Paarden in het voorjaar langzaam aan het gras laten wennen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Paarden in het voorjaar langzaam aan het gras laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:10

www.berlineonline.de/www.bokt.nl

In het voorjaar is het eindelijk voor veel paarden weer tijd om zich op de weides te kunnen uitleven. Natuurlijk wordt er dan ook volop aangevallen op het jonge gras. Hierin schuilt ook een gevaar. Paarden kunnen in het begin slechts een kleine hoeveelheid van het verse gras verdragen. Eten ze te veel, dan kan dat tot gevolg hebben dat de paarden bijvoorbeeld koliek krijgen. De reden hiervoor is dat het eiwitaandeel in het jonge gras vrij hoog is en de verteringsorganen, zoals de darmen, daardoor te sterk belast worden. Daarom wordt aangeraden paarden in het begin niet te lang te laten grazen en ze goed in de gaten te houden. Voordat de paarden op de wei gaan moeten ze al hooi gekregen hebben. Deze weidetijd kan geleidelijk uitgebreid worden. Krachtvoer en vers gras zijn geen goede combinatie. Voordat paarden op de wei komen kunnen ze beter geen krachtvoer krijgen. Krachtvoer en vers gras gaan gisten en zo kan er dan ook koliek ontstaan.

MarliesV

Re: Paarden in het voorjaar langzaam aan het gras laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:14

Dit is toch al jaren bekend?

Wij laten ze altijd langzaam aan wennen. 's Ochtends eerst op de paddock met hooi en dan in de middag in het begin een uurtje of 2 op de weide, dat langzaamaan opbouwen.

Toen ze nog 24/7 buiten stonden was dit niet nodig want dan wennen ze langzaam aan het voorjaarsgras doordat ze er altijd in lopen.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:19

Mijn ruin is al koliek gevoelig,dus we gaan het echt mondjes maat aanpakken..beginnen met een half uurtje..verder hoop ik ook iets aan de fructaan app the hebben.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:20

Niks nieuws ...

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:31

Dit wisten we toch al? :+

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:34

Nou nou, wees blij dat het nog eens aangekaart word!

Misschien dat er nog genoeg mensen zijn die dit niet weten...

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:41

Er zijn nog genoeg mensen die ze gelijk 24/7 erop zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:49

Dit is al zoooo oud.

Maar het is niet helemaal volledig. Ten eerste moet je weten wat voor graszaad er is gebruikt en hoe de bodem is en de bemesting. Kwaliteit van gras verschilt enorm.
Hoelang is het gras. Mensen zetten gevoelige paarden en te dikke paarden nog altijd op kort gras, wat niet zo goed is als men denkt.
De temperaturen en vochtigheid zijn belangrijk.

In de periode van opbouwen heb ik zelf altijd extra beweging gegeven. Niet per se intensief rijden, maar ook een lange wandeling bijv.
Van de wei op stal doe ik zelf liever niet. Lekker uitbuiken en bewegen op een paddock is beter..

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:57

Ik weet het wel, maar als nieuwe paard-aan-huis eigenaar wel fijn om er nog even op gewezen te worden. De paarden die we nu hebben stonden 24/7/365 buiten, dus die zijn ook met het jonge gras de lente in gegaan. Maar als alles goed is (duim duim) komt over twee weken een nieuwe aanwinst. Hij heeft de hele winter op stal gestaan en in de paddock dus geen grassprietje gezien. Ik moet me nu echt even gaan inlezen hoe ik hem het beste naar buiten kan zetten. Want de andere twee staan dus echt al (bijna) volle dagen op de vette weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:59

Die van mij staan hele jaar door op het gras, of wel hoeven nergens aan te wennen. ideaal :o

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:23

Dus als 1 bokker het weet, is de informatie direct overbodig?

Dierenartsen moeten helaas nog te vaak met spoed naar paarden met koliek omdat deze direct vol op het gras zijn gezet.

Wees blij dat deze info elk jaar weer terug komt en nog even wordt aangekaart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:29

Just_Sannee schreef:

Dierenartsen moeten helaas nog te vaak met spoed naar paarden met koliek omdat deze direct vol op het gras zijn gezet.

Precies!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:39

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:56

Just_Sannee schreef:

Dat niet. Maar het is wel apart dat mensen het niet weten. Vroeger zonder internet en alle social media wisten wij het toch ook?

Tegenwoordig wordt er te weinig geleerd over paarden houden voor men tot aanschaf over gaat, lijkt het wel. En mensen staan meer in pension en daar ben je vaak eigen baas.
Begon je vroeger op een manege, leerde die je nog dingen.
Daarom misschien verbazing bij mensen dat het gedeeld moet??

Hopelijk lezen de mensen het, die het moeten lezen en doen ze er wat mee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:01

Just_Sannee schreef:

Je kunt toch logisch nadenken? Dan weet je imo dat het niet handig is om je paard meteen vol op jong gras te zetten

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:05

Nee, dat is niet voor iedereen logisch. In een wereld waar de melk uit het pak komt en de eieren uit een doosje hebben heel veel mensen dat boerenverstand niet meer. Is ook geen verwijt, dat is gewoon de tijdsgeest.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:20

superpony schreef:
Just_Sannee schreef:

Dat niet. Maar het is wel apart dat mensen het niet weten. Vroeger zonder internet en alle social media wisten wij het toch ook?

