Eventing: toppaard Clifton Promise bijna met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Eventing: toppaard Clifton Promise bijna met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 08:32

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Eventingpaard Clifton Promise zal officieel met pensioen gaan op de Badminton Horse Trials (5 tot 8 mei). Dat heeft zijn ruiter Jock Paget bekendgemaakt. De winnaar van 2013 zou deelnemen aan de wedstrijd in Badminton, maar Paget en eigenares Frances Stead hebben beslist dat Clifton Promise wordt teruggetrokken uit de sport.

"Ik heb altijd gezegd dat als ik hem voorbereid zoals ik elk jaar doe, ik het zou weten wanneer het tijd was om hem met pensioen te laten gaan. Het voelt nu alsof dat moment gekomen is," zegt Jock Paget. "Hij heeft dit seizoen twee wedstrijden gelopen op Aldon en Burnham en hij voelt niet zoals vroeger. We laten hem beter een dag te vroeg dan een dag te laat met pensioen gaan."

Jock Paget en Clifton Promise boekten samen heel wat internationale successen. Ze wonnen onder meer teambrons op de Olympische Spelen in Londen (2012), werden zevende op de Wereldruiterspelen in 2010 en wonnen in 2009 en 2010 de titel van Eventer of the Year in Nieuw-Zeeland.

"We vinden het een eer dat we hem op 8 mei in Badminton officieel met pensioen kunnen laten gaan. We zijn de organisatoren dankbaar voor dat privilege, het is een wedstrijd die erg veel voor ons betekent," zegt Paget. Clifton Promise zal van zijn pensioen kunnen genieten op de stallen van Paget bij Hungerford. "Ik zal ervan genieten om naar hem te kijken in de paddock en om hem thuis te kunnen rijden," zegt Paget. "Het zou niet het juiste einde van zijn wedstrijdcarrière zijn als we hem niet gelukkig en gezond met pensioen lieten gaan. Ik wil Frances bedanken om me jaren geleden de kans te geven om Promise te rijden. Promise is de ultieme gentleman en heeft mijn leven veranderd."

Paget en Clifton Promise wonnen in Burghley in 2013, maar de titel werd hen afgenomen nadat het paard positief testte op het verboden middel reserpine. De FEI sprak Paget later vrij van alle beschuldigingen. De besmetting met het middel werd gelinkt aan een voedingssupplement dat het paard had gekregen.

Paget zal dit jaar deelnemen aan Badminton met zijn andere paard, Clifton Lush.