Veelgestelde vragen over paarden en het drinken van water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Veelgestelde vragen over paarden en het drinken van water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:50

http://www.thehorse.com / http://www.bokt.nl

Water is de brandstof die het lichaam van alle levende wezens draaiend houdt. Voor paarden is het een cruciale voedingstof voor de spijsvertering en de warmteregulatie, naast andere levensondersteunende functies. Maar er is meer dan alleen maar zorgen voor een constante toegang tot schoon water. Hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen over paarden en drinkwater.

1. Hoe lang kan een paard zonder water?
Hoewel een paardenlichaam een gebrek aan water voor langere tijd verdragen, kan uitdroging snel fataal worden. Wanneer er symptomen zijn van uitdroging na twee dagen zonder drinkwater (zie vraag 5), neem dan altijd contact op met een dierenarts. Na drie tot vier dagen zullen de organen zich afsluiten, dat onomkeerbare schade aan organen en weefsel tot gevolg kan hebben.

Wanneer paarden op een weide staan en vers gras eten, zullen zij veel minder drinken dan wanneer zij alleen droge stof (hooi) tot hun beschikking hebben. Zorg daarom altijd voor een toegang naar vers water.

2. Hoe kan ik mijn paard aanmoedigen om te drinken?
Om een paard aan te moedigen tot drinken is het van belang om hem te voorzien van fris, schoon en smakelijk drinkwater. Het vaak controleren, schoonmaken en bijvullen van waterbakken en emmers maken deel uit van de dagelijkse stalwerkzaamheden. Andere manieren om je paard van extra water te voorzien is weken van hooi en het opnemen van zout door een zoutblok of een zoutsupplement over het voer. Een correcte balans van natrium is voor een paard noodzakelijk om een juiste dorstreactie op te wekken en de juiste balans van lichaamsvocht te behouden.

3. Welke temperatuur van het water geniet de voorkeur?
Er is bewijs dat paarden liever lauw (20°C) water drinken, vooral tijdens koud weer. Zo toonden onderzoekers aan dat pony's 38-41% minder water dronken wanneer de temperatuur tegen het vriespunt aan zat dan wanneer het 19°C was. Maar wanneer de pony’s binnen gehouden werden in een warme stal, dronken zij zowel water rond het vriespunt als van 19°C.

4. Kan een paard teveel drinken?
Een paard kan in feite teveel water drinken, vooral als hij aan bepaalde gezondheidsproblemen leidt, zoals een paard met de Ziekte van Cushing. Paarden met een dergelijke aandoening kunnen overmatig drinkgedrag vertonen. Overmatige inname van water kan leiden tot stress op de nieren en kan ook de elektrolyten in het lichaam verdunnen, waardoor het vermogen om de temperatuur te regelen vermindert. Gezonde paarden zullen echter nooit meer drinken dan de capaciteit van hun lichaam aangeeft. Wanneer je paard overmatig drinkt, raadpleeg dan altijd een dierenarts.

5. Wat zijn de tekenen van uitdroging en wat moet ik doen wanneer mijn paard is uitgedroogd?
Zorg dat je vertrouwd bent met de normale lichaamsfuncties van je paard, zodat je de tekenen van uitdroging of andere problemen snel herkent. Klinische verschijnselen van uitdroging zijn onder andere een verhoogde hartslag (28-40 slagen per minuut is normaal voor een volwassen paard), verandering in de kleur van de slijmvliezen (roze en vochtig zijn normaal) en verminderde elasticiteit van de huid. Dit is te testen door een huidplooi op de hals tussen duim en wijsvinger te nemen en weer los te laten. De vastgepakte plooi moet in minder dan twee seconden weer glad op de huid liggen en niet meer zichtbaar zijn. De wijzigingen van deze vitale functies treden op wanneer het paard voor 4-6% is uitgedroogd. Wanneer een paard ook visuele tekenen zoals ingevallen ogen en een opgetrokken buik toont, is hij voor 8-10% uitgedroogd. In het eerste geval is aanbieden van schoon en smakelijk water voldoende. Let er op dat het paard niet teveel in een keer drinkt, maar biedt hem kleine porties aan. In geval van 8-10% uitdroging dient een dierenarts geraadpleegd te worden.

6. Hoe lang duurt het voor een paard is uitgedroogd op een zeer warme dag?
Een paard vereist ongeveer 5 liter water per 100kg lichaamsgewicht per dag, wanneer deze niet werkt. Dit is gebaseerd op onderzoek bij paarden met een temperatuur van -15 tot 10°C met een normale eigen lichaamstemperatuur met weinig of geen energieverbruik. Hoe lang het duurt voor een paard is uitgedroogd hangt af van meerdere individuele factoren bij warm weer, zoals dieet, arbeid, drachtigheid, zogend en leeftijd. Wel is het zo dat paarden zelf meer drinken wanneer de temperatuur stijgt, om zweet verlies te compenseren. Daarom is het altijd van belang om onbeperkt water aan te bieden.

