Valentijn van Weering geeft paard weg tijdens wedstrijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Valentijn van Weering geeft paard weg tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 19:02

* http://www.bokt.nl / Facebook

Afbeelding

Tijdens een dressuurwedstrijd op manege en pensionstal VarioHippiQue in Velsen-Zuid is wel een heel bijzondere prijs uitgereikt. Winnares Laura Angelique Kompier mag als eerste prijs namelijk een paard uitzoeken welke gefinancierd zal worden door pensioneigenaar Valentijn van Weering.

"Wauw, ik kan het nog steeds niet helemaal beseffen." aldus Kompier op Facebook. "Ik heb de selectie van VarioHippiQue bewonnen, wat betekent dat ik een paard 'uit mag zoeken', wat gefinancierd wordt door Valentijn van Weering." Kompier mag het paard een jaar zover mogelijk proberen door te trainen en het dier daarna verkopen, waarbij de winst gedeeld wordt tussen haar en Van Weering. "Valentijn onwijs bedankt voor deze gave kans!".

Vorige maand gaf Van Weering, zelf bekend door zijn aanschaf van Grand Prix-paard Vingino (v. Polansky), nog een "total bodyscan" ter waarde van meer dan duizend euro weg tijdens de subtopwedstrijd op zijn stal. Grand Prix-amazone Nicky Broxterman was toen de gelukkige winnares.

Anoniem

Re: Valentijn van Weering geeft paard weg tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:04

Zo dan! Leuke prijs!

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:09

Maar als ik het nu goed lees wint ze dus helemaal geen eigen paard. Ze mag alleen een paard uitkiezen waar ze een jaar lang veel werk in mag gaan stoppen qua training en bij verkoop krijgt ze de helft van de winst. dus als er 200 euro uiteindelijke winst is gemaakt bij verkoop op het paard krijgt ze 100 euro in de hand voor een jaar gratis hard werken. tjah,, t grootste voordeel is dan toch voor die pensionhouder?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:11

Jessica schreef:
Zo dan! Leuke prijs!

Ja maar het enigste risico dat hij loopt is het feit dat het paard verongelukt in dat jaar, anders kost het hem niet zoveel. Paard word gereden en goed waarschijnlijk want ze heeft de wedstrijd gewonnen.
Kost hem zelf veel meer tijd om een paard op te leiden.
Mooie kans maar ik weet niet of ik er zo blij mee zou zijn, je werkt je een jaar uit de naad en dan huppakee paard verkopen. Ook al kost het je niets en word alles verder betaald, je moet het maar willen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:16

ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken..

zoals we allemaal weten, de grootste kosten zijn vaak niet de aanschaf..
jong paard zonder sportervaring is niet zo duur..
je betaalt er dus jaren stalgeld voor, voer en een berg aan andere kosten. om maar niet te vergeten voervoer, benzine inschrijfgelden.

brengt het tot hoog en als je er dan de vruchten van kunt plukken moet het verkocht worden (immers dat lijkt een voorwaarde?), dus paard weg.. En je mag de winst niet houden maar moet het delen..

ben je dan niet feitelijk zijn paard aan het trainen en uitbrengen zonder maandelijks loon (sterker nog, jij betaalt alles aan het dier verder).. je loon is dan na jaren de helft van de winst.. Denk dat dat minder is dan jarenlang iemand betalen om je paard te trainen en uit te laten brengen.

Kun je dan uiteindelijk niet zelf beter een leuk veel belovend jong paard kopen, doorrijden.. verkopen.. en de volledige winst houden?

of zelfs een wat minder veelbelovend paard goed doorrijden (als je minder budget hebt), verkopen en van die winst een wat meer belovend paard kopen en opleiden, waarbij je dan vrij bent om het weer door te verkopen en alles houden of het zelf aan te houden en er mee verder gaan

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:24

evelien_89 schreef:
Maar als ik het nu goed lees wint ze dus helemaal geen eigen paard. Ze mag alleen een paard uitkiezen waar ze een jaar lang veel werk in mag gaan stoppen qua training en bij verkoop krijgt ze de helft van de winst. dus als er 200 euro uiteindelijke winst is gemaakt bij verkoop op het paard krijgt ze 100 euro in de hand voor een jaar gratis hard werken. tjah,, t grootste voordeel is dan toch voor die pensionhouder?

