Paard & Pracht op Paleis het Loo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard & Pracht op Paleis het Loo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 19:12

www.bokt.nl / www.paleishetloo.nl

Tijdens het laatste weekend van mei vindt het evenement Paard & Pracht plaats op Paleis het Loo in Apeldoorn. Het Koninklijk Staldepartement uit Den Haag geeft bezoekers de unieke mogelijkheid om de koninklijke paarden, rijtuigen en auto's van dichtbij te bekijken. Deze maken meerdere keren per dag de rit naar het paleis. Op de Aanspanplaats vindt de verzorging en het inspannen van de koninklijke paarden plaats.

Al heel lang trekken verschillende soorten paarden de rijtuigen van het Koninklijk huis. Zij maken voornamelijk gebruik van de Friese paarden, de Groninger en de Gelderlander. Deze rassen zijn zeer geschikt voor het omgaan met moeilijk omstandigheden zoals ontploffend vuurwerk, rookbommen en andere grappen van mensen. Immers, rijtuigen als de Gouden Koets en volgkoetsen sturen en trekken, vereist van mens en dier een opperste concentratie.

De paarden worden in eigen stallen gehouden en verzorgd door eigen verzorgers. Koetsiers krijgen een speciale opleiding om samen met de paarden op een veilige manier in vervelende omstandigheden met elkaar om te gaan. Elk jaar even voor Prinsjesdag kan men de training bewonderen op of nabij het Scheveningse strand. Ook voor de begeleidende militairen te paard, is de opleiding een must.

De Koninklijke Stallen, met name de plaats waar de paarden worden gestald, is opgedeeld in drie gedeelten: twee voor de 24 zwarte koetspaarden (Groninger's/Geldersen en Friezen) die overigens ook bereden worden, en één voor de 9 rijpaarden die alle kleuren kunnen hebben. Er is een stapmolen, solarium, poetsplaats, 2 buitenrijbanen en een rijhal, gebouwd naar het voorbeeld in Wenen, die echter maar weinig wordt gebruikt.

Het Koninklijk Staldepartement is verantwoordelijk voor het vervoer van de leden van het Koninklijk Huis. Voor het evenement op Paleis het Loo gelden de reguliere entreetarieven.

Corieeen

Re: Paard & Pracht op Paleis het Loo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:22

Is iemand hier er al een keer geweest en is het de moeite waard? In dat geval overweeg ik om er een keer te gaan kijken :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:26

Corieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:38

Oeh dankjewel! Dan ga ik dat topic maar eens even bekijken.. En als ik je eind mei dan zie, zal ik hard zwaaien ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:55

Wat word aangeraden qua foto's bij t loo? Kort lensje? Of is met tele lens makkelijker

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:54

Hier ook nog een oud topic opgezocht http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... &hilit=Loo

Ik ben zelf in 2012 geweest en wil dit jaar ook weer een kijkje nemen.

Nathalie dat is net wat je zelf handig vind. Ik vond een kleine lens toen wel handig om ook shots te maken van het Loo met een rijtuig ervoor. Met tele kan je weer mooier close ups maken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:27

Corieeen schreef:
Is iemand hier er al een keer geweest en is het de moeite waard? In dat geval overweeg ik om er een keer te gaan kijken :)

Absoluut de moeite waard :j Ben er nu 2x geweest (1x in de vorm van "de paarden van de koning")

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:35

Nieuwsredactie schreef:
http://www.bokt.nl / www.paleishetloo.nl

De Koninklijke Stallen, met name de plaats waar de paarden worden gestald, is opgedeeld in drie gedeelten: twee voor de 24 zwarte koetspaarden (Groninger's/Geldersen en Friezen) die overigens ook bereden worden, en één voor de 9 rijpaarden die alle kleuren kunnen hebben. Er is een stapmolen, solarium, poetsplaats, 2 buitenrijbanen en een rijhal, gebouwd naar het voorbeeld in Wenen, die echter maar weinig wordt gebruikt.

En de weidegang dan?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:37

Match schreef:
Nieuwsredactie schreef:
http://www.bokt.nl / www.paleishetloo.nl

En de weidegang dan?

Als ik het goed heb onthouden staan de paarden daar niet het hele jaar door. Worden ze er puur voor dit soort evenementen gestald. Maar ik weet niet of ik dat goed heb onthouden.