Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jennyj01 schreef:Fibra schreef:Prima regels! Logisch eigenlijk. Nu nog alle paden openstellen voor paarden!
Of de ruiterpaden alleen nog voor Ruiters'
Veulen84 schreef:Precies, het is toch gruwelijk irritant dat je niet van je pad af mag. Maar dat je op je pad niet kan draven omdat er constant mensen met loslopende honden, mountainbikers, hardlopers en nordic walkers op je pad zitten.
Als ze daar toch eens iets aan gingen doen.
Hilary schreef:Veulen84 schreef:Precies, het is toch gruwelijk irritant dat je niet van je pad af mag. Maar dat je op je pad niet kan draven omdat er constant mensen met loslopende honden, mountainbikers, hardlopers en nordic walkers op je pad zitten.
Als ze daar toch eens iets aan gingen doen.
Bij ons in het bos (Utrechtse Heuvelrug) mogen ruiters / menners en MTB'ers / fietsers alleen op de daarvoor aangegeven paden komen. Wandelaars mogen overal, maar kunnen aan de padaanduiding zien op wat voor pad ze lopen. Als ik wandelaars tegenkom op het ruiterpad, waarschuw ik ze altijd even. Ik passeer altijd rustig, maar dat doet niet iedereen, dus daar maak ik ze dan even van bewust. Vaak wordt daar (gelukkig) heel positief op gereageerd.
In Drenthe loopt een proef in bepaalde natuurgebieden waarbij alle paden voor iedereen toegankelijk zijn, behalve als het om een route gaat (bijv. een wandelroute aangegeven met paaltjes). Als je met een grotere groep (ik meen meer dan 5?) ruiters bent, dien je je wel aan de ruiterpaden te houden. Ik ben benieuwd hoe het daar bevalt.
Dus helaas op drie beperkte stukken na (de zandverstuiving en het stuk rond bezoekerscentrum en jachtslot) alleen nog op de wandelpaden komen. Voor mij een flinke beperking omdat ik niet zo ver kan wandelen.
. tiwi1969 schreef:De dialoog kan ik alleen maar toejuichen.
Het zou al een hoop schelen als specifiek voor een doelgroep aangewezen stukken natuur ook echt voor die doelgroep gereserveerd zou zijn en dat die stukken duidelijk aangegeven zouden zijn.
In een hondenlosloopgebied geen paarden of mountainbikers, ruiterpad alleen voor paarden, mountainbike route alleen voor fietsers.
Duidelijke borden, bijv bij de ingang van een gebied, voorkomt ook veel frustratie.
Laatst nog een groep wandelaars die tegen iedereen begonnen te roepen de honden aan te lijnen in een losloopgebied want "ze hadden zo'n hekel aan loslopende honden" ik heb ze, met mijn hond netjes los zittend naast mij, verteld dat dit losloopgebied is en dat ze beter ergens anders konden gaan wandelen.
Het losloopgebied is alleen aangegeven op de bekende groene bordjes, daar is de regel over honden weggehaald. Ik denk dat als er een duidelijk leesbaar bord bij de hekken had gestaan, deze mensen hier niet waren gaan wandelen.