Onderzoek: nieuwe test stelt geslacht ongeboren veulens vast

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Onderzoek: nieuwe test stelt geslacht ongeboren veulens vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 09:31

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Onderzoekers hebben ontdekt dat het mogelijk is om het geslacht van ongeboren veulens vast te stellen, vanaf acht weken na de bevruchting. Dat kan door het bloedplasma van de merrie te onderzoeken.

Een Iraans team van de Shahrekord universiteit ontwikkelde een test om circulerend cellenvrij foetaal DNA (ccfDNA) in het bloedplasma van drachtige Arabische merries te detecteren. Daarna identificeerden ze het SRY-gen, dat verantwoordelijk is voor het bepalen van het mannelijke geslacht in het DNA. Die informatie werd gebruikt om het geslacht van de foetus te voorspellen.

Van elke merrie die deelnam aan het onderzoek, werd een bloedstaal afgenomen tussen de acht en twintig weken na de bevruchting. De onderzoekers extraheerden het ccfDNA uit 3 milliliter moederlijk bloedplasma en gebruikten de nieuwe test om het SRY-gen te detecteren.

Volgens onderzoeker Ali Kadivar en zijn collega's waren de resultaten uit de eerste testronde niet overtuigend. Uit een tweede testronde kwamen wel sluitende resultaten: de onderzoekers konden het geslacht van 22 van de 25 ongeboren veulens correct voorspellen. De test was dus voor 88% accuraat.

ElCamino

Re: Onderzoek: nieuwe test stelt geslacht ongeboren veulens vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:34

en dan ???? als iemand persé een merrie wilt laat je een hengstje wegspuiten of knijpen of andersom ??? Ik vind het maar weer een "gevaarlijke ontwikkeling".....ben nooit zo blij met dit soort dingen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:41

Mijn dierenarts was laatst aan het vertellen elcamino dat dat inderdaad al gebeurt.
Vooral in de hogere (ren)sport waar een hengst een paar ton op levert terwijl de merrie een paar duizend oplevert.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:14

Bij koeien kun je bij voorkeur al bepalen wat voor geslacht je erin doet, dus dat zal bij paarden ook niet lang meer gaan duren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:17

En als je vroeg begint met dekken kun je dan het diertje wegspuiten en nog een poging wagen.

Ik weet niet of er geslachtsgebonden genetische afwijkingen zijn binnen bepaalde rassen maar dan zou het ook medisch heel nuttig kunnen zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:20

Caesar schreef:
Bij koeien kun je bij voorkeur al bepalen wat voor geslacht je erin doet, dus dat zal bij paarden ook niet lang meer gaan duren.

Tot nu toe is dat nog niet gelukt.
Stierensperma kan je mee gooien en smijten, en wordt door een gradient geleid om mannelijke en vrouwelijke spermatozoa te scheiden (mannetjes zwemmen krachtiger en komen dus dieper in de gradient, onderste helft van de gradient is dus na verloop van tijd vrijwel alleen mannetjes).
Met paardensperma hoef je dat niet te proberen, dat gaat dood. Dus een manier om vooraf sperma te scheiden zit er voorlopig niet (en misschien wel nooit) in.

Voor geslachtsgebonden afwijkingen is op tijd kunnen screenen wel nuttig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:42

Mijn dierenarts (Karin Hendriks) kijkt met de echo rond dag 65. Tot nu toe 100% score.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:16

Mooie ontwikkeling, denk dat het erg nuttig kan zijn voor geslachtsgebonden afwijkingen inderdaad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:39

je kunt wel tegen zijn, maar misschien is het beter met 8 weken een ongewenst vruchtje te verwijderen dan later met een ongewenst hengstveulentje te blijven zitten... Die vervolgens richting slager gaat. En er zijn genoeg mensen die liever een ruin rijden dan een merrie, en goedgekeurde hengsten zijn ook veel geld waard. Dus tja.... Vooraf selecteren wat je er in stopt zou veel prettiger zijn, maar of het in de paardensport nou slechter is dan het alternatief: overschot aan ongwenste paarden, dat weet ik nog zo net niet!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:11

Dit kan bij ons ook al. Ik heb dit laten doen samen met bloedtest voor T21. Na 2 weken resultaten terug uit Amerika. Maar kan nu in Europa ook.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 05:03

Super, dat gaat een hele hoop "overbodige" veulens schelen en dat is heel prettig voor de fokkers.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 05:18

Dit kan al bij vele diersoorten dus het verbaasd me niks als deze ontwikkeling ook bij paarden zou plaatsvinden.
Ik ben er niet op tegen maar weet niet of ik het zelf zou willen..Ik Denk aangezien veel mensen een bepaalde voorkeur hebben dat het op zich niet verkeerd is..Het lijkt me iig beter dan een ongewenst geslacht fokken met misschien wel alle gevolgen van dien..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:09

In India en China wordt dit bij mensen gedaan. Ze willen daar geen meisjes, waardoor er daar nu veel meer mannen zijn dan vrouwen, en die mannen dus geen huwelijkspartner meer kunnen vinden.Alles wat tegen de natuur is pakt tenslotte slecht uit.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:13

Dat wordt hier bij mensen ook gedaan hoor. Al geloof ik niet dat hier veel abortussen volgen als het geslacht niet naar de zin is :P (medische redenen daargelaten).