bokt.nl /www.racingpost.com
Paul Nicholls nam zaterdag de leiding in het trainerskampioenschap over van Willie Mullins, met een overwinning van Vicente in de Scottish Grand National. Het was een mooie overwinning voor trainer Paul Nicholls, de regerende kampioen. Vicente won het nipt van Alvarado. Seeyouatmidnight werd derde, Royale Knight vierde en Vyta Du Roc kwam als vijfde over de meet. Nicholls moest de dag beginnen met een achterstand van £133.134 op Mullins, maar overwinningen van Vivaldi Collonges en Le Mercurey voegden meer dan £40.000 aan zijn totale prijzengeld toe. De overwinning van Vicente bracht hem £119.595 op. Hij kon verder nog £6.498 op zak steken. Op die manier heeft Nicholls een voorsprong van £33.088 op Mullins, met nog een week te gaan tot de laatste wedstrijd van het seizoen op Sandown. Mullins blijft wel topfavoriet met Paddy Power.
Vicente deed het zaterdag erg goed onder Sam Twiston-Davies. De combinatie kwam aan de leiding en nam onmiddellijk bijna drie paardlengtes op Alvarado. "We hebben Vicente hier het hele seizoen op voorbereid," zegt trainer Nicholls. "Ik liet hem ter voorbereiding lopen in de vier mijl op Cheltenham, waar hij zijn kans verloor door een loslopend paard dat voor hem viel, maar daar heeft hij veel van geleerd. Het was een goede ervaring in een wedstrijd met veel paarden. Ik zei aan Sam dat hij zijn bit een aantal gaatjes lager moest hangen, omdat Vicente zijn eigen manier van springen heeft en licht in de mond is. Sam reed hem geweldig."
Over de mogelijkheid om een tiende trainerstitel te behalen zegt Nicholls: "Ik denk dat we een hele goede kans hebben, dus volgende zaterdag wordt een grote dag."