Risico op hersenletsel het grootst in paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Risico op hersenletsel het grootst in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 10:53

*http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Bron: Wikimedia Commons

Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat de paardensport het grootste risico geeft op traumatisch hersenletsel. Om tot deze conclusie te komen onderzochten zij tussen 2003 en 2012 4788 gevallen van sportgerelateerd traumatisch hersenletsel bij volwassenen. De paardensport was hierbij in 45.2% van de gevallen de oorzaak.

De onderzoekers analyseerden de data van patiënten boven de 18 jaar die sportgerelateerd traumatisch hersenletsel opliepen. Hierbij werd gekeken naar gevallen als een val, rollersporten als skateboarden, skiën en snowboarden, paardensport en watersport. De paardensport en gerelateerde sporten als rodeo waren verantwoordelijk voor meer dan 50% van het hersenletsel bij mensen boven de 40 jaar. "Onze bevindingen komen overeen met eerdere onderzoeken die rapporteren dat er bij paardensport een groter aantal gevallen van ernstig letsel voorkomt in vergelijking met andere sporten als rugby, American football en skiën", vertelt één van de onderzoekers.

Opvallend is het gebruik van een veiligheidshelm. Uit onderzoek bleek dat er maar in 25% van de gevallen een cap werd gedragen in de paardensport. Bekend is dat het dragen van een cap de kans op traumatisch hersenletsel verkleint met 40-50%.

Een ander gevaar is het onderschatten van sportgerelateerde verwondingen waardoor de werkelijke incidentie van traumatisch hersenletsel hoger zal liggen dan bekend is. Ongeveer 70-90% van alle gevallen worden gediagnosticeerd als relatief mild en de patiënt wordt naar huis gestuurd met de diagnose "hersenschudding". "Echter suggereert opkomend onderzoek dat zelfs relatief mild letsel - vooral wanneer deze vaker voorkomt - niet zonder cognitieve of neuropsychiatrische gevolgen zijn. Ze kunnen daarmee bijdragen aan de ontwikkeling van neurodegeneratie, beter bekend als chronische traumatische encefalopathie (CTE)", aldus de onderzoekers.

De onderzoekers zijn dan ook van mening dat het gebruik van een veiligheidshelm gestimuleerd moet worden en dat mensen gewezen moeten worden op de gevaren van traumatisch hersenletsel.

Anoniem

Re: Risico op hersenletsel het grootst in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:58

Mooi artikel en ik ben helemaal pro cap, maar ik kan me goed voorstellen dat het beeld vertekend is voor 'gewone' paardensport in Nederland. Als je rodeo wel meerekent als paardensport, en aan de andere kant bij de andere sporten niet kijkt naar bijvoorbeeld wielrennen, dan krjg je wel een heel ander beeld dan wanneer je in Nederland eenzelfde onderzoek zou doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:17

Dit is een onderzoek gebaseerd op Amerikaanse cijfers. Dus idd heb je daar iets meer takken van paardensport waar er geen cap op het hoofd zit. maar een hoed of iets dergelijks.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:40

Wou net zeggen, daar draagt nooit iemand een cap vooral bij western rijden niet. Echt geen een van mijn Amerikaanse vrienden op fb heeft uberhaupt ooit een foto geplaatst met een cap op, op eentje na die spring met haar paard. Erg vekeerd onderzoek dus, hier rijdt amper iemand nog zonder cap. Ik ben zelfs overgestapt naar een cap die ik echt nooit gedragen heb. Bokt heeft me overgehaald :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:44

Hoezo verkeerd onderzoek? De uitkomsten zijn inderdaad niet geheel voor Nederland van toepassing... het onderzoek is gedaan in Amerika en daar zijn de conclusies dan ook naar. Maar betekend dus wel dat het dragen van die cap echt een goede gewoonte is!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:46

Vorige week nog snoeihard gevallen. Gevolg cap stuk en een hersenschudding. Heb hem altijd op en voel me ook incompleet als ik zonder op het paard zit.
Zonder cap rijden vind ik echt onverantwoord

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:52

Het zou handig zijn als ze het per tak van de (western)sport vergelijken...
In sommige disciplines is het héél moeilijk van je paard te vallen, als het een westernzadel draagt... ik heb een familielid die ervaren heeft hoe "onmogelijk' het bijna is om uit een oerdegelijk westernzadel te vallen, en hoe makkelijk het is om uit een engels zadel te vallen... :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:00

