Merrie aangevallen door hongerige gieren in Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Merrie aangevallen door hongerige gieren in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:05

Bokt.nl/ ad.nl

Een merrie in het zuiden van Frankrijk is aangevallen door honderd hongerige gieren. De merrie had geen enkele kans tegen de roofvogels en moest door de dierenarts worden afgemaakt. De eigenaresse van de merrie, Monique Camblong, doet een beroep op de autoriteiten om het gierenprobleem aan te pakken.

"Het normaal zo vredige Zuid-Franse dorp Macaye stond ineens bol van de gieren", zegt Camblong. Volgens haar worden de roofdieren niet genoeg bijgevoerd waardoor ze tamme dieren in het gebied gaan aanvallen. "Gieren vallen wel vaker aan, maar niet op deze schaal."

Ze hebben niets groots te eten in de bergen en komen dan naar de vallei om op andere beesten te jagen, aldus de Franse krant La République des Pyrénées. "Daarom zouden ze moeten worden bijgevoerd met karkassen. Ik wil dit graag binnenkort met de autoriteiten bespreken."

Camblong is zich er bewust van dat de dieren beschermd zijn in het gebied en wil daarom niet het voorstel doen om erop te jagen. "Toch is het belangrijk dat er wat aan dit probleem wordt gedaan. Mijn andere dieren zijn natuurlijk ook mikpunt van de gieren. Binnenkort gaat een aantal bevallen, dat trekt de roofdieren natuurlijk al helemaal aan."

little_birdy

Re: Merrie aangevallen door hongerige gieren in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:13

jeetje het zal je maar gebeuren :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:25

Hmmm gelukkign og een eindje hier vandaan (450 km). Maar jeetje wat heftig dit. Ik moet er niet aan denken gewoon.
Inderdaad karkassen gaan bij voeren op verschillende plekken want dit is niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:28

Vroeger mochten de boeren karkassen laten liggen en kwamen de gieren op die manier aan genoeg voeding. Dankzij onze moderne regelgeverij, worden ze nu gedwongen om alles op te ruim, gevolg, de gieren lijden honger. Soms vraag ik me af of wetgevers wereldvreemd zijn. OK, je laat geen dode dieren in een woonwijk liggen, maar in die regio heeft daar niemand last van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:32

SandraVerl schreef:
Vroeger mochten de boeren karkassen laten liggen en kwamen de gieren op die manier aan genoeg voeding. Dankzij onze moderne regelgeverij, worden ze nu gedwongen om alles op te ruim, gevolg, de gieren lijden honger. Soms vraag ik me af of wetgevers wereldvreemd zijn. OK, je laat geen dode dieren in een woonwijk liggen, maar in die regio heeft daar niemand last van.

Centrale dump plekken aanwijzen lijkt mij dan een beter plan. Grote groep gieren regelmatig op je terrein is vaak op zijn minst onpraktisch voor een boerenbedrijf en er wordt aardig wat met stukken kadaver gesleept, wat weer verspreiding van ziektes, etc. (vervuilde waterbakken bv) kan geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:34

Jeetje ik kan me niet voorstellen hoeveel onmacht je moet voelen als je dit ziet gebeuren... Arm, arm dier...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:35

Het bericht verbaasd me echt. Normaal zijn gieren echte aas eters en niet gebruikelijk dat ze dieren aanvallen en doden. En zeker geen gezonde dieren. Gruwelijk om mee te maken bah.

Ik weet niet wat de reden is dat de overheid toen gestopt is met karkassen laten liggen. Gezien de kennelijk grote aantallen gieren zouden ze toch genoeg eten moeten hebben. Anders overleven de kuikens het niet. Vreemde situatie en hopelijk een eenmalige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:36

Wat verschrikkelijk! Echt een nachtmerrie.
Wat Sandra/tamary aangeven klinkt als een logische oplossing.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:39

Afschuwelijk!

Moet er niet aan denken. Arme merrie :(

Gewoon bijvoeren dus. Dat gedoe met de regeltjes altijd!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:46

Vraag is of je met 'gewoon bijvoeren' het probleem oplost, of per ongeluk nog verergert. Want met bijvoeren heb je ook kans dat er nog meer gieren bij komen. Ik denk dat de oplossing minder simpel is dan hij lijkt, maar het lijkt me verschrikkelijk om op zo'n manier je dier te moeten verliezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:52

karuna schreef:
Het bericht verbaasd me echt. Normaal zijn gieren echte aas eters en niet gebruikelijk dat ze dieren aanvallen en doden. En zeker geen gezonde dieren. Gruwelijk om mee te maken bah.

Ik weet niet wat de reden is dat de overheid toen gestopt is met karkassen laten liggen. Gezien de kennelijk grote aantallen gieren zouden ze toch genoeg eten moeten hebben. Anders overleven de kuikens het niet. Vreemde situatie en hopelijk een eenmalige.

Er hoeven nu of zelfs de afgelopen 1-2 jaar geen kuikens te zijn om nog steeds een grote groep gieren te hebben. Vraag is eigenlijk hoe is de groep zo groot geworden en waar komen ze vandaan, want zoveel bij elkaar is ongewoon zolang er genoeg te eten is. Er is dus iets veranderd, maar wat en waar?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:53

Dat is EU regelgeving, heeft te maken met de traceerbaarheid van o.a runderen, schapen, geiten en het ontzorgen van dierlijke bijproducten (kadavers)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:56

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:00

vreemd verhaal, gieren vallen geen dieren aan. gieren zijn aaseters geen roofvogels. ze zijn niet eens sterk genoeg om te kunnen doden. naja blijkbaar wel in grote aantallen. dan is herplaatsen en bijvoeren de enige oplossing lijkt me.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:09

de mensheid moet verkleinen en dat zal de enige oplossing zijn voor alle problemen die er ter wereld gaande zijn...

