Ruimte voor elkaar, sportief gebaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Ruimte voor elkaar, sportief gebaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:56

http://www.knhs.nl

Natuurorganisaties en sportbonden in Nederland hebben de handen ineen geslagen. Met de nieuwe ‘Buitencode’ willen wij de omgang tussen bezoekers van natuurgebieden op een positieve manier beïnvloeden: “Geef een ander de ruimte en bescherm de natuur waarvan je geniet!”

DE BUITENCODE BESTAAT UIT 5 REGELS:
1.Wees vriendelijk, geef elkaar de ruimte, en minder je vaart.
2.Voel je verantwoordelijk voor je eigen gedrag richting natuur en haar gebruikers.
3.Durf een ander aan te spreken op zijn gedrag.
4.Sportief bewegen in de natuur doe je veilig, draag bescherming.
5.Blijf op de paden en geef natuur de ruimte.

Nederlanders trekken graag de natuur in en komen elkaar steeds vaker tegen als ze aan het sporten of bewegen zijn in het bos. Dat geeft soms wrijving tussen bezoekers, want niet iedereen heeft evenveel begrip voor de beleving van een ander. Een beeld dat bevestigd wordt door de Grote Natuur Enquête van Natuurmonumenten waarin 43.000 mensen zich uitspreken over natuurbeleving. Bovendien is er bij deze groep weinig kennis over verantwoord gebruik van de natuur. Daarom hebben verschillende sportbonden en natuurorganisaties de handen ineengeslagen. Deze samenwerking levert een ‘Buitencode’ op waarin we een aantal gedragsregels met elkaar afspreken: “Ruimte voor elkaar sportief gebaar”. Hiermee vragen we bezoekers van natuurgebieden om anderen de ruimte te geven en de natuur te beschermen. Zo gaan we op een respectvolle manier met elkaar en met de natuur om. En zo kunnen we met zijn allen blijven genieten van de natuur. Deze Buitencode is er voor iedereen.

Sportbonden en natuurorganisaties hebben deze Buitencode gezamenlijk ontwikkeld en gaan deze actief promoten. “We gaan we voor een positieve toon waarbinnen mensen elkaar aanspreken op hun gedrag, met humor en een high five. We laten daarmee zien dat iedereen kan blijven genieten van sporten en bewegen in de natuur. Juist door rekening te houden met anderen en respect te tonen voor mens en natuur”.

De campagne Buitencode is een samenwerking tussen de NTFU, KNHS, Atletiekunie, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Landschappen, en mede mogelijk gemaakt door het actieplan Naar een Veiliger Sportklimaat.

Fibra

Re: Ruimte voor elkaar, sportief gebaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:16

Prima regels! Logisch eigenlijk. Nu nog alle paden openstellen voor paarden!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:22

Fibra schreef:

Zou leuk zijn maar dat gaat hier zeker niet gebeuren.
Het is hier soms al overbevolkt met andere mensen en honden laat staan alser nog paarden bijkomen. Krijg je weer wrijving van

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:55

Hier in het bos altijd rustig, veluwe. Ik vind ook dat de ruiters gewoon alle paden moeten kunnen gebruiken, waarom zou een ruiter met paard minder recht hebben op gebruik van de paden dan andere gebruikers?

Volgens de boswachter rijden wij de paden "kapot". Het zand wordt los gewerkt door de hoeven en met veel regen spoelt het dan weg. Maar nu rijden we ook met zijn allen over het zelfde pad, als we alle paden mogen gebruiken zal dit effect ook minder zijn.

De ruiterpaden worden trouwens ook nog eens enorm slecht bijgehouden! Dus wordt er zo wie zo al veel op het pad naast het ruiterpad gereden!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:58

Prima initiatief, erg goed bedacht ook dat er naast de KNHS nog meer sport- en recreatiebonden aan meedoen.

We leven in een klein landje, iedereen wil vast zo nu en dan recreëren en/of sporten/van de natuur genieten op zijn/haar eigen manier, het bos en de natuur moeten we gewoon respectvol met elkaar kunnen delen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:11

Fibra schreef:

Of de ruiterpaden alleen nog voor Ruiters'

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:16

Jennyj01 schreef:
Fibra schreef:

Of de ruiterpaden alleen nog voor Ruiters'

Precies, het is toch gruwelijk irritant dat je niet van je pad af mag. Maar dat je op je pad niet kan draven omdat er constant mensen met loslopende honden, mountainbikers, hardlopers en nordic walkers op je pad zitten.