Haha dit dacht ik ook meteen! :') En wat als dit nu haar "once in a life time horse" blijkt te zijn en ze hem gewoon wil houden? *\%/*

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:26

En mocht het paard eventueel in waarde achteruit gaan, delen ze dan ook het verlies?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:30

Ze is heel blij met de prijs. Het lijkt me dat Valentijn van Weering ook alle kosten op zich neemt. Anders zou ze waarschijnlijk niet zo blij er mee zijn. Misschien krijgt ze ook begeleiding/instructie. Zou mooi zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:37

Mousmous schreef:
Ze is heel blij met de prijs. Het lijkt me dat Valentijn van Weering ook alle kosten op zich neemt. Anders zou ze waarschijnlijk niet zo blij er mee zijn. Misschien krijgt ze ook begeleiding/instructie. Zou mooi zijn.

na herlezen.. dat zou het nog best wel eens kunnen zijn..
dat hij het dier compleet financieert (en ze dus ook helemaal geen eigenaar is, maar beschikking heeft over het dier).

dan kun je het op je cv bijschrijven en als het dier een beetje in waarde meerdert is het mooi meegenomen..

maar hoeveel kun je een dier echt in waarde vermeerderen in een jaar? hoeveel klasses is reeël en waar zou de grootste winst liggen.. van groen onervaren naar ..... ? of juist jong L gereden naar....?

Als ze verder wil gaan als stalruiter/trainer staat het natuurlijk goed op je cv als je een paard een jaar hebt doorgereden en ook resultaat hebt geboekt, dat is dan misschien nog waardevoller dan de winst?

andere kant, het is wel een 'goedkope manier' om je paard een jaar getraind te krijgen. geen trainingsstal of ruiter kosten, alleen winstdeling bij verkoop. Ik heb er geen enkel idee van waar dan ongeveer aan gedacht moet worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:58

Je kunt het ook uitleggen als: zij krijgt kostenloos een 'bijrijdpaard' met potentie onder d'r bips geschoven, en wordt na afloop ook nog betaald. Hoe beter ze het doet, hoe meer 'prestatiebonus' ze vangt. Er zijn hier hele discussies over betalen of betaald worden voor bijrijden, dit er een variant op: betaald worden na afloop op basis van hoe goed je het gedaan hebt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:08

hier is toch geen sprake van bijrijden?
maar van trainen en doorrijden voor een ander?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:13

Grinnik. Lees de verschillende topics hier maar eens over 'betalen versus betaald krijgen'. Zijn zat bokkers die denken voor bijrijden betaald te moeten worden, omdat ze denken het paard te verbeteren en dus door te trainen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:20

Ik heb altijd daarin aangehouden.. bijrijder is meestal gelijke bennefits, tenzij het echt een heel goed leerpaard is.. of tenzij de ruiter het paard ook echt wat bijbrengt.. maar die mensen werken meestal als trainer of rijden proffessioneel een paard door voor handelsdoeleinden..

paard een jaar lang op een trainingsstal zetten en m laten uitbrengen op wedstrijden is denk ik een stuk duurder dan de winst delen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:24

In dit geval heeft de eigenaar van het paard volgens mij zelf alle faciliteiten. Wat-ie in feite doet is iemand op proef als stalruiter 'aannemen' en pas na afloop te betalen, waarbij de ruiter invloed heeft op de uiteindelijke betaling. Had-ie dat niet gedaan, dan had één van z'n ongetwijfeld daar ook rondlopende ruiters het dier gereden. Dit geeft 'm een hoop PR en goodwill, plus de kans op een nieuwe getalenteerde ruiter. Want als het wat is, deze amazone, komt hier natuurlijk wel een vervolg op.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:55

Hele gave prijs! Zeker een mooie ervaring en heel leerzaam voor zo'n jonge amazone in mijn ogen. :)

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:15

Ik ben gister tweede geworden in deze competitie met mijn paard, was super leuk om mee te mogen rijden, Maar de voorwaarden zijn iets anders als hier wordt beschreven.
Stukje tekst uit de uitnodiging die ik had gekregen:

''VarioHippiQue biedt talentvolle ruiters de unieke kans om een handelspaard te trainen en met winst te verkopen. Je mag zelf een paard uitzoeken, aanschaffen en stallen bij VarioHippiQue op kosten van VarioHippiQue. Bij verkoop gaat 20% van de winst naar het talent, uiteraard na aftrek van alle gemaakte kosten (smid, kosten voor keuring, dierenartskosten enz.) Aankoop geschiedt alleen na goedkeuring van VarioHippiQue en bij 100% goedgekeurd en klinisch gezond.''
''Instructies/lessen zijn voor eigen rekening.''

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:20

Dus stel er wordt € 4000,- winst gemaakt. 20 % is € 800,-. Daar gaan nog vanaf smid, DA en kosten keuring oftewel er blijft niets over voor het talent.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:27

Ik sloeg denk ik braaf over... Lijkt me gewoon een subtiele manier om een gratis hulp in dienst te hebben.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:28

Maar, je maakt ook relatief weinig kosten voor het in de kijker rijden van jezelf met een goed paard. Voor iemand die graag meer naamsbekendheid wil is het denk ik nog helemaal niet zo'n slechte deal.

Ligt er wel aan wat het budget is waarvoor je een paard mag aanschaffen.... Dat maakt flink uit in hoeverre je kan presteren in een jaar. Mag je voor 5000 een paard uitzoeken, of voor 15000

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:55

MariekeS_ schreef:
Maar, je maakt ook relatief weinig kosten voor het in de kijker rijden van jezelf met een goed paard. Voor iemand die graag meer naamsbekendheid wil is het denk ik nog helemaal niet zo'n slechte deal.

