Zenyatta's hengstveulen overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Zenyatta's hengstveulen overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 12:09

www.bokt.nl / www.zenyatta.com

Het drie dagen oude hengstveulen van Zenyatta is overleden. Het veulentje, dat War Front als vader had, is overleden aan de gevolgen van het meconium aspiratiesyndroom. Dit gebeurt wanneer de eerste ontlasting van het veulen al uitgescheiden wordt in de baarmoeder. Hierdoor kan het veulen het verontreinigde vruchtwater in de longen krijgen.

Ondanks de zorg op de kliniek kon het veulen niet gered worden. Zenyatta maakt het inmiddels weer goed en is weer thuis op Lane's End Farm. Ze staat weer samen in de wei met Vixana, een merrie van dezelfde leeftijd die ook door John Shirreffs werd getraind.

Zenyatta werd geboren in 2004 en raakte bekend nadat zij 19 achtereenvolgende races wist te winnen, waaronder de Breeders Cup Classic. Haar laatste race verloor zij, tot grote verrassing van het publiek.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:14

Ach wat een triest nieuws.. Zielig voor de eigenaars en Zenyatta. Vind haar een prachtige merrie, kan haar races over en over bekijken :)

Anoniem

Re: Zenyatta's hengstenveulen overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:26

Triestig :( Heb ik het nu zo mis onthouden dat ze al eens een merrieveulen verloor?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:33

Ah wat sneu..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:42

DeMolenhoek schreef:
Triestig :( Heb ik het nu zo mis onthouden dat ze al eens een merrieveulen verloor?
Klopt, die brak volgens mij op 1-jarige leeftijd haar been tijdens het spelen in de paddock met een ander (merrie)veulen.

Correct me if I'm wrong.

Dure grapjes en zonde van zulke - waarschijnlijk - talentvolle paarden.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:55

Echt zoveel pech....haar vorige War Front veulen heeft idd een been gebroken in de paddock als jaarling.
Er rust geen zegen op..altijd zo zielig om te zien hoe een merrie dan zo alleen is als het veulen overlijdt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:58

Klopt Zenyatta heeft 4 veulens.
Beide veulens van war front overleden.
Verder heeft ze nog de kids Cozmic one en ziconic die getraind worden voor de koers. 1 er van tot nu toe weinig talentvol de andere liet een belovende eerste ren zien.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:01

Ailill schreef:
DeMolenhoek schreef:
Klopt, die brak volgens mij op 1-jarige leeftijd haar been tijdens het spelen in de paddock met een ander (merrie)veulen.

Correct me if I'm wrong.

Dure grapjes en zonde van zulke - waarschijnlijk - talentvolle paarden.

Ja die brak haar been tijdens het spelen in de paddock met een ander veulen. Ik heb er een maand of 3 geleden een stuk over geschreven (terug te vinden bij Achtergrondartikelen)

De eigenaren hoopten nu weer op een merrieveulen, omdat Zenyatta na dat merrieveule 2 hengstveulens had gegeven. Sneu om te lezen dat dit 4e veulen ook al overleden is.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:10

Je zou toch zeggen dat er met zo'n merrie als Zenyatta wel E.T. toegepast zou worden om zoveel mogelijk van haar genen te behouden.
Apart dat er met deze merrie 'gewoon' gefokt wordt (met alle dure risico's van dien).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:15

Embro transplantie mag niet in het engelse volbloed stamboek. Inseminatie bvb ook niet.

Wel zonde dat ze zoveel pech met de veulens hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:16

@Haan: Merrie loopt niet meer in de sport he....

Verder sneu.... Wat een pech!

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:38

Ah wat ontzettend jammer :( Heb Zenyatta al enige tijd niet meer gevolgd maar als tiener was ik helemaal lyrisch over de merrie. Eerst haar ene merrieveulen, nu het hengstveulen.. :(

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:48

Thioro schreef:
Embro transplantie mag niet in het engelse volbloed stamboek. Inseminatie bvb ook niet.

Dat wist ik niet :o weer wat geleerd

Winged schreef:
@Haan: Merrie loopt niet meer in de sport he....

Nee dat weet ik ook, maar in NL worden dit soort genen veel met E.T. toegepast, Sister de Jeu loopt ook niet meer in de sport om die maar als voorbeeld te nemen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:58

Wat sneu. Ik hoop dat ze pleegmoeder kan zijn voor een moederloos veulen want ik heb begrepen dat ze echt dol is op veulens

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:40

Wat sneu :( . Ontdanks dat ik mijn twijfels heb bij de racesport, vind ik Zenyatta altijd een prachtig dier om te zien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:14

haan schreef:
Je zou toch zeggen dat er met zo'n merrie als Zenyatta wel E.T. toegepast zou worden om zoveel mogelijk van haar genen te behouden.
Apart dat er met deze merrie 'gewoon' gefokt wordt (met alle dure risico's van dien).

Waarom apart? het is juist normaal om op de natuurlijke manier zwanger te zijn van eigen veulens.

Het is juist raar en apart dat een ander merrie een veulen draagt, onnatuurlijk en toch niet echt 100% van de biologische merrie.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:10

A look a like van mams.......zoiets blijft triest, voor elke merrie en mensen daar om heen.

NathalietjeB

Re: Zenyatta's hengstveulen overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:25

Zo ontzettend jammer van t veulen van zen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:17

Fokken is gokken: ook met een kampioen.

Stephanie

Re: Zenyatta's hengstveulen overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:07

Jeetje wat triest, de tweede al :\ .