(op een klein aantal dingen na zoals ziekten etc) maar die beesten hebben geen echte ruimte meer. er is misschien te weinig aas, en bijvoeren word de schaarste alleen maar groter voor de gieren..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:13

DarkoFoitzik schreef:
vreemd verhaal, gieren vallen geen dieren aan. gieren zijn aaseters geen roofvogels. ze zijn niet eens sterk genoeg om te kunnen doden. naja blijkbaar wel in grote aantallen. dan is herplaatsen en bijvoeren de enige oplossing lijkt me.

Zijn de condors in Zuid-Amerika ook niet, maar in de Andes hebben ze dat niet nodig. Als die een dier daar op de steile hellingen goed laten schrikken ligt hun eten ook mooi onder aan de berg. Is geen kracht voor nodig, enkel redelijk kunnen vliegen en goed zicht.

De afrikaanse wilde hond is ook niet sterk genoeg om prooi snel te doden, maar als er 20 mondjes een hapje uit je nemen gaat zo'n dier ook dood. Kracht is niet altijd noodzakelijk om succesvol te jagen, aanpassingsvermogen en samenwerking kan voor een heleboel tekortkomingen compenseren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:14

DarkoFoitzik schreef:

Onderschat de kracht van zo'n grote groep vleeseters niet, zeker als ze honger hebben :n

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:20

SandraVerl schreef:
http://www.gva.be/cnt/oid477192/archief ... ale-gieren

In Spanje waren er dumpingplaatsen voor kadavers, maar toen mocht het niet meer.

en daar zit de bron. Eerst kadavers dumpen, een gieren Walhalla die zicht flink weten te vermenigvuldigen, en dan mag het dumpen ineens niet meer met dit als triest gevolg.

Waarom moeten mensen zich toch altijd met de natuur bemoeien, zonder zich de gevolgen te realiseren. Waarschijnlijk hebben de boeren in de buurt er al veel langer overlast van, maar daar wordt niets op uitgedaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:22

Floortz schreef:
SandraVerl schreef:
http://www.gva.be/cnt/oid477192/archief ... ale-gieren

In Spanje waren er dumpingplaatsen voor kadavers, maar toen mocht het niet meer.

en daar zit de bron. Eerst kadavers dumpen, een gieren Walhalla die zicht flink weten te vermenigvuldigen, en dan mag het dumpen ineens niet meer met dit als triest gevolg.

Waarom moeten mensen zich toch altijd met de natuur bemoeien, zonder zich de gevolgen te realiseren. Waarschijnlijk hebben de boeren in de buurt er al veel langer overlast van, maar daar wordt niets op uitgedaan.

Overlast zou kunnen, maar het zou ook goed kunnen dat ze al lange tijd een gratis manier hadden om van hun kadavers af te komen. Nu het verboden is om die te dumpen, moeten ze ineens destructiekosten gaan betalen, en moet er van alles geadministreerd worden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:23

tamary schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Zijn de condors in Zuid-Amerika ook niet, maar in de Andes hebben ze dat niet nodig. Als die een dier daar op de steile hellingen goed laten schrikken ligt hun eten ook mooi onder aan de berg. Is geen kracht voor nodig, enkel redelijk kunnen vliegen en goed zicht.

De afrikaanse wilde hond is ook niet sterk genoeg om prooi snel te doden, maar als er 20 mondjes een hapje uit je nemen gaat zo'n dier ook dood. Kracht is niet altijd noodzakelijk om succesvol te jagen, aanpassingsvermogen en samenwerking kan voor een heleboel tekortkomingen compenseren.

naja dan heb je het over daadwerkelijke roofdieren. gieren zijn uiteindelijk aangapst om aas te eten. maar heb zou zomaar kunnen dat ze op de een of andere manier elkaar hebben opgejut. blijf het een vreemd verhaal vinden.

Corieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:39

Pfoee je zou je paard maar zo in de wei vinden.. Maarja het is inderdaad wel erg lastig om alles controleerbaar te houden als de kadavers weer zo gedumpt mogen worden om de gieren te voeren. Het lijkt me dan verstandiger dat het bedrijf wat het ophaalt hier ruimte voor creëert...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:48

Nou dat zou wat voor in de Oostvaardersplassen zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:53

Jennyj01 schreef:
Nou dat zou wat voor in de Oostvaardersplassen zijn.

:D wilde net schrijven...bordje richting Oostvaardersplassen!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:10

Ik lees een paar reacties over dat gieren enkel aaseters zouden zijn, dat is dus niet zo! Sommige soorten staan er juist om bekend dat ze ook goed kunnen jagen. En er zijn ook gieren die vooral vegetarisch eten :)

Arme merrie lijkt me vreselijk om door zo'n grote groep te worden aangevallen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:14

femo schreef:
de mensheid moet verkleinen en dat zal de enige oplossing zijn voor alle problemen die er ter wereld gaande zijn...

Geef het goede voorbeeld zou ik zo zeggen.... ~~}>