Halderberge: Ernstig vermagerde paarden aangetroffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Halderberge: Ernstig vermagerde paarden aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 08:55

bokt.nl / www.omroepbrabant.nl
Ingestuurd door Renske_W en bora

De dierenpolitie heeft dinsdag in Halderberge vier verwaarloosde merries aangetroffen, nadat ze meerdere meldingen hadden gekregen. Er werd dan ook samen met een dierenarts een controle uitgevoerd.

Twee van de paarden die werden aangetroffen op de locatie, waren zeer ernstig vermagerd. Volgens de controlerende dierenarts zijn de dieren wekenlang verwaarloosd door hun eigenaar. Die werd daarvoor beboet. Hij was al eerder in aanraking gekomen met de dierenpolitie. De paarden zouden volgens de politie wel al een tijdje bijgevoederd worden door iemand. Intussen is een traject opgestart om de situatie en gezondheidstoestand van de paarden te verbeteren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:11

kunnen ze niet beter het weghaal-traject volgen ?
dit is minimaal de 2e keer, dus die man is erg hardleers.. >;) >;)

elibeest

Re: Halderberge: Ernstig vermagerde paarden aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:50

Inderdaad ook mijn gedachte, weghalen die handel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:24

Zooooooo dan, die foto!!! :oo :r |( och och wat een scharminkel

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:28

Jemig. . Dus als ik het goed begrijp blijft die merrie nu ook bij die man? Nou die kun je volgende maand weg dragen dan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:29

Letterlijk DRAGEN ja, bah beest heeft geen vlees meer op de botten zitten joh.....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:59

Ik weet bijna zeker dat ze bij mij om de hoek staan. Als dat zo is en ze staan er al langer betekend dat dat ze amper buiten hun stal komen en als ze buiten komen, ze maar 3 uurtjes op een klein modderstuk onder sprietje gras mogen.
ik woon hier al 10 jaar en kom hier dagelijks voorbij. Pas sinds vorige week heb ik er af en toe magere pony's in een klein modderweitje zien staan, die steeds na 2/3 uur weer weg waren.

Onbegrijpelijk dat ze mogen blijven staan.
Over de paarden bij mij om de hoek heb ik meermaals contact gehad met 144. Zij konden/mogen mij niet doorgeven of het dezelfde zijn als die uit dit bericht. Vanmiddag heb ik weer contact met ze.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:02

Wat zien deze paarden er vreselijk uit!

Wat is er met zo een eigenaar aan de hand dat ze zo paarden willen houden....?
Zijn ze blin of vinden het het normaal, of is het een spelletje om dieren uit te hongeren?

Te gek voor woorden.

Delphi en anders blijven melden vooral als je de komende weken geen verbetering ziet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:27

linnie050 schreef:
Delphi en anders blijven melden vooral als je de komende weken geen verbetering ziet.

Blijf ik zeker doen. Als ze op stal staan kan ik ze niet zien aangezien die in een dichte schuur gevestigd zijn.
Ik rij er zo weer even langs en hoop ze op de foto te kunnen zetten voor 144.

Ik geloof nooit dat dit de gevolgen zijn van een paar weken verwaarlozing. Dit is al hele lange tijd aan de gang.

EDIT de paarden om de hoek bij mij zijn inderdaad deze paarden uit dit bericht.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 14-04-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:33

Jeetje die foto, dat het arme beest nog kan staan!
Onbegrijpelijk dat ze niet gelijk zijn weggehaald :oo

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:34

Ik heb net contact gehad met 144 en de politie zelf uit mijn regio. Ze staan onder streng toezicht en als blijkt dat hij ze nu nog niet goed gaat verzorgen worden ze in beslag genomen. Het zijn inderdaad de 4 paarden en een veulen uit het bericht.

Ik ben net langs gereden en ze staan gewoon weer op stal. Ik kom er dagelijks langs en heb ze slechts enkele keren een uurtje buiten gezien en dan nog op een klein stukje met alleen zand/modder, zo kapot getrapt is die wei.
Van de week was er geen hooi te bekennen. Nu stond er een ruif met hooi, maar wederom geen paarden buiten.

Op hun FB geven zij aan (het is een bedrijf) dat zij deze paarden opvangen voor iemand en dat ze verwaarloosd zijn. Zij zouden samen met een DA en dierendieetist de paarden gaan opknappen.
Ze zouden 3x per dag speciale brok krijgen, veel brood(!!!) en hooi. Ook gaven ze aan dat je ze tussen 9:00-18:00 mag komen bewonderen en dat ze daarna naar hun warme stal gaan.
Echter zie ik die paardjes niet dagelijks buiten en als ze al buiten staan is het voor slechts een uur.
Ook hadden ze bij het FB bericht van 6 weken geleden foto's staan van de paarden daar bij hun en daarop zagen ze er beter uit dan dat ik ze er afgelopen week uit zag zien toen ik ze een keer buiten spotte. Ook op de foto die in de link staat ziet hij er slechter uit dan op het FB bericht van 6weken geleden.

Op mijn vraag of de persoon waar ze nu staan de eigenaar is werd wat overheen gepraat. Ik weet dus niet of dit de eigenaar is, de persoon waar ze nu staan, of dat deze slechts de verwaarloosde dieren opvangt en opknapt. Dit suggereert hun FB bericht tenminste.
Maar dan is het wel erg jammer dat ze amper buiten komen en niet het gras op kunnen. Of dit moet in overleg zijn met de DA.
Ik snap dan alleen niet dat er in de media niet verteld wordt dat ze niet meer bij hun eigenaar staan, maar op een ander adres ter opvang en om aan te sterken.
Als bedrijf zijnde zou ik dit er ook in hebben willen staan, zodat mensen niet denken dat 'wij' de mensen zijn die een boete hebben ontvangen en al eerder dieren verwaarloosd heeft.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:01

Ik ken ze helaas ook, woon er 2 minuten vandaan. Zelf ook een melding gedaan. Mevrouw in kwestie zei persoonlijk tegen mij dat hooi 'maagvulling' was en dat ze dat niet gaf... Helaas een erg eigenwijze mevrouw en wilde ons (we stonden met meerdere) niet aanhoren. Besloten met zijn alle 144 te bellen en dat ook aan mevrouw gemeld. Verschrikkelijke situatie...

