Scheemda: Paard bevrijd uit gekantelde trailer op A7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Scheemda: Paard bevrijd uit gekantelde trailer op A7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 09:24

bokt.nl / http://www.rtvnoord.nl/
Ingestuurd door Roodvos en Stephanie

Gisteravond kwam een trailer na een aanrijding met een ander voertuig op zijn kant in een sloot terecht. In de trailer zat een pony vast. Het dier werd bevrijd door de hulpdiensten en kon na controle door een dierenarts op een andere trailer gezet worden.

Bij het ongeluk raakte niemand gewond. Op de A7 stond wel een file richting Duitsland.

Tymone

Re: Scheemda: Paard bevrijd uit gekantelde trailer op A7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:27

Dit is echt mijn grootste nachtmerrie.....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:44

Nou, die van mij ook.

Heb de afgelopen maand paar keer behoorlijk eind met paard op de trailer moeten rijden. Als je ziet hoe mensen passeren, afsnijden, op het laatste moment nog schuin voorlangs van de linkerbaan over het verdrijvingsvlak de afslag nemen of je bij baanwisseling op een knooppunt je er gewoon niet tussen laten en bewust iedere keer het gat weer dichtrijden. Zo asociaal. Soms een wonder dat het allemaal goed gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:45

Dat is mijn ervaring ook. Dan kun je zelf nog zo netjes rijden en afstand houden, een ander denkt daar niet over na en kun je alsnog op de rem of uitwijken.
Brrr, gelukkig is dit goed afgelopen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:46

Als het over nachtmerries gaat is 's nachts brand in de stal mijn grootste nachtmerrie. Dit krijgt overigens wel een 2e nachtmerrie-plaats.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:21

Ik "ken" deze mensen. De bestuurster heeft flinke nek- en rugklachten en baalt als een stekker. Niet al te lang geleden heeft ze dit nog een x meegemaakt. Beide keren flink last en de auto totalloss.
Met de pony gaat het gelukkig vrij goed. Ze heeft wat schaafwonden en is stijf en mag de komende dagen rustig bijkomen op het land.
Ik hoor vaker over dit soort ongelukken. Mensen denken vaak dat een auto met trailer harder rijdt. Ze komen dan met 100-120 aan en zien te laat dat de trailer maar 80-90 rijdt en klappen er vol op.
Dat is in dit geval ook gebeurd.De achteropkomende bestuurder gaf toe niet goed te hebben opgelet.
Wmb mag hier meer aandacht voor zijn bijv in tv spotjes en tijdens rijlessen. Scheelt schade en letsel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:24

Max snelheid (in Belgie) met een aanhangwagen is 90km/u. Dat is weinig geweten. Je ziet helaas ook wel vaker auto's met (lege?) aanhangwagen sneller rijden.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:25

Deze combinatie zien staan langs de kant van de weg toen ik naar huis reed gistermiddag. Was ter hoogte van de afslag waar ik de A7 moet verlaten. Paard was er toen al uit zo te zien. Direct daarna gegoogled en gelezen dat tot grote opluchting de pony het er goed heeft afgebracht.

Inderdaad een nachtmerrie scenario.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:25

O ships zeg. Dit lijkt mij echt verschrikkelijk :(

Zillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:30

Jeetje zeg... Wat erg! Gelukkig is het redelijk goed afgelopen! Ik heb aan de klep van de trailer een landbouwdriehoek vastgemaakt. Die zijn lekker fel van kleur. Ik heb dat gedaan in de hoop dat medeweggebruikers mij goed zien. Eigenlijk is zo'n bord verboden, omdat het voor landbouwvoertuigen is, maar daar heb ik (voorlopig) maling aan. Ben er nog niet voor aangehouden. :( _/-\o_

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:04

Sclimpre schreef:
Max snelheid (in Belgie) met een aanhangwagen is 90km/u. Dat is weinig geweten. Je ziet helaas ook wel vaker auto's met (lege?) aanhangwagen sneller rijden.