3 jaar geleden viel ik anders behoorlijk hard van een westernzadel omdat paardlief in galop struikelde. Mijn cap heeft mijn leven gered. En zelfs met cap was er letsel.
Het was de eerste val van een westernzadel, maar wel meteen de heftigste :+

Eens met Evelijn verder overigens.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:06

Toch weer een mooie bevestiging dat de cap een belangrijk veiligheidsmiddel is +:)+ .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:09

chimello schreef:
Wou net zeggen, daar draagt nooit iemand een cap vooral bij western rijden niet. Echt geen een van mijn Amerikaanse vrienden op fb heeft uberhaupt ooit een foto geplaatst met een cap op, op eentje na die spring met haar paard. Erg vekeerd onderzoek dus, hier rijdt amper iemand nog zonder cap. Ik ben zelfs overgestapt naar een cap die ik echt nooit gedragen heb. Bokt heeft me overgehaald :+

Mwah als ik rond kijk tussen mijn vrienden en op maneges enz valt het nog lelijk tegen hoe veel er met cap gereden wordt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:21

Amanda schreef:
3 jaar geleden viel ik anders behoorlijk hard van een westernzadel omdat paardlief in galop struikelde. Mijn cap heeft mijn leven gered. En zelfs met cap was er letsel.
Het was de eerste val van een westernzadel, maar wel meteen de heftigste :+

Eens met Evelijn verder overigens.

Tja, "bijna onmogelijk", betekent nog niet helemaal, helaas. :+

In galop een struikelend paard en daardoor vallen geeft inderdaad geen fijn resultaat... :(:)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:50

Je hoeft nog niet eens van je paard af te vallen om hersenletsel te krijgen. Vorig jaar juni heb ik een flinke kopstoot gehad van mijn paard en ben ik bewusteloos geraakt. Gevolg was een hele zware hersenschudding en een gebroken neus. Ik zit nu nog steeds met de gevolgen. Heel snel moe en als ik over mijn grens heen ga evenwichtsstoornissen, duizelig, traag in mijn reactie en mijn coördinatievermogen is dan ook niet meer zoals het hoort. Gelukkig merk ik zelf dat ik nog steeds vooruit ga en dus nog verder herstel. Het ziekenhuis ziet de toekomst ook zonnig voor me in en zijn er vrij zeker van dat ik volledig herstel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:58

No offence maar wat heeft dat met dit bericht te maken inoterry? :o
hersenletsel krijg je van zoveel meer dan paarden. Het gaat er hier om dat in de paardensport door ongelukken met paarden er een stuk meer hersenletsel voor komt vergeleken met andere sporten. En dat een cap opzetten als je op hun rug gaat zitten al veel zou kunnen voorkomen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:14

Tsja, en als je naast je paard staat heb je vaak geen cap op en loop je dus nog steeds een risico op hersenletsel door je sport, terwijl je er niet eens op zit.
En dat je overal risico loopt op hersenletsel, of erger, hoef je me niet te vertellen hoor :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:15

Wat hier nog mist is het aantal mensen dat de onderzochte sporten beoefend. Als het aantal mensen dat paardensport bedrijft vele malen hoger is dan het aantal mensen dat bijvoorbeeld skateboard, dan is het logisch dat zich ook meer ruiters dan skateboarders melden. Misschien maakt die 45% van het totale aantal incidenten maar 0.02% van uit de totale populatie paardensporters, maar gaat het om 6% van de skateboarders. Dan kan je alsnog beter op een paard gaan zitten dan op een skateboard stappen.

Kortom, leuk artikel maar er mist essentiële informatie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:18

Ayasha schreef:
hersenletsel krijg je van zoveel meer dan paarden. Het gaat er hier om dat in de paardensport door ongelukken met paarden er een stuk meer hersenletsel voor komt vergeleken met andere sporten. En dat een cap opzetten als je op hun rug gaat zitten al veel zou kunnen voorkomen.

Zó heel ver gezocht is het nu ook weer niet van inoterry... in Engeland is het op veel maneges verplicht om een cap op te hebben, alleen al als je een paard verzorgt, longeert of er alleen maar naast loopt... juist omdat je gemene kopstoten kunt krijgen of zelfs tegen het hoofd getrapt kunt worden...

Best kans dat letsel, opgelopen tijdens de verzorging of bijvoorbeeld het longeren, ook meetelt in de statistieken als "sportongeluk"... maar ja, Engeland is geen VS natuurlijk...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:38

Roodvos schreef:
Wat hier nog mist is het aantal mensen dat de onderzochte sporten beoefend. Als het aantal mensen dat paardensport bedrijft vele malen hoger is dan het aantal mensen dat bijvoorbeeld skateboard, dan is het logisch dat zich ook meer ruiters dan skateboarders melden. Misschien maakt die 45% van het totale aantal incidenten maar 0.02% van uit de totale populatie paardensporters, maar gaat het om 6% van de skateboarders. Dan kan je alsnog beter op een paard gaan zitten dan op een skateboard stappen.

