Het derde deel van de Z-Tour in Lanaken zit er sinds vanavond op voor onze landgenoot Thierry Goffinet. Vorige week was de ruiter van Star Horses er succesvol met verschillende klasseringen op het Domein Zangersheide.
Maar in de 1m50 kwalificatieproef kreeg Goffinet met zijn paard Navarro UK een controle van de beenbeschermers. De steward stelde vast dat er een probleem was met de beenbeschermers vooraan.
“Na die controle is Thierry naar de jurytoren moeten gaan. Er was één van zijn voorste beenbeschermers versleten en die was tijdelijk hersteld met een tape, iets dat niet mag. De jury gaf hem de keuze om een sanctie te krijgen of om de concours meteen te verlaten met een gele kaart tot gevolg. Thierry heeft voor die laatste keuze gekozen. ” aldus Albert Peffer van Star Horses aan Equnews.
Peesbeschermers zijn er om de pezen te beschermen, je ziet thuis toch al dat aan het verslijten zijn. Koop op tijd nieuwe om dit soort dingen te krijgen, je weet dat er goede controles zijn.
MissBmx
Geplaatst: 09-04-16 11:34
Tja misschien net voordat hij de ring in ging gezien/ bamdje geknapt, even snel een plakkertje erop.Niet goed maar er gebeuren ergere dingen
_xManadisx_
Geplaatst: 09-04-16 13:28
Gillbo schreef:
Tja misschien net voordat hij de ring in ging gezien/ bamdje geknapt, even snel een plakkertje erop.Niet goed maar er gebeuren ergere dingen
Ben ik het mee eens. Hier krijg je een gele kaart voor, maar voor het herhaaldelijk flink trekken aan de mond van je paard omdat deze een tijd ervoor gestruikeld is levert alleen een mondelinge waarschuwing op? Way to go FEI
Als het goed js krijg je voor in de mond trekken ook een gele kaart.
In de eventing krijgen we er al eentje als je paar keer foute afstand rijdt, niet genoeg controle hebt, te grof inkomt, etc. De gele kaarten lijst is in geen enkele discipline dan ook zo lang als bij ons. Terwijl een kleine discipline zijn. En ik geloof niet dat wij eventers zoveel slechter omgaan met onze paarden, alleen de drempel om een kaart uit te delen is veel lager.
Ik heb ook weleens gehad dat op een groot concours een bandje van een dure veredus peeskap afbrak. Terwijl er niks mis mee was. Kan gewoon gebeuren hoor. Maar soms is er in tijdgebrek ff niks beters voorhanden. Vooral mannen zijn wat praktischer daarin. Jammer.
No_No
Geplaatst: 10-04-16 14:38
Ach ja.. Als er nou nooit wordt geprutst met peesbeschermers om er voor te zorgen dat de paarden de balken niet durven te raken, DAN zou ik het ook flauwekul vinden. Het zijn gewoon de regels en daar is hij van op de hoogte. Hij had vast ook wel van iemand beschermers kunnen lenen
Uiteraard is het terecht, regels zijn regels en hij had simpelweg een reservepaar bij zich moeten hebben. Maar als ik zie dat je voor rukken in de mond of hardhandig spoorgebruik een zelfde straf kan krijgen dan klopt er in mijn ogen iets niet