Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
SandraVerl schreef:Vroeger mochten de boeren karkassen laten liggen en kwamen de gieren op die manier aan genoeg voeding. Dankzij onze moderne regelgeverij, worden ze nu gedwongen om alles op te ruim, gevolg, de gieren lijden honger. Soms vraag ik me af of wetgevers wereldvreemd zijn. OK, je laat geen dode dieren in een woonwijk liggen, maar in die regio heeft daar niemand last van.
karuna schreef:Het bericht verbaasd me echt. Normaal zijn gieren echte aas eters en niet gebruikelijk dat ze dieren aanvallen en doden. En zeker geen gezonde dieren. Gruwelijk om mee te maken bah.
Ik weet niet wat de reden is dat de overheid toen gestopt is met karkassen laten liggen. Gezien de kennelijk grote aantallen gieren zouden ze toch genoeg eten moeten hebben. Anders overleven de kuikens het niet. Vreemde situatie en hopelijk een eenmalige.
DarkoFoitzik schreef:vreemd verhaal, gieren vallen geen dieren aan. gieren zijn aaseters geen roofvogels. ze zijn niet eens sterk genoeg om te kunnen doden. naja blijkbaar wel in grote aantallen. dan is herplaatsen en bijvoeren de enige oplossing lijkt me.
DarkoFoitzik schreef:vreemd verhaal, gieren vallen geen dieren aan. gieren zijn aaseters geen roofvogels. ze zijn niet eens sterk genoeg om te kunnen doden. naja blijkbaar wel in grote aantallen. dan is herplaatsen en bijvoeren de enige oplossing lijkt me.
SandraVerl schreef:http://www.gva.be/cnt/oid477192/archief ... ale-gieren
In Spanje waren er dumpingplaatsen voor kadavers, maar toen mocht het niet meer.
Floortz schreef:SandraVerl schreef:http://www.gva.be/cnt/oid477192/archief ... ale-gieren
In Spanje waren er dumpingplaatsen voor kadavers, maar toen mocht het niet meer.
en daar zit de bron. Eerst kadavers dumpen, een gieren Walhalla die zicht flink weten te vermenigvuldigen, en dan mag het dumpen ineens niet meer met dit als triest gevolg.
Waarom moeten mensen zich toch altijd met de natuur bemoeien, zonder zich de gevolgen te realiseren. Waarschijnlijk hebben de boeren in de buurt er al veel langer overlast van, maar daar wordt niets op uitgedaan.
tamary schreef:DarkoFoitzik schreef:vreemd verhaal, gieren vallen geen dieren aan. gieren zijn aaseters geen roofvogels. ze zijn niet eens sterk genoeg om te kunnen doden. naja blijkbaar wel in grote aantallen. dan is herplaatsen en bijvoeren de enige oplossing lijkt me.
Zijn de condors in Zuid-Amerika ook niet, maar in de Andes hebben ze dat niet nodig. Als die een dier daar op de steile hellingen goed laten schrikken ligt hun eten ook mooi onder aan de berg. Is geen kracht voor nodig, enkel redelijk kunnen vliegen en goed zicht.
De afrikaanse wilde hond is ook niet sterk genoeg om prooi snel te doden, maar als er 20 mondjes een hapje uit je nemen gaat zo'n dier ook dood. Kracht is niet altijd noodzakelijk om succesvol te jagen, aanpassingsvermogen en samenwerking kan voor een heleboel tekortkomingen compenseren.