Kortom, leuk artikel maar er mist essentiële informatie.

Dat hebben ze neen ik aan wel meegerekend, anders is de conclusie natuurlijk waardeloos voor onderzoek. Mij is destijds op de EHBO vertelt dat paardensport op nr 3 van ernstig letsel staat. Waarbij de arts specifiek benoemde dat er veel meer mensen bijvoorbeeld voetballen dan paardrijden, dus dat het een hoog risicosport is. Zijn eigen kinderen mochten het niet, hij had te veel ellende binnen zien komen op de EHBO.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 04-04-16 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:39

Inoterry schreef:
Tsja, en als je naast je paard staat heb je vaak geen cap op en loop je dus nog steeds een risico op hersenletsel door je sport, terwijl je er niet eens op zit.
En dat je overal risico loopt op hersenletsel, of erger, hoef je me niet te vertellen hoor :D

Tja ik heb langs het paard meestal (niet altijd, geef ik toe) ook een cap op eigenlijk. Hoe dan ook, veel zou al voorkomen kunnen worden wanneer mensen al tijdens het rijden een cap op zouden zetten. Da's alweer 1 moment minder dat je groot risico loopt.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:51

Zoolgangster schreef:
Ayasha schreef:

Zó heel ver gezocht is het nu ook weer niet van inoterry... in Engeland is het op veel maneges verplicht om een cap op te hebben, alleen al als je een paard verzorgt, longeert of er alleen maar naast loopt... juist omdat je gemene kopstoten kunt krijgen of zelfs tegen het hoofd getrapt kunt worden...

Best kans dat letsel, opgelopen tijdens de verzorging of bijvoorbeeld het longeren, ook meetelt in de statistieken als "sportongeluk"... maar ja, Engeland is geen VS natuurlijk...

Ik moet zeggen dat ik ook al wat hoofdpijnen, bulten en schrammen had kunnen voorkomen als ik dan ook een cap op had. Ik moet ook wel toegeven dat ik (lokaal) onder de dressuurruiters steeds meer caps zie. Bij menig springruiter daarintegen.. :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:21

Ayasha schreef:
Inoterry schreef:

Tja ik heb langs het paard meestal (niet altijd, geef ik toe) ook een cap op eigenlijk. Hoe dan ook, veel zou al voorkomen kunnen worden wanneer mensen al tijdens het rijden een cap op zouden zetten. Da's alweer 1 moment minder dat je groot risico loopt.

ik heb eigenlijk nog nooit iemand gezien die met een cap op zijn/haar paard aan de hand liet grazen. Een stalgenote van me heeft hersenletsel opgelopen omdat er een paard door de draad heen sloeg, die was dus niet eens bij dat paard in de wei. Ik ken verder sowieso geen mensen die in de algemene omgang met paarden een cap opzetten.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:16

Hier ook gevallen met een struikelend paard in galop. En ook een boel te danken gehad aan mijn cap, heb 7 weken thuis gezeten met een zware hersenschudding en ik moet er niet aan denken wat de gevolgen zouden zijn geweest als ik geen cap op had gehad. :n

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:54

Zo zie je maar weer Hoe belangrijk een cap is. Het is voor mij ook de gewoonste zaak van de wereld om een cap te dragen. Ik zie eigenlijk nog maar weinig mensen zonder rijden.

Vind ook zeker dat het een hele vooruitgang is dat in de internationale dressuursport steeds meer met cap gereden wordt. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:09

Dat jij niemand kent betekent niet dat ze bestaan. Neemt soWieso niet weg dat rijden met cap al meer voorkomt als ook nog eens rijden zonder cap.
Ik vind 'het kan naast het paard ook gebeuren' echt een flut-argument om geen cap op te zetten. Ja joh, je kan ook een hersenbloeding krijgen in je bed. Betekent dat dat je verder maar niks moet doen om jezelf te beschermen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:45

Ben eens met een paard achterover geslagen en cap dwars door midden. Wil niet weten wat er gebeurd was zonder.... ik reed altijd zonder cap. Alleen die ene keer op wedstrijd niet. Nooit meer zonder erop gezeten en de schade ondanks cap is nog steeds aanwezig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:58

Haha verklaart een hoop.