Tegenwoordig wordt er te weinig geleerd over paarden houden voor men tot aanschaf over gaat, lijkt het wel. En mensen staan meer in pension en daar ben je vaak eigen baas.
Begon je vroeger op een manege, leerde die je nog dingen.
Daarom misschien verbazing bij mensen dat het gedeeld moet??

Hopelijk lezen de mensen het, die het moeten lezen en doen ze er wat mee.

Nou ik heb in een maand pension meer geleerd dan in jaren manege hoor.
Wat leer je nou op een manege? Op de gemiddelde manege staan de paarden in de winter binnen en zo gauw het land dan gehooid is gaan de paarden meteen hele dagen op het gras. Lekker gezond.
Om nog maar niet te spreken over de broodjes en croissantjes die ze van de bakker krijgen, lekker goedkoop hoef je niet zoveel hooi te voeren.
Lijkt me een goede ontwikkeling dat er steeds minder eigen paarden op maneges staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:36

Het probleem is dat vrijwel iedereen begint op een manege. Wij leerden ook tijdens de les veel extra's over de paarden en er werd op gelet wat mensen deden.

Door het zelf doen, hebben wij ook erg veel geleerd, maar een beetje basis moet je wel hebben.

Ik zie vooral op pensionstallen dat mensen maar wat doen en doen wat de buren doen. Veel pension eigenaren zijn zelf niet zo op de hoogte en willen niet meewerken aan kwaliteit.
Ook heel veel pension eigenaren verkopen hun verhaal, waar mensen gretig intrappen.

Het ligt zeker aan de kwaliteit van de manege en je pension. Maar die is vaak niet hoog te noemen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:22

Ik kan mij voorstellen dat mensen, dan wel niet jongeren, die nog niet van voor tot achter alles hebben bestudeert.
Kennis krijg je met de jaren, je kan gewoon niet alles al weten als je een eigen paard koopt of een verzorgpaard hebt/krijgt.
Als je wel álles weet, kun je direct wel dierenarts worden.

Mensen denken het beste voor te hebben met hun paard, zien een mooie weide met gras en denken ohhh dat zal mijn paard erg lekker vinden! En vervolgens hun paard er een uur, dan wel niet de hele dag in zetten.
Fouten maak je, gebeurt nou eenmaal, kun je ze niet verwijten want uiteindelijk hebben ze het beste voor met het dier zonder dat ze eerst elke stap die ze gaan maken uitgebreid gegoogled hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:57

Veeartsen weten lang niet alles en heel veel geven helaas slecht advies. Zeker op het gebied van voeren.

Daarbij staan mensen in pension of op een manege en hebben ze vaak weinig in te brengen.

Wij komen net van een stal af met slecht management en iedereen volgt de eigenaresse, omdat zij heel dominant is en haar mening en wil opdringt.
Iemand met ervaring kan zelf denken, anders kiezen etc.

Mensen die net komen kijken of alles wel best vinden, gaan daarin mee.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:52

Moderatoropmerking:
Zouden jullie on topic willen blijven. Wat je leert op een manege of elders doet hier niet ter zaken

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:56

Als je pony (in mijn geval) gewoon los loopt op 't terrein en eigenlijk al de hele winter het land op kan, moet je dan nog opletten hoe lang hij op het 'nieuwe' gras komt? Want in principe eet hij al de hele tijd van dat gras..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:49

Dit geldt met name voor paarden die in de winter niet op de wei gaan en dan op stal blijven of in een paddock staan en nu in 1x weer naar buiten mogen.
Paarden die het hele jaar door in de wei lopen wennen vanzelf aan voorjaarsgras. Die moet je alleen natuurlijk niet nu opeens van een kale wei in een vette voorjaarswei zetten, maar als ze het hele jaar door in dezelfde wei lopen is er geen probleem.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:23

simodi schreef:
Paarden die het hele jaar door in de wei lopen wennen vanzelf aan voorjaarsgras. Die moet je alleen natuurlijk niet nu opeens van een kale wei in een vette voorjaarswei zetten, maar als ze het hele jaar door in dezelfde wei lopen is er geen probleem.

Wij hebben juist dat probleem een beetje. Mijn moeder komt tweemaal daags bij de shetten. Het gras waar ze nu op staan is op en we hebben het niet gered om eerder het volgende stuk af te palen. We kunnen eventueel in het weekend wel opbouwen, maar dat zijn dan toch maar 3 dagen. 's nachts staan ze op stal.

Het zijn 4-jarige shetten die wel mollig zijn maar waarvan je de ribben op zich nog wel kunt voelen. Bij het grote paard zou ik niet aarzelen en gewoon wisselen, maar van shetten vind ik het lastiger inschatten. Is een weekend voldoende om om te schakelen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:55

@mizora, dat is eigenlijk een te korte periode, opbouwen doe je niet in 2 dagen, dan moet je eerder aan 2 weken denken.