In België mag je gewoon 120 op de snelweg met aanhanger tenzij de totale massa boven de 3500 kg is.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:12

Daarom rijd ik ook liever niet met trailer op de snelweg.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:17

FrNo schreef:
Daarom rijd ik ook liever niet met trailer op de snelweg.

En dan gaat iedereen op de binnenwegen en N wegen zo lekker zitten drammen omdat ze er niet langs kunnen. Nee mijn voorkeur is wel snelweg, maar dan wel liefst buiten de spits. Grote steden probeer ik te vermijden, bijvoorbeeld Ring Antwerpen vind ik echt een drama. Rij dan liever over Nederland dan dat ik daarover moet.

Maar dit is echt een nachtmerrie inderdaad, hopelijk zijn bestuurder en pony in kwestie snel opgeknapt. Sterkte voor hun.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:17

Vreselijk.. Een stal genoot van mij heeft dit ook meegemaakt. Helaas is het met die pony minder goed afgelopen en zij durft niet meer met trailer te rijden..

Ik heb met auto rijles ook meegemaakt dat er weinig informatie gegeven wordt voor het rijden met trailer en hoe je daarop moet inspelen, net zoals het paarden inhalen op de weg.. Ik heb mijn rijinstructeur toen even duidelijk gemaakt wat er wel niet kan gebeuren als je denkt dat mensen met trailer net zo goed kunnen remmen als jij.. Sinds dien zie ik hem netjes de paarden passeren bij ons op de weg :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:23

ikedus: 2x meegemaakt, dat is heftig. Hopelijk komt de bestuurder er ook snel bovenop.

Ik kwam een tijdje terug deze tegen op FB. Ik heb 'm nog maar eens gedeeld.
Al bereik ik alleen mijn eigen Fb vrienden zonder paardenkennis maar.
Citaat:
trailers.........bijzondere weggebruikers!!

Ja lieve mensen we rijden als trutten met zo´n trailer, maar probeer zelf maar eens je balans te houden op een rijdende aanhangwagen en je snapt waarom. Daarbij zorgt de hoogte van de trailer ervoor dat hij bij snel uitwijken kan omvallen. Ook is onze remweg erg groot, waardoor we meer dan gemiddeld afstand houden. Daarbij is snel remmen niet heel fijn voor het paard achter in de trailer. Als ik dus mijn auto langzaam op een verkeerslicht af laat glijden is het niet omdat ik ruimte maak zodat jij hem ervoor kan gooien, waardoor ik alsnog boven op mijn rem moet. Het is om mijn paard, waar ik zeer veel om geef, overeind te houden in een wiebelende trailer.

Helaas is het leed dat bij paarden veroorzaakt wordt door mensen die ons plots laten remmen en uitwijken over het algemeen genomen voor bestuurders minder zichtbaar. Eigenaren merken het helaas wel in de vorm van trailerlaadproblemen, paarden over de voorstang en beschadigde benen bij het verlaten van de trailer. En dan heb ik het nog geen eens over de paarden met pijn die in de trailer onderweg zijn naar een dierenarts. Volgende keer als je een auto met een trailer ziet trutten bedenk dan dit geen auto met aanhangwagen is met met één van iemands dierbaarste levende bezittingen.
CBR besteed meer aandacht aan bijzondere weggebruikers. Wat te denken van menwagens? Zij dienen zich op te stellen als auto's, maar de bestuurders van auto's zijn hiervan niet of te weinig van op de hoogte, wat regelmatig (bijna) ongelukken veroorzaakt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:01

Roodvos schreef:
Nou, die van mij ook.

Heb de afgelopen maand paar keer behoorlijk eind met paard op de trailer moeten rijden. Als je ziet hoe mensen passeren, afsnijden, op het laatste moment nog schuin voorlangs van de linkerbaan over het verdrijvingsvlak de afslag nemen of je bij baanwisseling op een knooppunt je er gewoon niet tussen laten en bewust iedere keer het gat weer dichtrijden. Zo asociaal. Soms een wonder dat het allemaal goed gaat.

