Gisteren raakten in Harris County (Houston, Texas) bijna 100 paarden ingesloten door het water. Door overstromingen kwam het water bijna tot aan het dak van bepaalde stalgebouwen van het Cypress Trails Equestrian Centre.
De paarden moesten heel wat moeite doen om hun hoofden boven het water te houden en probeerden over een omheining te raken. De dieren werden aangemoedigd door omstaanders. Er kwam een reddingsteam van de Texas Animal Health Commission ter plaatse en ook heel wat buurtbewoners staken een handje toe. Kort na de middag waren zo goed als alle paarden gered.
Gelukkig dat de meeste paarden weer in orde zijn. Zal eens vragen aan een kennis of hij ook last van de overstroming had van had, heeft ook een ranch in Texas.
Ik kreeg het filmpje ook al doorgespeeld van een neef van mij die in Houston woont. Het heeft daar de afgelopen dagen enorm veel geregend. En bij gebrek aan dijken lopen de afwateringskanalen vrij snel over en krijg je deze taferelen. Maar mijn neef had het ook nog niet zo erg meegemaakt als nu en hij woont onderhand ook al iets van 8 jaar daar.
Ik las het op de facebookpagina van Devan (sommigen zullen haar herkennen, ze is tweemalig oud Mongol Derby deelneemster), zij heeft meegeholpen met het redden van de paarden gisteren. Ze hebben echt enorm goed werk verricht! Het is niet zonder risico's om het water in te gaan. Laat staan om tegelijkertijd ook nog paarden eruit te halen.