Een ander onderzoek toont aan dat paarden bij hoge temperaturen (33-35°C) en hoge luchtvochtigheid (80-85%) hun waterinname verhoogden met 79% gedurende vier uur.

7. Kunnen bepaalde gezondheidscondities de inname van water beïnvloeden?
In principe kan elke aandoening, net als de inname van voedsel, ook de inname van water verminderen. Als een paard lijdt aan diarree, om welke reden dan ook, kan hij makkelijk uitgedroogd raken, zelfs wanneer hij een normale hoeveelheid water drinkt.
Aan de andere kant drinken en plassen paarden met een ongecontroleerde glucose/insuline aanmaak en opname ook meer (denk aan diabetes). En zoals eerder gezegd kan een paard met de Ziekte van Cushing ook teveel drinken.

Ook een dieet kan invloed hebben op de waterinname. Voer met een hoog vezelgehalte (hooi), zout, kalium en eiwitten in voer kan voor overmatig drinken zorgen.

8. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard voldoende drinkt tijdens wedstrijd of een reis?
Onderzoekers geven aan dat het aan te raden is om tijdens het reizen elke twee tot drie uur even te pauzeren om je paard water aan te bieden. Dit zal de meeste paarden niet alleen helpen genoeg water in te nemen, maar ook de langere reistijd makkelijker te accepteren. Ook kan in water gedrenkt hooi of een gecomprimeerd hooiproduct worden aangeboden. Het maskeert zo meteen de smaak van vreemd water en helpt ervoor te zorgen dat een paard voldoende water binnen krijgt.
Biedt tijdens wedstrijden je paard water aan waar mogelijk. Hij moet in staat zijn zoveel mogelijk te drinken als hij wil, tenzij bepaalde medische aandoeningen voorkomen dat dit gebeurt. Raadpleeg in zo’n geval altijd een dierenarts hoeveel en hoe vaak je water aanbiedt.

9. Kan ik mijn paard na een intensieve training meteen water aanbieden of moet ik dit opbouwen?
Net als bij het vorige antwoord, moet een paard zoveel en zo vaak mogelijk water aangeboden worden na het uitvoeren van een intensieve training of wedstrijd. Hoewel sommige mensen hun bedenkingen hebben van het geven van vrije toegang tot water voordat hij afkoelt, hebben onderzoeken aangetoond dat paarden niet meer dan hun maagcapaciteit drinken in de eerste minuten na een intensieve training. Water hoeft niet te worden onthouden. Gebruik water op omgevingstemperatuur, eventueel met toegevoegd zout en elektrolyten. Daarnaast ook altijd schoon water aanbieden.

10. Waarom zijn paarden zo kieskeurig in het kiezen van hun waterbron?
Paarden zijn zeer gevoelig voor de geur en smaak van water en voeding. Er kunnen veel verklaringen zijn waarom een paard weigert te drinken uit een bepaalde waterbron. Waterbronnen hebben verschillende pH-niveaus en droge stof niveaus (TDS waarden). De smakelijkheid wordt het meest getroffen door de TDS waarden, die de hoeveelheid ionen in de waterbron bepalen. Waterhardheid (door hoge waarde van calcium, magnesium, natrium en/of kalium) beïnvloedt ook de smaak. Wanneer je naar wedstrijd gaat of gaat reizen, neem dan waar mogelijk eigen water van huis mee om te voorkomen dat je paard niet drinkt.

Sammie

Re: Veelgestelde vragen over paarden en het drinken van water

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:22

Ik denk dat je van dat laatste nog zal schrikken.. Zeker sinds de afvalgoeroes constant roepen dat je toch vooral minstens 2-3liter water moet drinken. Eerlijk is eerlijk, waarom zou een paardeneigenaar zich in moeten lezen in ph waardes. Water komt uit de kraan, schoon genoeg toch? Toch drinken veel paarden uit die groenige waterplas in de wei of paddock. :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:13

Mijn paarden krijgen regenwater (opgevangen uit de dakgoten) en als dat op is krijgen ze het uit de grond. Dit wordt opgepompt uit een bron van 7 meter diep. Dit water bevat wel wat ijzer, het is helder en schoon als het er uit komt maar na een dag drijft er een laagje op en zit er wat bezinksel onder in de ton. Nu was hier laatst iemand die zei dat je paarden slecht drachtig krijgt als ze ijzerhoudend water krijgen. Weet iemand of dat waar is?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:02

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Pillow, wij hebben net een puls laten slaan en ik was van plan de paarden in de wei daar ook water uit te gaan geven. Maar het is de bedoeling dat er ook 1 drachtig wordt!

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:18

Maar wat doe je nu als je paard niet voldoende drinkt?