Als ze daar toch eens iets aan gingen doen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:22

Erg goed initiatief. Nu hopen dat het goed gehandhaafd kan worden.
Honden aan de lijn, iedereen op zijn eigen paden, dat zou heel wat problemen en frustraties schelen bij iedereen. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:28

Veulen84 schreef:
Precies, het is toch gruwelijk irritant dat je niet van je pad af mag. Maar dat je op je pad niet kan draven omdat er constant mensen met loslopende honden, mountainbikers, hardlopers en nordic walkers op je pad zitten.

Bij ons in het bos (Utrechtse Heuvelrug) mogen ruiters / menners en MTB'ers / fietsers alleen op de daarvoor aangegeven paden komen. Wandelaars mogen overal, maar kunnen aan de padaanduiding zien op wat voor pad ze lopen. Als ik wandelaars tegenkom op het ruiterpad, waarschuw ik ze altijd even. Ik passeer altijd rustig, maar dat doet niet iedereen, dus daar maak ik ze dan even van bewust. Vaak wordt daar (gelukkig) heel positief op gereageerd.

In Drenthe loopt een proef in bepaalde natuurgebieden waarbij alle paden voor iedereen toegankelijk zijn, behalve als het om een route gaat (bijv. een wandelroute aangegeven met paaltjes). Als je met een grotere groep (ik meen meer dan 5?) ruiters bent, dien je je wel aan de ruiterpaden te houden. Ik ben benieuwd hoe het daar bevalt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:32

Opletten dat we ook niet verstrikt raken in de eigen regels.
Hier in het natuurgebied, waar tot op heden iedereen over al mocht wandelen, fietsen, rijden, had wel ieder zijn eigen pad / route, maar mocht je ook ervan afwijken.
Dat wordt straks strenger. Ook de afstand tot de grote grazers gaat van 25 naar 50 meter.
Lastig, want die beesten staan altijd op je route, of net voor het poortje waar jij er doorheen wilt en omrijden kost al snel een uur extra.

Ander nadeel is dat de enige menroute hier in het gebied, ook tevens wandelpad is, deels hondenlosloop gebied, en mountainbike route.
En veelal ook te smal om met 2 aanspanningen naast elkaar te gaan (dus liefst allemaal zelfde kant uit rijden), en grootste mankement ... hij loopt heel vaak pal langs de begrazingsafrastering (met stroom).
Uitwijken is dan extra lastig op die punten, zeker als je vaak (hard) fietsende tegenliggers krijgt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:04

Hilary schreef:
Veulen84 schreef:

Bij ons in het bos (Utrechtse Heuvelrug) mogen ruiters / menners en MTB'ers / fietsers alleen op de daarvoor aangegeven paden komen. Wandelaars mogen overal, maar kunnen aan de padaanduiding zien op wat voor pad ze lopen. Als ik wandelaars tegenkom op het ruiterpad, waarschuw ik ze altijd even. Ik passeer altijd rustig, maar dat doet niet iedereen, dus daar maak ik ze dan even van bewust. Vaak wordt daar (gelukkig) heel positief op gereageerd.

In Drenthe loopt een proef in bepaalde natuurgebieden waarbij alle paden voor iedereen toegankelijk zijn, behalve als het om een route gaat (bijv. een wandelroute aangegeven met paaltjes). Als je met een grotere groep (ik meen meer dan 5?) ruiters bent, dien je je wel aan de ruiterpaden te houden. Ik ben benieuwd hoe het daar bevalt.

Dat stuk over Drenthe heb ik ook gelezen. Hoop daar inderdaad een vervolg op te zien. Op de veluwe mogen paarden van de paden als ik me goed herinner. Dat is ook top natuurlijk.

Hier mogen fietsers, voetgangers over alle paarden. Ruiters alleen over de onverharde ruiterpaden. Gevolg. Fietsers gaan over de fietspaden. Voetgangers hebben last van de hard rijdende fietsers en gaan (met loslopende hond) over de onverharde ruiterpaden. En daar hebben wij er dan weer last van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:52

Op de Veluwe mag dat niet hoor (van de paden af), dat is alleen in park de Hoge Veluwe. Veluwe is veel groter als alleen dat park. Nationaal Park de Veluwezoom is juist heel streng met controle, daar moet je een vergunning hebben en mag je niet van het ruiterpad of de menroute afwijken.