Precies dit !
Zit veel op de weg met paarden wagentje en soms ook trailer erachter .
Of met luxe wagen met trailer .
Te asso veel weggebruikers ..
Reis ook vaak met echt jonge paarden die voor t eerst mee op pad gaan .
Je bent gewoon extra voorzichtig als je met paarden onderweg bent
Zo,n ongeluk is je ergste nacht merrie

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:24

Vreselijk om mee te maken

En dan gewoon 2x
Heel veel sterkte voor de eigenaar van dit paardje.
Het gaat vaker daar op die weg fout.

Maar wat denk je van klevende vrachtwagens.
Ik heb toen een A.ldi wagen ongeveer 15 km 3 meter achterop gehad.
Gelukkig de trailer leeg.

Ik heb toendertijd een klacht ingediend en werd super netjes geholpen.

Manager belde en daarna de chauffeur.
Ik heb ze gewezen op de gevaren en daar stond de chauffeur niet bij stil.

Perfect opgelost daar mogen sommige een voorbeeld aan nemen.

Je weet het nooit hè. .. zo zie je maar weer dat het 9 van de 10x doe je mede weggebruikers komt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 05:53

Heftig zeg... Iets wat je hoopt nooit mee te maken.

Ik rijd ook veel met trailer en je komt de meest gekke en asociale bestuurders tegen.
Meeste calculeer ik al in, want eigenlijk ga ik er al van uit dat men geen rekening met mij houdt.

Mijn merrie raakt bijvoorbeeld in paniek als er een groot voertuig, zoals een vrachtwagen, dicht achter ons rijdt. Ze klimt nog net niet door het voorraampje heen. Je voelt de hele trailer gaan.

Tegenwoordig doe ik dan maar mijn alarm lichten aan, dan nemen de meeste op een gegeven moment wel extra afstand.

De quote van Amanda is wel erg herkenbaar, vooral de auto's die op het laatste moment nog voor je auto glippen terwijl je juist die remweg nodig hebt.
En auto's die je niet voor laten omdat ze geen langzame auto met trailer voor zich willen hebben, of laatste moment gaan inhalen daardoor.

Maar ook genoeg mensen die wel rekening houden met ons, gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:21

Naar ongeluk zeg. Zelf moet ik zeggen dat ik amper last heb van andere verkeer. Mijn ervaring is dat men super veel rekening met je houdt.
Wat ik wel doe is wanneer iemand wil inhalen de ruimte geven en voor rest goed met verkeer mee rijden. Op de snelweg rij ik gewoon met de vrachtwagens mee. Op die manier hinder je het overige verkeer minimaal.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:13

De A7 is dan ook geen prettige wet, gebeurd vaak wat. Overigens rijden wij gewoon nog 80, als je veel harder rijdt heb je er zelfs paarden bij die 'wagenziek' worden. Dan maakt die extra snelheid niks uit, liever gezond, wel en blij op locatie aankomen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:16

Willemina_L schreef:
Sclimpre schreef:

In België mag je gewoon 120 op de snelweg met aanhanger tenzij de totale massa boven de 3500 kg is.

Over aanhangwagens bestaan altijd hardnekkige misverstanden. Die 3500kg slaat op de MTMS (max. toegelaten massa van de sleep), en niet op het werkelijk gewicht van de auto en de aanhanger. Bij een auto + paardentrailer zit je in praktijk altijd boven de 3.5ton MTMS. Vandaar 90km/u.
Zelfde verwarring als met het rijbewijs B, BE et B code 96.

ClaudiaaBx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:52

Dit is echt een nachtmerrie voor iedereen die met een trailer op de snelweg rijd..
Gelukkig is het paard heel!