Herfsttijloos aangetroffen in hooi uit Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Herfsttijloos aangetroffen in hooi uit Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 11:20

http://www.bokt.nl / http://www.gddiergezondheid.nl

Afbeelding
Herfsttijloos, bron: Wikimedia Commons

De Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) heeft de giftige plant herfsttijloos aangetroffen in een monster hooi, dat ingezonden was voor botanisch onderzoek. Het hooi was afkomstig uit Frankrijk.

Herfsttijloos (Colchicum autumnale) is in Nederland als wilde plant hoogst zeldzaam, maar komt in zuidelijkere gebieden in Europa veel voor. De plant is onderdeel van de leliefamilie (liliaceae) en lijkt qua uiterlijk veel op de krokus. De plant is giftig voor vrijwel alle diersoorten, waaronder het paard (en de mens). Ze bevat colchicine, een sterk vergif. Het is een huidirriterende stof die tevens de celdeling remt. Het geoxideerde product van colchicine is een haarvatgif. Colchicine werkt cumulatief, dat wil zeggen dat het permanent wordt opgeslagen in de lever en er geen tegengif is.

Het kan onder meer schadelijk zijn voor ongeboren veulens, de slijmvliezen irriteren, diarree en koliek veroorzaken en problemen opleveren met de nierfunctie en het centraal zenuwstelsel.

Heeft u ruwvoer liggen waaraan u twijfelt, dan kunt u dit door GD laten onderzoeken. Hiervoor kunt u contact opnemen via 0900-1770.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:20

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:46

Reclame als voorpagina nieuws >;)

Normaal gesproken eten paarden geen herfsttijloos, ook niet gedroogd.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:50

Volgens het bericht (zie link van vygo.be die ik noemde) wel Irmaz, daar is een paard aan het eten ervan overleden.. Misschien eten ze het niet graag maar blijkbaar gebeurt het toch wel. Goed om het te weten en het te herkennen, vind ik zelf.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:07

irmaz schreef:

helaas eten ze het wel zijn al vaker paarden aan overleden.

karuna
Drukke kabouter

Re: Herfsttijloos aangetroffen in hooi uit Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:53

Het hooi kwam toen uit duitsland en heeft best wat slachtoffers gemaakt. Naar plantje met accute gevolgen ook,

meggiemeg

Re: Herfsttijloos aangetroffen in hooi uit Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:55

Zal hetzelfde zijn als met JKK, gedroogd een andere smaak dan als het op het land staat.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:12

Irmaz, hoe kom je erbij dat paarden het niet eten? Alleen al op bokt zijn er een aantal berichten te vinden over paarden die er aan overleden zijn. Het komt hier in Nederland in het wild niet vaak voor, maar in hooi uit Duitsland of Frankrijk kan het dus wel degelijk zitten. Als je met de zoekfunctie zoekt op herfsttijlloos kom je een heel aantal berichten tegen.
Voor wie Duits kan lezen: http://www.lazbw.de/pb/,Lde/Startseite/ ... ekaempfung . Heel uitgebreid artikel!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:32

Hier eten ze het niet (hoop tenminste dat dat zo blijft). Ik heb al jaren hooi uit de Eifel en vind ieder jaar wel een aantal plantjes, ook voordat het algemeen bekend werd dat het giftig is. Als ik ze zie haal ik ze er tussenuit maar ik ben er ook wel eens tegengekomen in de stal. Die waren dus door de paarden zelf uit het hooi gevist.

Maar het is zeker goed om te weten hoe het plantje eruit ziet, altijd beter om het niet in de stal te krijgen natuurlijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:45

Jet schreef:
Irmaz, hoe kom je erbij dat paarden het niet eten? Alleen al op bokt zijn er een aantal berichten te vinden over paarden die er aan overleden zijn. Het komt hier in Nederland in het wild niet vaak voor, maar in hooi uit Duitsland of Frankrijk kan het dus wel degelijk zitten. Als je met de zoekfunctie zoekt op herfsttijlloos kom je een heel aantal berichten tegen.
Voor wie Duits kan lezen: http://www.lazbw.de/pb/,Lde/Startseite/ ... ekaempfung . Heel uitgebreid artikel!

Even een stukje uit het artikel geknipt:
Citaat:
....Erwachsene Rinder und Pferde meiden die Pflanze nicht nur auf der Weide, sondern auch im Futtertrog. Deshalb gehen meist nur junge und unerfahrene Tiere daran zugrunde. Schafe und Ziegen sind nach Hegi (1912/1982) und Buff & Dunk (1988) gegenüber der Zeitlose weniger empfindlich; sie können sogar ohne Schaden größere Mengen vertragen.

Enigszins vrij vertaald:
'Volwassen runderen en paarden meiden de plant niet alleen in de wei maar ook in de voerbak (noot van de vertaler: ze eten het dus niet). Daardoor sterven er voornamelijk jonge en onervaren dieren aan herfsttijloos. Schapen en geiten zijn minder gevoelig en kunnen daarom meer van deze plant verdragen.'

pat_kees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:27

irmaz schreef:

Mijn paard eet ook mijn broodje tonijn of ham als ik even niet oplet.. zou normaal gesproken ook niet moeten toch?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:30

pat_kees schreef:
irmaz schreef:

Mijn paard eet ook mijn broodje tonijn of ham als ik even niet oplet.. zou normaal gesproken ook niet moeten toch?

Waarom niet? Een paard gaat echt niet dood aan één broodje vis of ham, wel aan herfsttijloos.
Er zijn wel meer verhalen bekend waarin paarden wat vis of vlees eten.