Ik heb een jaarling en een d-pony samen staan en zij drinken met dit hete weer niet genoeg.

En nog niet eens de helft van hun water is opgedronken.

Ze hebben twee speciekuipen staan, ronde zwarte. Eentje staat aan de schuilstal en staat ong 3/4 van de dag in de schaduw. De andere staat aan hun ingang bij de weide en 1/4 van de dag in de schaduw.

De kuipen worden elke dag proper gemaakt en gevuld met vers fris water.

Ze hebben een zout+mineralensteen, die wordt gebruikt.

Wie weet de tip?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:20

Heb je al eens geprobeerd om er appelsap doorheen te doen?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:23

ik kan het het beste hier vragen, ik had een paard en de vorige eigenaren bemoeide zich met ALLES dit was oa de redenen dat ik hem maar heb teruggegeven, ik werd gek van ze! in ieder geval, ik mocht hem een uur lang na het rijden GEEN water geven, omdat dit koliek kan veroorzaken
maar stel wij drinken water naar het sporten, veroorzaakt dit toch ook niet zoiets?
ben ik nou gek?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:58

Amanda schreef:
Heb je al eens geprobeerd om er appelsap doorheen te doen?

Nee, maar de d-pony lust ook geen appelmoes.

In 1 ton kan ik het wel doen. Hoeveel moet er dan in ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:25

@Love-Mirra Ik heb een volle specie kuip en mijn paard drinkt gemiddeld 3 volle emmers eruit elke dag.
Dat is nog niet eens de helft van mijn speciekuip.Geen idee hoe groot de jouwe is.
Ik vul hem 2 dagen bij en daarna ververs ik alles
Een emmer is ongeveer 20 liter dus zit hij op 60 liter per dag, dat is normaal voor een paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:33

croyslover schreef:
ik kan het het beste hier vragen, ik had een paard en de vorige eigenaren bemoeide zich met ALLES dit was oa de redenen dat ik hem maar heb teruggegeven, ik werd gek van ze! in ieder geval, ik mocht hem een uur lang na het rijden GEEN water geven, omdat dit koliek kan veroorzaken
maar stel wij drinken water naar het sporten, veroorzaakt dit toch ook niet zoiets?
ben ik nou gek?

Je moet er geen ijskoud water in kieperen, maar water op normale temperatuur mogen ze gewoon drinken.
Bij het endurance rijden ben je juist helemaal blij als ze onderweg en bij de finish willen drinken, wat paard uitgezweet heeft moet hij ook op een of andere manier weer kunnen aanvullen.
(eventuele electrolyten nog even daargelaten)

@Love_Mirra, kunnen ze eventueel ergens anders bij water? En hoe mals is jullie gras? Als ze niet gewerkt worden en langdurig niet meer dan dat drinken is dat blijkbaar voor hen normaal. Maar met dit warme weer gaat bij mij het water echt wel stuk harder, ook niet zo vreemd, de paarden staan gewoon bezweet in de wei (kunnen in de schaduw onder de bomen, maar ja... gras elders is weer eens groener)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:23

Ik ben dus niet gek! Nee ze krijgen geen koud water

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:31

Het zijn de grootste maat ronde zwarte bakken. Geen idee vanbuiten

Er wordt met beide nu niets gedaan. Maar de d-pony zweet met dit weer wel hard

Gras is niet hoog meer. Dus denk niet dat daar zoveel vocht nog in zit. Ander drinken hebben ze niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:35

Love_Mirra schreef:
Maar wat doe je nu als je paard niet voldoende drinkt?

Ik heb een jaarling en een d-pony samen staan en zij drinken met dit hete weer niet genoeg.

En nog niet eens de helft van hun water is opgedronken.

Ze hebben twee speciekuipen staan, ronde zwarte. Eentje staat aan de schuilstal en staat ong 3/4 van de dag in de schaduw. De andere staat aan hun ingang bij de weide en 1/4 van de dag in de schaduw.

De kuipen worden elke dag proper gemaakt en gevuld met vers fris water.

Ze hebben een zout+mineralensteen, die wordt gebruikt.

Wie weet de tip?

In zo'n grote kuip gaan wel 10 emmers water. Dus ze hebben met z'n tweeën 20 emmers water. Dus ze drinken helemaal niet te weinig . 3 emmers per paard is voldoende, vooral als ze ook nog flink bedauwd gras eten

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:19

Ik denk dat er vandaag maar 2emmers totaal gedronken zijn. Dat is toch echt veel te weinig met dit hete weer?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:28

Love_Mirra schreef:
Ik denk dat er vandaag maar 2emmers totaal gedronken zijn. Dat is toch echt veel te weinig met dit hete weer?

Dan zullen ze geen dorst hebben, een paard drinkt naar behoefte. En als er gewoon genoeg water ter beschikking is hoef je je echt geen zorgen te maken.