Twee polospelers overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Twee polospelers overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:17

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz / www.horseandhound.co.uk / www.equestriaworldnews.com

De Braziliaanse polospeler Juracy Santos is overleden. Santos lag bijna twee jaar in een coma na een val. In juli 2014 speelde Santos een wedstrijd in de Phoenician Cup, toen hij van zijn paard viel. Zijn pony botste tegen een andere aan, waardoor Santos viel en daarbij een ernstig hoofdletsel opliep. Santos werd eerst verzorgd in Londen, maar werd later overgebracht naar Brazilië, dichtbij zijn familie. Hij lag zo'n 18 maanden in coma.

Het ongeluk van Santos zette journaliste Aurora Eastwood ertoe aan om een campagne op te starten, waarmee ze de Hurlingham Polo Association (HPA) ertoe wou aanzetten om bijkomende veiligheidsnormen voor polohelmen te introduceren. Er zijn veiligheidshelmen op de markt, maar de meeste spelers opteren ervoor om minder veilige helmen te gebruiken. De HPA heeft intussen een veiligheidscomité opgestart, waarin Eastwood ook zetelt: "We hebben hard gewerkt. Half april zal er een regelgeving over de helmen zijn. Juracy was een professional en een gentleman, zowel op als naast het veld. Hij zal gemist worden in de polowereld."

Ook de Amerikaanse polospeler Bob Daniels is op 26 maart overleden. Drie dagen eerder was hij gevallen doordat zijn paard struikelde. De 74-jarige Daniels liep daarbij ook een hoofdletsel op. Een dag na zijn overlijden hingen de vlaggen tijdens de USPA Gold Cup-finale halfstok. De vijf zonen van Daniels kwamen voor de wedstrijd te paard het veld op, samen met een paard zonder ruiter en brachten zo een ontroerend eerbetoon uit aan hun vader.

nine1987

Re: Braziliaanse polospeler sterft twee jaar na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:22

Jeetje, wat heftig.. Sterkte aan de nabestaanden..

Alleen een serieuze vraag,ik hoop niet dat het verkeerd overkpmt, het is oprecht interesse.. Maar is het normaal dat iemand zo lang in coma gehouden wordt? Op een gegeven moment denk ik toch dat er op een punt gekomen wordt dat er geen verder herstel meer mogelijk is?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:26

Dat zou je denken ja. Maar ik moet ook zeggen, als ik ooit in zo'n situatie beland hoop ik toch echt dat mijn familie beslist dat het stopt. Als er geen kans op redelijk herstel is. En na zo'n lange tijd kan je daar toch wel van spreken denk ik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:28

nine1987 dit is afhankelijk van hoe diep iemand in coma ligt en wat de familie wil.

Ik heb jaren geleden een vrouw van 35 in het verpleeghuis verzorgt die al 8 jaar in coma lag. Omdat zij zelfstandig ademde heeft haar familie er voor gekozen niet haar te laten versterven (geen eten meer geven en eigenlijk geleidelijk laten sterven van iemand) maar om haar met sondevoeding in leven te houden en dus in een verpleeghuis te plaatsen.

Is een ethisch erg moeilijk onderwerp, wanneer is een coma patiënt voldoende bij kennis om kwaliteit van leven te hebben? En als iemand zelf ademt mag je dan kiezen om iemand te laten sterven?
Wel een ontzettend boeiend onderwerp wat mij betreft.

Triest dat deze man ten gevolge van een val in coma is geraakt en dan nu is overleden.
Denk wel dat in sommige situaties de dood nog niet zo slecht hoeft te zijn voor alle betrokken partijen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:38

nine1987 schreef:
Jeetje, wat heftig.. Sterkte aan de nabestaanden..

Alleen een serieuze vraag,ik hoop niet dat het verkeerd overkpmt, het is oprecht interesse.. Maar is het normaal dat iemand zo lang in coma gehouden wordt? Op een gegeven moment denk ik toch dat er op een punt gekomen wordt dat er geen verder herstel meer mogelijk is?

Hoe herstel verloopt weet je nooit, tenminste, niet als je er niet met je neus bovenop staat. En wat ik uit dit summiere stukje tekst begrijp is hij niet in coma gehouden, maar lag hij uit zichzelf in coma. Je weet niet hoe, wat hij allemaal zelfstandig kon etc. En als iemand dan uit zichzelf niet doodgaat is het wel een hele stap om voor iemand anders euthanasie te beslissen, plus dat ze daar zeker in Engeland en Brazilië heel anders in staan dan in NL. Daar is actieve euthanasie veel minder een optie dan hier.

Heftig verhaal zeg... Bizar ook eigenlijk dat ze dus met onveilige helmen rijden bij zo'n sport...

Lusitana

Re: Twee polospelers overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:27

Wat de coma betreft: Brazilië is een zwaar katholiek land. Denk maar niet dat ouders en familie toestaan dat een persoon de "beslissing van god" in de weg mag staan.
Daarbij zijn er gevallen bekend waarbij mensen na tig jaar nog okee uit coma komen. Je houdt gewoon heel lang hoop. 18 maanden is "maar" anderhalf jaar. Er zijn mensen langer in coma geweest die (vrij) normaal functioneren. Alles hangt af van het opgelopen letsel.
En, al eerder aangegeven, de ene coma is de andere niet. Er zijn ook coma patienten die zelf de ogen open doen en kunnen knipperen enzo en zelfstandig ademen. Als dat je kind is, of je man, of je broer, dan zeg je niet zo snel van "maak die maar dood".

Ik kan me eerlijk gezegd wel een beetje voorstellen waarom ze zelf niet zo bezig zijn met betere helmen. Valpartijen komen echt heel weinig voor en de paardjes zijn klein, en de ruiters enorm behendig. Ze hoeven geen hindernissen te nemen of wat. Ongelukken gebeuren, en dat blijkt hier ook maar weer, als de paarden ten val komen of op elkaar knallen. En dat gebeurt gelukkig ook niet zo vaak. Dus ze hebben zoiets van "wat kan me gebeuren?"
Maar de dood van collega´s zet ze wellicht aan het denken.

nine1987

Re: Twee polospelers overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:16

Nooit geweten allemaal.. Bedankt voor de informatie.. :j