Ik ben benieuwd. Dat minder je vaart doen mtb'ers en wielrenners iig nooit hier in de buurt. En laat dat nu net zijn waardoor een paard kan schrikken. Zou veel schelen als die ook in een iets schappelijker tempo passeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:56

Hoge veluwe is ook erg ingeperkt dit jaar voor het eerst helaas, voor zowel wandelaars, ruiters als fietsers. Er waren te veel eikels die verkapte drijfjachten hielden om het wild op te jagen naar wachtende fotografen. -:(- Dus helaas op drie beperkte stukken na (de zandverstuiving en het stuk rond bezoekerscentrum en jachtslot) alleen nog op de wandelpaden komen. Voor mij een flinke beperking omdat ik niet zo ver kan wandelen. -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:58

Zonde zeg dat mensen het zo verpesten voor de rest, om over de schade aan het wild en de natuur nog maar te zwijgen. Ik snap dat soort dingen echt niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:02

Natuur kan wel wat hebben maar de herten vooral vertoonden steeds meer onnatuurlijk stress en paniek gedrag door in te grote kuddes te gaan leven. Ze hopen met deze test en inperking het gedrag te normaliseren weer. Een deel van de eerdere rustgebieden zijn wel opengesteld nu met extra paden. Maar zo vrij als het was helaas zal het niet meer worden.

De beheerder balen als een stekker hiervan. Maar ondanks jarenlang steeds weer op nieuw waarschuwen en bekeuren heeft het niet geholpen en werd het idiote gedrag alleen maar erger. Vandaar dus de drastische maatregel. Erg triest dat het nodig is.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:43

Ik woon in Drenthe en mijn ervaring is: als ruiter vind ik het vervelend om honden tegen te komen en als hondeneigenaar vind ik het vervelend om paarden tegen te komen. Ik vind ruiterpaden persoonlijk fijner, mits deze dus echt alleen voor ruiters en aanspanningen zijn.

Ik mis eigenlijk nog een punt 6: zorg dat je aanspreekbaar bent op je gedrag. Ik spreek regelmatig mensen die een heftige woordenwisseling hebben gehad met andere bospad gebruikers en dat soms nog net geen slaande ruzie werd.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:08

Natuurlijk zou het fijn zijn als iedereen op zijn eigen pad blijft. Maar zeker als je de paden moet delen, moet je rekening met elkaar houden. Bij ons in het (kleine) bos is pas sinds ca 5 jaar een ruiterpad.
Maar dit zijn geen aparte paden. Ze hebben een route uitgezet grotendeels over de bestaande wandelpaden. Echter ben ik er toch wel blij mee. Ik kan tenminste legaal het bos in. De meeste wandelaars houden rekening met me en lijnen hun hond even aan.
Als ze dat doen, bedank ik ze ook altijd.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:32

Mooie regels, erg logisch ook. Ik krijg alleen vaak het idee dat deze regels eenzijdig worden gehanteerd. Vooral het rustig passeren is vaak wel een issue :\ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:42

Ik kom zo vaak wandelaars met eventuele honden op ruiterpaden aan.
Ik ga dan altijd stappen, groet ze vriendelijke en hou zoveel mogelijk rekening met ze.
Uiteindelijk gaan voor ons plezier naar bos.
Ik snap niet dat sommige mensen het zo moeilijk vinden om rekening met andere mensen te houden. Op die manier verpest je wel voor iedereen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:31

Het is vaak de dommigheid van mensen die onbewust de overlast veroorzaken. Een hond die lastig is: hij doet niks hoor, wil alleen spelen. Als je paard dan ook wil spelen wordt de eigenaar boos. En zo zijn er nog zoveel het forum staat er vol mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:55

Nou moet zeggen dat mijn ervaring is zolang je vriendelijk blijft en rekening houdt met ander dan gaat altijd wel goed.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:19

De dialoog kan ik alleen maar toejuichen.