Ligt er wel aan wat het budget is waarvoor je een paard mag aanschaffen.... Dat maakt flink uit in hoeverre je kan presteren in een jaar. Mag je voor 5000 een paard uitzoeken, of voor 15000

Valentijn kennende is misschien die 15000 nog wel laag geschat. De winnares krijgt echt wel een heel goed paard. En ik weet zeker als er na een jaar nog heel veel progressie in het paard zit waardoor hij meer waard wordt, Valentijn ook niet moeilijk doet.

Ik vind dat er erg gemuggenzift wordt hier, het is echt niet te vergelijken met die halve manegepaarden die je meestal als bijrijpaard kunt krijgen.

En als zij er happy mee is dan is dat toch ok?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:02

Fitzroy schreef:
Dus stel er wordt € 4000,- winst gemaakt. 20 % is € 800,-. Daar gaan nog vanaf smid, DA en kosten keuring oftewel er blijft niets over voor het talent.

Ik gok dat het wat anders is, plus dat de winst waarschijnlijk stukken hoger ligt.
Stel het is toch €4000 en je hebt €1000 aan kosten gemaakt. Dan gaat die 20% over de €3000 (omzet-kosten, €4000-€1000=€3000). Dan zou je €600 krijgen. €4000 is de omzet, €3000 is de winst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:24

mavantos schreef:
Fitzroy schreef:

Ik gok dat het wat anders is, plus dat de winst waarschijnlijk stukken hoger ligt.
Stel het is toch €4000 en je hebt €1000 aan kosten gemaakt. Dan gaat die 20% over de €3000 (omzet-kosten, €4000-€1000=€3000). Dan zou je €600 krijgen. €4000 is de omzet, €3000 is de winst.

Juist :j

En die winst wordt waarschijnlijk een veelvoud van dat bedrag dus ik denk dat de winnares daar wel een een mooi centje aan over kan houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:31

Ik kreeg vroeger 10% bij verkoop.
Dit lijkt me een stuk aantrekkelijker. :D

Dus ik begrijp de berichten niet van goedkope bijrijder.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:37

Daarbij is Laura een jonge amazone van 14 die pittig kan sturen (rijdt ook al fei pony's en z2 met een paard) en is een kinderhand snel gevuld. Zijn een hoop krantenwijkjes lopen voor Laura en dit is toch wel de kans bij uitstek om hand te leggen op een goed potentieel Juniorenpaard!
Laatst bijgewerkt door Suelza op 11-04-16 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:38

dat mag dan ook wel.. ze heeft er dan een jaar hard werk in gestoken.

dat doe je niet met 2-3 uurtjes per week..

Dus in plaats van een bijbaantje rijd ze dat paard.

vergeet ook niet de leeftijd van deze amazone..
school zal ook tijd vergen.. hoeveel progressie kan ze dan met een paard maken in een jaar?

we hebben het hier waarschijnlijk ook niet over een paard, maar over een pony.. of ze moet dus groen zelf tussen de paarden gaan starten. Hoeveel waardevermeerdering zal ze dan reëel kunnen maken in een jaar?

stel ze rijd een paard van B naar M2 (kan dat in een jaar?), dan heb je het toch nog steeds over een veel belovend paard dat nog steeds niet heel veel gepresteerd heeft. De waarde zat m dan in het bloed en een belofte als het dier een hoge waarde had bij aankoop. En dat is dan niet veranderd, immers van onbevestigd is er alleen bevestigd dat het een belofte is?

En als ze een M2 paard onder haar gat krijgt, dan zit ze al snel tegen haar eigen plafond van wat ze tot nog toe zelf bereikt heeft.. Het is niet zo dat het een jaar later dan ineens grand prix klaar is?

Ik heb geen zicht op hoe een waardevermeerdering echt tot stand komt, maar heb daar ook nog geen duidelijk antwoord op gezien..

ik denk dat de werkelijke winst nog wel eens flink tegen zal kunnen vallen voor deze ruiter.. gaat dan echt niet om duizenden euro's .. voor mijn gevoel meer om achteraf uit betalen van 'loon naar werken' dat redelijk in het verlengde ligt van wat een meisje van die leeftijd met een ander bijbaantje ook kan verdienen in een jaar (zij zal waarschijnlijk geen bijbaantje kunnen nemen als ze dit paard serieus wil trainen)

-----

bruintje123 schreef:
Ik kreeg vroeger 10% bij verkoop.
Dit lijkt me een stuk aantrekkelijker. :D

Dus ik begrijp de berichten niet van goedkope bijrijder.

maar was dat je loon bij een handelsstal waar je meerdere paarden op die manier trainde?
of was dat een gewonnen prijs?