persbericht
De springruiters Marc Houtzager, Wout Jan van der Schans en Remco Been hebben vandaag een Grote Prijs op driesterren niveau gewonnen. Houtzager deed dat in Spanje, Van der Schans in Italië en nieuwkomer Been in Frankrijk.
Marc Houtzager won de Grote Prijs Oliva
“In de barrage ben ik heel kort voor de dubbelsprong gedraaid en maakte daar een galopsprong. Daar heb ik het meer gewonnen”, vertelt Marc Houtzager) na zijn zege in de driesterren Grote Prijs in Oliva in Spanje. Landgenoot Johnny Pals werd met Fernando vierde in de barrage. Een goede voorbereiding voor de springruiters met het oog op het NK over drie weken in Mierlo.
“Dit was de laatste wedstrijd hier van de twee weken in Oliva. Dus de overwinning is een mooie afsluiting. Sterrehof’s Baccarat sprong hier echt heel goed. De eerste ronde vandaag vond ik hem abnormaal. Vorige week had ik hem twee lage parcoursen gereden en afgelopen donderdag sprong Baccarat ook al goed. In de barrage ben ik heel kort voor de dubbelsprong gedraaid en maakte daar mee een galopsprong. Daar heb ik het meer gewonnen. Ook in de barrage sprong Sterrehof’s Baccarat fantastisch.” Aldus Marc Houtzager voor wie de lange reis naar Spanje lonend is geweest. Landgenoot Johnny Pals moest in de barrage nog geen twee seconden toegeven op de winnende tijd van Houtzager. Met Fernando eindigde Pals op de vierde plaats achter de Duitsers Mario Stevens en Holger Wulschner.
Uitslag CSI*** Oliva (Spanje), 1.50m
1. Marc Houtzager , Sterrehof’s Baccarat (v.Padinus), 0 – 0, 40.21 sec
2. Mario Stevens (Dui), Brooklyn (v.Baloubet du Rouet), 0 – 0, 41,00 sec
3. Holger Wulschner (Dui), BSC Cha Cha Cha (v.Casall), 0 – 0, 41.92 sec
4. Johnny Pals (As), Fernando (v.For Pleasure), 0 – 0, 42.03 sec
Wout Jan van der Schans was de beste in Italië
Wout Jan van der Schans was met Capetown de beste in de driesterren Grote Prijs van San Giovanni. Twee weken na de overwinningen van Sanne Thijssen en vorige week de derde en vierde plaats voor Gerco Schröder en Gert Jan Bruggink was er weer Oranje-succes op dit mooie concours in Italië.
Na topklasseringen de afgelopen dagen met zijn paard Aquila SFN pakte routinier Wout Jan van der Schans in de Grote Prijs van San Giovanni de hoofdprijs. De vijftien beste combinaties uit de eerste omloop reden een tweede manche op tijd in de driesterren Grand Prix. Wout Jan van der Schans reed met Capetown wederom foutloos en bijna een seconde sneller dan de Duitse amazone Simone Blum en haar paard Alice. Daarmee pakten ze de hoofdprijs van het concours. Gert Jan Bruggink , vorige week vierde, kreeg met Conelly nu een springfout en eindigde als tweede landgenoot op plaats 18.
Uitslag CSI*** San Giovanni (Italië), 1.50m
1. Wout Jan van der Schans , Capetown (v.Oklund), 0 – 0, 52.92 sec
2. Simone Blum (Dui) Alice (v.Askari), 0 – 0, 53.83 sec
3. Adeline Hecart (Fra), Pasha du Gue (v.Dollar de la Pierre), 0 – 0, 55.93 sec
Remco Been won in Hardelot zijn eerste Grote Prijs
Remco Been vestigde in het Noord-Franse Hardelot definitief zijn naam als internationaal springruiter met de overwinning in de Grote Prijs op driesterren niveau, zijn eerste. Been zadelde daarvoor zijn paard VDL Holland van den Bisschop. Michael Greeve maakte er een mooi Nederlands feestje van door als derde te eindigen.
“Ik reed als derde en laatste de barrage. De anderen hadden twee fouten. Ik dacht ik rijd een klein beetje door, dan ben ik altijd sneller en win ik nog ook als ik een springfout heb. Met nog drie hindernissen te gaan wist ik dat ik nul zou blijven en heb iets rustiger aan gedaan. Dit is mijn eerste overwinning in een internationale Grote Prijs. Gewoon super”, aldus Remco Been. “De bodem was vandaag goed, beter dan de eerste dagen. Hardelot staat er om bekend dat de hindernissen hoog zijn en er zit veel water in het parcours. Dit was een zware wedstrijd. Er waren er dan ook maar drie foutloos.”
Remco Been zette afgelopen winter al mooie resultaten neer met de negenjarige VDL Holland van den Bisschop, voornamelijk op tweesterren niveau. De doorbraak kwam vandaag in Hardelot. “Ik rijd Holland nu anderhalf jaar. Ik ga volgende week met hem naar het concours in Lummen. Hier in Hardelot en Lummen wilde ik kijken of hij het NK in Mierlo aan zou kunnen. Daar ben ik nu wel van overtuigd. Ik zal heus het NK niet gaan winnen, maar ik wil er ook niet mee doen als programmavulling.”
De overwinning leverde Been niet alleen roem, maar ook een mooi aantal euros (15.000) op.
Michael Greeve en zijn vosruin Eurohill’s Africa maakten twee springfouten in de barrage en werden daarmee derde.
Uitslag Grote Prijs CSI*** Hardelot (Frankrijk), 1.50m
1. Remco Been, Holland van den Bisschop (v.Heartbreaker), 0 – 0, 52.67 sec
2. Nicolas Deseuzes (Fra), Quilane de Lezeaux (v.Grenat de Grez), 0 – 8, 49.23 sec
3. Michael Greeve), Eurohill’s Africa (v.Guidam), 0 – 8, 53.54 sec