Het zou al een hoop schelen als specifiek voor een doelgroep aangewezen stukken natuur ook echt voor die doelgroep gereserveerd zou zijn en dat die stukken duidelijk aangegeven zouden zijn.
In een hondenlosloopgebied geen paarden of mountainbikers, ruiterpad alleen voor paarden, mountainbike route alleen voor fietsers.

Duidelijke borden, bijv bij de ingang van een gebied, voorkomt ook veel frustratie.
Laatst nog een groep wandelaars die tegen iedereen begonnen te roepen de honden aan te lijnen in een losloopgebied want "ze hadden zo'n hekel aan loslopende honden" ik heb ze, met mijn hond netjes los zittend naast mij, verteld dat dit losloopgebied is en dat ze beter ergens anders konden gaan wandelen.

Het losloopgebied is alleen aangegeven op de bekende groene bordjes, daar is de regel over honden weggehaald. Ik denk dat als er een duidelijk leesbaar bord bij de hekken had gestaan, deze mensen hier niet waren gaan wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:17

Mara daarvoor is bos te klein als je iedereen eigenpad geeft.
Delen vindt ik nooit probleem en geeft als voordeel dat veel meer paden zijn waar met je paard kunt rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:13

tiwi1969 schreef:
De dialoog kan ik alleen maar toejuichen.

Het zou al een hoop schelen als specifiek voor een doelgroep aangewezen stukken natuur ook echt voor die doelgroep gereserveerd zou zijn en dat die stukken duidelijk aangegeven zouden zijn.
In een hondenlosloopgebied geen paarden of mountainbikers, ruiterpad alleen voor paarden, mountainbike route alleen voor fietsers.

Duidelijke borden, bijv bij de ingang van een gebied, voorkomt ook veel frustratie.
Laatst nog een groep wandelaars die tegen iedereen begonnen te roepen de honden aan te lijnen in een losloopgebied want "ze hadden zo'n hekel aan loslopende honden" ik heb ze, met mijn hond netjes los zittend naast mij, verteld dat dit losloopgebied is en dat ze beter ergens anders konden gaan wandelen.

Het losloopgebied is alleen aangegeven op de bekende groene bordjes, daar is de regel over honden weggehaald. Ik denk dat als er een duidelijk leesbaar bord bij de hekken had gestaan, deze mensen hier niet waren gaan wandelen.

Lijkt me niet haalbaar. Daarnaast worden dan de routes voor iedereen zeer beperkt als iedereen z'n eigen pad/route zou hebben. Dan krijg je daar weer geklaag over dat er te weinig variatie is.
Helaas kan je niet iedereen tevreden houden. Ik heb er geen moeite mee om paden te delen. Soms wel vervelend als je op zondag middag met lekker weer even wil uitwaaien en je niet veder komt dan stap omdat het zo druk is. Ik zou graag willen dat we meer paden zouden kunnen delen met wandelaars. Het is nu ontzettend beperkt(in NL in ons gebied, Belgisch gebied meer ruiterpaden) met 2 ruiterpaden die niet eens aansluiten.
Maar verder zijn de meeste erg netjes en lijnen hun hond aan als ze me aan zien komen. Wat niet meer dan normaal is omdat er in onze omgeving helemaal geen losloopgebieden zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:38

Ik denk dat die dingen ook afhangen waar je woont. Hier kom je alleen met heel slecht weer (soms) geen wandelaars tegen op het ruiterpad. Dat betekend dus dat we 90% van de tijd geen rondje in draf kunnen. Dan is de wens voor een eigen ruiterpad echt wel iets groter. Wandelpaden zijn hier verhard, dat leent zich ook niet voor galop. Dus meer paden hebben we niks aan.

Vanmorgen hebben we met een groepje letterlijk 25 minuten achter een groep joggers gereden. Niet te passeren, want ze gaan niet aan de kant. Toen onze eerste ruiter het vriendelijk vroeg kreeg ze een middelvinger toegestoken. Uiteindelijk een tijd staan grazen. Hopend dat ze af zouden slaan op 1 van de paden die ze wel in mogen maar wij niet. Maar helaas, we reden ze weer achterop, waarop 1 van de achterste renners zegt. "komen ze weer aan met die kut beesten, laat ze op tyfen"
Tja, wij hebben maar 1 pad...