Wijdewormer: Groningerveulen geboren na ICSI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Wijdewormer: Groningerveulen geboren na ICSI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 12:45

*bokt.nl
Afbeelding
Sopraan en Legende van Nieuwland. Foto: Esther Sablerolle

Stal Nieuwland in Wijdewormer kan uitpakken met bijzonder nieuws: vorige week is daar Legende van Nieuwland geboren, het eerste Groningerveulen dat verwekt is met ICSI en door een draagmoeder ter wereld is gebracht.

De familie Zandvliet van Stal Nieuwland fokt Groninger paarden en werd begin 2014 uitgenodigd voor het project ‘Merry merries van Groninger Bloede’. In dat project zou ICSI getest en toegepast worden. ICSI (of intracytoplasmatische sperma-injectie) is een manier van medisch geassisteerde voortplanting, waarbij een spermacel rechtstreeks wordt ingebracht in een eicel. De bevruchting gebeurt dus kunstmatig.

De foktechnische commissie van het GRP koos eerst de merrie Wusiena van de familie Zandvliet uit. Zij vertrok in mei 2014 met haar zes weken oude veulen Lusiena van Nieuwland naar het Animal Embryo Centre van de familie Vullers in Mariahoop. Ton Vullers en zijn team wilden daar een eicel van Wusiena wegnemen en bevruchten met zaadcellen van de in 1983 overleden hengst Baldewijn. Helaas bleek het sperma van Baldewijn niet meer geschikt en dus niet bruikbaar voor het project.

Nog twee merries van de familie Zandvliet kwamen met hun veulens naar het Animal Embryo Centre: Bertha (voor wie zaad van de overleden de hengst Lancelot was uitgekozen, dat in de genenbank werd bewaard) en Aafke (wiens eicel zou bevrucht worden door zaad van de hengst Echt wel). Niet alleen de familie Zandvliet stuurde merries naar het Animal Embryo Centre: ook Pamela, de merrie van Jacqueline van Rensen, ging naar Mariahoop. In juni 2015 liep het project af, en een jaar na het vertrek van Wusiena was nog geen resultaat geboekt. Uiteindelijk kreeg de familie Zandvliet verlossend nieuws: na het doneren en het bevruchten van een eicel van Bertha met een zaadcel van Lancelot, kon een goed embryo ingeplant worden bij draagmoeder Sopraan, een Franse draver. Na twee maanden bleek dat Sopraan ook effectief drachtig was.

Op 23 maart 2016 heeft draagmoeder Sopraan dan ook het leven geschonken aan Legende van Nieuwland, een prachtig merrieveulen van Bertha en Lancelot. Er loopt dus een rasecht Groningerveulen naast een draversmoeder in de weide op Stal Nieuwland!

Ilse_1987

Re: Wijdewormer: Groningerveulen geboren na ICSI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:01

Goed voor het Gronings paard! Maar weet nog niet of ik echt fan ben van deze manier van fokken :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:14

Wat leuk dat Wusiena genoemd word, dat is de merrie van mijn nichtje (Daiz hier op bokt) geweest voordat ze naar die stal verhuisde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:14

Idd ras kan het gebruiken , maar de manier ...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:17

Mooie methode om verloren gegaan bloed te herwinnen!

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:50

Over een paar jaar kies je geen hengst meer uit voor je merrie maar koop je gewoon een bevruchte cel.
Leuk voor het ras / bedreigde dieren maar lijkt me echt alles behalve natuurlijk :(

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:35

OutOfTheWood schreef:
Over een paar jaar kies je geen hengst meer uit voor je merrie maar koop je gewoon een bevruchte cel.
Leuk voor het ras / bedreigde dieren maar lijkt me echt alles behalve natuurlijk :(

Kan in feite nu al met embryo transplantatie, sterker nog, embryo's zijn al meerdere malen geveild.
Dus.... zo nieuw is het niet, alleen het feit dat bevruchting buiten de merrie plaatsvind.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:52

OutOfTheWood schreef:

Is ook maar één stap verder dan een rietje kopen natuurlijk..

Interessante methode en knap veulen!

Domiinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:29

Leuk voor stal Nieuwland maar jammer dat de andere Groninger merrie niet genoemd wordt.
Stal Nieuwland was namelijk niet de enige die een merrie naar Mariahoop hebben gebracht voor ICSI. Ook Jacqueline van Rensen heeft haar merrie Pammela hier heen gebracht.

Helaas is het bij Pammela na meerdere pogingen niet gelukt maar dat haalt niet weg dat zij niet in dit stukje vermeld hoort te worden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:39

OutOfTheWood schreef:

Bij koeien wordt dit toch al meer gedaan dacht ik?
wat een mooi veulentje is het geworden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:44

Ik was bij een presentatie van dit idee, sprak me toen erg aan! (Dag van het Groninger paard)
Ben blij dat het goed is verlopen!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 17:50

Domiinique schreef:
Leuk voor stal Nieuwland maar jammer dat de andere Groninger merrie niet genoemd wordt.
Stal Nieuwland was namelijk niet de enige die een merrie naar Mariahoop hebben gebracht voor ICSI. Ook Jacqueline van Rensen heeft haar merrie Pammela hier heen gebracht.

Helaas is het bij Pammela na meerdere pogingen niet gelukt maar dat haalt niet weg dat zij niet in dit stukje vermeld hoort te worden.

Ik vul het aan!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:06

Het grote voordeel voor Het Groninger Paard is dat er sperma dat al jaren in de vriezer ligt en niet altijd meer van goede kwaliteit is kan worden ingezet voor de huidige fokkerij en daarmee hengstenlijnen die "dood lopen" opnieuw gebruikt kunnen worden.

De techniek van het invriezen was in de jaren 80 nog niet zo goed als nu en daardoor gaat de vruchtbaarheid achteruit.
Door nu uit een portie sperma 1 enkele goede zaadcel te selecteren in het eitje te injecteren is dit oude sperma beter bruikbaar.
Op deze manier kunnen ze zuinig en selectief met het in de genenbank aanwezige sperma omgaan zonder rietjes te verspelen.

Het gaat hier dus niet zo zeer om de eitjes van de moederdieren(wat vaak bij embriotransplantatie het geval is, maar juist om het oude sperma.

Ik vind het een prima resultaat en een prachtig Groninger veulen. Familie Zandvliet, gefeliciteerd!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:26

Misschien ook wel leuk.. Dit is Bertha, de biologie moeder dus.

Afbeelding

Legende lijkt op haar bio mama.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:34

Wauw,heel mooi en bijzonder dat dit is gelukt! Goed voor het Groninger paard ook. :)

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:04

Inderdaad heeft de merrie Pammela van Jaqueline ook meegedaan met het project maar hellaas niet gelukt net als bij Wusiena en Aafke gelukkig bij Bertha wel met als resultaat een prachtig Groninger merrieveulen.
Het is inderdaad even anders om zo een veulen te fokken maar wel een kans om de Groningerfokkerij te ondersteunen.
Legende van Nieuwland.
Afbeelding
Linksonder Bertha de genetische moeder van Legende.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:41

nog altijd beter als klonen....

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:15

Beter DAN

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:52

T is jammer dat de Groninger dekhengst Echt Wel zo weinig dekkingen heeft gehad tijdens zijn dekdienst, dat ze t moesten proberen toen hij al gecastreerd was omdat hij maar door 2 mensen gewaardeerd werd.

Ik wil de mensen met het mooie veulen feliciteren

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:25

Mooie manier om de groninger bloedlijn te behouden.
Het is dat ik het risico van dracht en alles wat daar bij hoort niet aandurf met mijn merrie, maar dat zou ook wel een mooie zijn voor de fok met oud bloed van een overleden dekhengst (Bascal).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:38

Van Bascal is goed diepvriessperma beschikbaar, via Edsko Takens en via Jacob Zwarteveen.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:40

waar ik nu weer benieuw naar ben is, wat staat er in het paspoort?
alleen de vader en moeder, of ook de draagmoeder?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:19

Zal alleen de vader en bio moeder zijn, gezien het vooral om het ras gaat. Hoe lullig het ook klinkt, een draagmoeder is niet interessant in deze.