Niet iedere esdoornsoort giftig voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Niet iedere esdoornsoort giftig voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:56

bokt.nl / www.diergeneeskunde.nl

De faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht en RIKILT Wageningen UR onderzochten de sterfte van paarden ten gevolge van atypische myopathie. Deze ernstige spieraandoening kan optreden na het eten van esdoornbladeren, -zaden en/of -spruiten waarin de giftige stof hypoglycine A zit.

In 278 monsters van de drie meest voorkomende esdoornsoorten in Nederland (de gewone esdoorn, de veldesdoorn/Spaanse aak en de Noorse esdoorn) hebben zij onderzocht in welke soorten het gif wel of niet voorkwam. In alle zaden, bladeren en spruiten is de concentratie hypoglycine A gemeten. Bij de gewone esdoorn werd het gif aangetroffen. Bij de veldesdoorn en de Noorse esdoorn was dat niet het geval, die kunnen in principe zonder bezwaar rondom een weide of paddock staan. Voor eigenaren van paarden met esdoorns rond het weiland, is het dus erg belangrijk om te weten met welke esdoornsoort ze te maken hebben. Opgelet: de aanwezigheid van hypoglycine A in de gewone esdoorn betekent niet dat deze esdoornsoort per definitie onveilig is. Er zijn namelijk vele duizenden weides met gewone esdoorns eromheen waar de paarden niet ziek worden. Ook de hoogte van de concentratie hypoglycine A bleek niet veel te zeggen over het ziek worden van paarden. Er spelen dus mogelijk nog meer factoren een rol bij het ontstaan van de aandoening.

In West-Europa sterven jaarlijks vele honderden paarden aan atypische myopathie (ook wel ‘weidemyopathie’ genoemd). Vroeger stierven vrijwel alle paarden aan deze aandoening. Tegenwoordig wordt de aandoening eerder onderkend en sneller behandeld. Toch is het percentage dieren dat er aan sterft nog steeds 70%. Voorkomen van de ziekte is dus van zeer groot belang. De onderzoekers adviseren om paarden, die volledig weidegang krijgen in een wei waar gewone esdoorns omheen staan, in het najaar altijd ruim voldoende goede kwaliteit ruwvoer bij te voeren (op een droge plek neerleggen) en een schuilmogelijkheid te bieden. Verder kan men de weide blad- en zadenvrij maken door bijvoorbeeld de wei te verkleinen met schrikdraad om zo de afstand tot de bomen groter te maken. Zo nodig kan men, bijvoorbeeld met een bladblazer, bladeren en zaden verwijderen. Bij een storm is het ook verstandig de paarden binnen te houden of binnen te zetten tot de afgewaaide takken, bladeren en de zaden zijn verwijderd. Met het oog op het welzijn van de paarden is het natuurlijk beter om tijd en energie stoppen in het bladvrij houden van de wei in plaats van de paarden langdurig op stal te houden.

Moonlightje

Re: Niet iedere esdoornsoort giftig voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:51

Mooi dat niet alle esdoorns giftig zijn

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:08

Er staat hier alleen in het najaar. Terwijl ik een paard ken wat er in het voorjaar aan is gestorven..
Mensen denken nu dat ze in die periode wel veilig hun paard op dat soort weien kunnen laten staan terwijl het dan nog steeds een risico is. Ook na het kappen vd bomen blijft het nog een tijdje een risico.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:11

ik heb het vermoeden dat ik er twee voor niets heb omgezaagt :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:14

L_Ruiterhuis schreef:
Er staat hier alleen in het najaar. Terwijl ik een paard ken wat er in het voorjaar aan is gestorven..
Mensen denken nu dat ze in die periode wel veilig hun paard op dat soort weien kunnen laten staan terwijl het dan nog steeds een risico is. Ook na het kappen vd bomen blijft het nog een tijdje een risico.

Het zal vast ook in het voorjaar kunnen voorkomen, maar over het algemeen laten de meeste esdoorns hun blad en hun zaden in het najaar pas vallen.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:30

Poehoe gelukkig ik heb Spaanse aak rond weilanden staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:44

Nu ben ik wel benieuwd of de japanse esdoorn veilig is.. Ik vind dat zo'n prachtige bomen, maar durf ze niet in de tuin te zetten vanwege de paarden :=

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:59

oomens schreef:
L_Ruiterhuis schreef:

Het zal vast ook in het voorjaar kunnen voorkomen, maar over het algemeen laten de meeste esdoorns hun blad en hun zaden in het najaar pas vallen.

En in het voorjaar groeien die zaden uit tot scheuten. Volgens de kliniek van Luik is de kans op esdoorn vergiftiging het hele jaar door even groot. Enkele dagen in de zomer is de kans op vergiftiging uitgesloten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:40

Ze lijken wel heel veel op elkaar ( behalve de spaarse aak...dacht een giga slagschip is het een heg hihi )....zou ze mooi uit de wei halen.
En dan op een andere plek waar het geen kwaad kan, wat zaadjes planten.
Want wow wat een prachtige boom.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:26

Op een andere plek is eigenlijk geen optie. Met storm gaan die zaadjes tot wel 5 kilometer als ze net zo rijp zijn dat ze los van de boom willen komen... Of je megaveel ruimte hebben :+ .

In het voorjaar zijn de zaailingen gevaarlijk! L_Ruiterhuis, je hebt gelijk hoor, ook het voorjaar kan risico's opleveren.

Volgens mij geeft de Japanse Esdoorn ook risico's.
http://paarden.vlaanderen/nl/nieuws/273 ... w6rDP9XrIU ,

Hier staat ook de Vederesdoorn bij, dus ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. Ik heb ook al gelezen dat het percentage giftigheid per jaar kan verschillen, dus wie weet is het dit jaar niet giftig, maar volgend jaar wel...

Ook hier: http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... -myopathie .

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:21

L_Ruiterhuis schreef:

Wij zijn vorig jaar helaas 2 paarden binnen 48 uur verloren aan de gevolgen van scheuten van de esdoorn. Dit was in het voorjaar.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:56

Is het wel alleen de esdoorn? In het najaar vind ik ook steeds paddestoelen in het land. Haal ze altijd gelijk weg maar mss eten paarden die en als ze giftig zijn dan is de uitslag bekend. Mss dat er een bepaalde paddenstoelsoort graag groeit bij een esdoorn?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:33

Judith, het is nu bewezen dat Hypoglicine A de stof is waardoor de paarden vergiftigd raken en AM krijgen. Dat zit in niet veel soorten planten en waarschijnlijk ook niet in paddenstoelen. Maar dus wel in bepaalde types Esdoorn. Dan zit het in het blad, in de zaden en in de jonge scheuten die in het voorjaar boven de grond komen.