dit leuke onderdeel van de western. Succes en veel plezier met de training en shows!

Bronnen:
WRAN
GoHorseShow.com

Hobbyhorse

Re: Ranch Riding, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:15

Danke je wel, ik ben er ook in geïnteresseerd en lees nu een heleboel dingen die ik nog niet wist, top.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:34

Leuk! Ik ben toch benieuwd wat nu precies het verschil is tussen western riding en ranch riding?
Wat me wel bevalt is het lagere gehalte bling enzo, dat trok me nooit echt. Dit dan weer wel :j

Dankjewel voor het delen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:46

Graag gedaan! Ik heb echt alle wijsheid niet in pacht, maar ik vind het zo'n leuk onderdeel en er is nog weinig info over te vinden. Dus ik wilde alles wat ik wist graag met jullie delen.

Margrathea: ik duik even het regelboek in. Sowieso wordt Western riding alleen in de L2 en L1 uitgeschreven. En als ik het goed begrijp is ranch riding echt gebaseerd op het rijden op de ranch: hoger tempo, vlottere manoeuvres en western riding juist op de gehoorzaamheid aan de ruiter, manieren, meedenken. Verder wordt er ook met markeringen gewerkt, bijvoorbeeld door pionnen. Bij de ranch riding moet je dit zelf in de bak uitzoeken. En van wat ik zie in de patterns draait de westernriding grotendeels om de wissels en de galop.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:04

Leuk om hier nog meer achtergrond te kunnen lezen.
Ik denk erover om dit binnenkort een keer mee te nemen op wedstrijd.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:36

Leuk en interessant om te lezen! Dank je wel voor de uitgebreide uitleg. Het lijkt mij ook een heel leuk onderdeel om wat meer mee te gaan doen, ik hou wel van een beetje tempo :o

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:19

Magrathea schreef:
Leuk! Ik ben toch benieuwd wat nu precies het verschil is tussen western riding en ranch riding?

Het verschil tussen Western Riding en Ranch Riding is een compleet ander parcours.
Western Riding is een proef vrijwel geheel in galop met heel veel galopswissels. En daarmee bedoelen ze dan vliegende wissels. Het tempo is ook veel lager, en bling bling mag daar weer wel. Daarnaast ook nog het doorhangende teugeltje wat ze in de Ranch Riding niet willen zien.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:49

Ontzettend gaaf onderdeel van de sport!! Dankjewel voor de uitgebreide uitleg..