Ook vanuit hier houden wij het in de gaten en indien er nog steeds niks veranderd bellen we gewoon weer 144!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:13

ik snap zulke dingen echt niet.ze kunnen die dieren er beter meteen weghalen.in
mijn ogen mogen zulke mensen nooit geen dieren meer houden.

Demix18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:49

Jullie kennen helaas het hele verhaal niet!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:51

Wat het/een verhaal of reden zo is. Als je dieren zo mager worden vraag je hulp als je het zelf niet meer kan. Er is nooit een goede reden voor verwaarlozing/sterke vermagering. Tenzij met een medische reden en onder dierenarts toezicht en controle. Zou dat zo zijn volgen er geen maatregelen,

essiepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:53

Jij wel Demix18?

Demix18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:53

Paarden staan inderdaad onder controle en medicijnen van de dierenarts en de dierenarts komt iedere week. Paarden stonden op een wei waar de vijver was doorgebroken en terwijl wij naar een stalling voor 13 paarden aan het zoeken waren zijn er halaas een paar weken iverheen gegaan omdat er in de buurt geen stallin is voor 13 paarden. Hebben ton de beslissing gemaakt de kudde te splitsen en zo zijn we op een perfecte stal terrecht gekomen! Paarden worden bijgevoerd. En nee zetten ze nu niet op de wei omdat mensen oordelen zonder dat ze de waarheid weten.

Demix18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:56

Essiepessie ja want ik ben de verzorger ervanml

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:56

Hoe komen ze zo mager dan?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:57

Nouja, ik heb afgelopen weekend met de dame in kwestie 'geprobeerd' te praten, maar er kwam 0 uitleg, enkel verwijten richting onze kant. Toen ze begon over dat hooi maagvulling was en dat ze 3x per dag brokjes kregen om aan te sterken hield het bij ons wel een beetje op. Een van de betrokkenen is ook in de stal gaan kijken en vertelde dat er grote hoeveelheden brood lag en dat de stallen vol met poep lagen. Heb ik niet met eigen ogen gezien, maar ook deze persoon was enorm geschrokken en heeft een melding gemaakt. Dus eigenaresse heeft zéker de kans gekregen om het hele verhaal uit te leggen, maar deed dit niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:02

En als er werkelijk zoveel da controle is en zo nemen ze deze maatregelen niet. Dan is er toch iets helemaal fout. Een paard wordt niet even zo heel erg mager en meerdere dieren in een koppel dan is er iets heel,erg fout in de huisvesting en voeding,

Hier een keer dierenbescherming op de stoep gehad voor graatmagere oude tinker. Dier had een bodyscore 1 ondanks ruim 30 kilo aan ruwvoer dat er per dag inging. Dat laten zien, verklaring door de dierenarts laten schrijven en het was ok. Ook geen nacontrole meer gehad omdat we konden aantonen dat we er alles aan deden hem dikker te krijgen wat gewoon niet lukte. Rest van groep was normaal op gewicht,

Demix18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:05

Ga geen conclusies trekken voordat je niets weet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:09

Demix18 schreef:

Als je dat roept, kun je vast voor opheldering zorgen dan....
hoe komen deze beestjes zo enorm mager dan?
waarom zijn er hier meerderen die hetzelfde verhaal over deze vrouw vertellen?
Waarom krijgen ze geen hooi (dat dat slechts 'buikvulling' is, is natuurlijk pure onzin)
Waarom krijgen ze weinig tot geen brok?
Waarom staan ze vrijwel 24/7 binnen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:10

Demix18 schreef:
Paarden staan inderdaad onder controle en medicijnen van de dierenarts en de dierenarts komt iedere week. Paarden stonden op een wei waar de vijver was doorgebroken en terwijl wij naar een stalling voor 13 paarden aan het zoeken waren zijn er halaas een paar weken iverheen gegaan omdat er in de buurt geen stallin is voor 13 paarden. Hebben ton de beslissing gemaakt de kudde te splitsen en zo zijn we op een perfecte stal terrecht gekomen! Paarden worden bijgevoerd. En nee zetten ze nu niet op de wei omdat mensen oordelen zonder dat ze de waarheid weten.

Je kunt niet ontkennen dat ze graatmager zijn en er niet uitzien. Wat ik jammer vind is dat ze nu volgens mij hele dagen op stal staan. Ik kom er dagelijks meerdere keren langs en ze staan bijna nooit buiten. Het is hartstikke lekker weer, maar om 13:00 zag ik ze weer niet lopen. Ook vind ik het weitje ongeschikt voor 5 grote pony's. Zo'n perfect plek vind ik dat dan ook weer niet.
Ook vind ik het vreemd dat ze veel brood bijgevoerd krijgen.
Jammer dat ze niet bij iemand terecht kunnen waar ze dagelijks lekker de wei op kunnen.

Maar ik begrijp dus goed dat de eigenaren van de boerderij waar ze nu staan, niet de eigenaren van de paarden zijn?

Verzorgde jij ze al langer dan die 6 weken dat ze nu op deze plek gaan?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 14-04-16 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:11

Demix18 schreef:

Er bestaat geen reden die je kan gebruiken wat rechtvaardigt dat de paarden er zo slecht uit zien....
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 14-04-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt