Indiase politicus opgepakt wegens mishandeling politiepaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Indiase politicus opgepakt wegens mishandeling politiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 14:56

http://www.NOS.nl

Let op! Een foto in het bronartikel kan als schokkend worden ervaren.

In India is een regionale bestuurder gearresteerd omdat hij een politiepaard zou hebben mishandeld. Dat gebeurde vorige week dinsdag tijdens een demonstratie van zijn partij. Het been van het paard was zo beschadigd dat het geamputeerd moest worden.

De politicus uit de noordelijke deelstaat Uttarakhand, Ganesh Joshi, zou het politiepaard, Shaktiman, met een stok hebben geslagen toen hij oog in oog met het dier stond bij een protest in Dehradun. Joshi's Bharatiya Janata-partij (BJP) demonstreerde daar tegen de gouverneur van de deelstaat.

Er zijn beelden van Joshi met een stok in zijn hand, maar hij zegt dat hij het paard niet heeft geslagen. Volgens hem viel het paard toen iemand aan het zadel trok. Op foto's is te zien dat het linkerachterbeen van Shaktiman is gebroken.

Minister Maneka Gandhi, eveneens van de BJP, toonde zich dinsdag al geschokt over de actie van Joshi en wil dat hij de partij wordt uitgezet. "De hele partij vindt het een schande wat deze man heeft gedaan. Hij moet zo snel mogelijk weg."

Dierenartsen hebben geprobeerd om Shaktimans been te sparen, maar na een infectie moest het alsnog geamputeerd worden. Het dier heeft nu een prothese, maar het is nog niet zeker of die het houdt. De regionale overheid heeft beloofd dat de 14-jarige Shaktiman de allerbeste behandeling krijgt. Het paard is goed getraind en werkt al jaren voor de politie in Uttarakhand. De gouverneur van de deelstaat heeft laten weten zich grote zorgen te maken om de toestand van het paard.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:32

:? :x 8)7
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 22-03-16 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:34

WTF, amputatie?!?!?

Ik heb hier al eerder topics over voorbij zien komen. Ik vind het absoluut geen meerwaarde voor het dier om te kiezen voor amputatie en prothese en de daarbij behorende lijdensweg. Arm dier! Misschien erg pragmatisch, maar ik hoop dat het dier snel uit zijn lijden wordt verlost.

En die man de partij uitzetten is wel de minste straf! Graag een fiks aantal jaar cel aub!

Mist

Re: Indiase politicus opgepakt wegens mishandeling politiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:01

wordt in de USA al jaren gedaan (waarbij ik niet zeg dat ik daarmee akkoord ben!) mijn hoefsmid heeft zelfs op "studiereis" meerdere paarden gezien die amputatie hebben ondergaan en hij heeft ze zien lopen en wonderbaarlijk genoeg kunnen ze er goed mee overweg, kunnen mee in de kudde in alle gangen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:36

Ik heb ooit een docu gezien over een Australische mini met een prothese Eddie reeg al vrij snel overbelastingsklachten aan het goede voorheen. In die docu meldden ze toen dat dit bij meer gevallen is geconstateerd.
Ik vind persoonlijk dat je e echt goed achter je oren moet krabben voor je een paard ( of ander groot dier) hiermee belast, want voor wie doe je dit?
Dit paard heeft ook al complicaties voor de protese überhaupt in frage was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:49

Dat heb ik ook gehoord: vooral als het om een geamputeerd voorbeen gaat raakt het resterende voorbeen niet alleen overbelast door het extra gewicht, maar worden de pezen ook overbelast doordat het paard dit been schuin onder zijn lijf neer gaat zetten en daar zijn de pezen en gewrichten helemaal niet op berekend.
Ik dacht dat in bepaalde landen paardenbenen ook worden geamputeerd omdat het vanuit het geloof of traditie niet toegestaan is om een paard te euthanaseren? Als ik het me goed herinner was dat onder andere een van de problemen met over de kop gejaagde endurance paarden in het Midden Oosten: in een paar jaar volledig stukgereden en vervolgens mogen ze ook niet dood, wat voor ontzettend schrijnende taferelen zorgde van gehandicapte paarden (geamputeerd of niet) die nog een compleet leven met pijn moesten uitlijden tot ze eindelijk vanzelf dood gingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:51

Wat een idioot zeg _-:( :x
Überhaupt al het slaan met een stok, maar hoe hard moet je wel niet slaan om een been te breken bij een paard?!
Ik hoop dat hij een enorme straf krijgt!

Over de amputatie.. In India zijn de meeste mensen hindoeist, en die doden geen dieren meen ik eens te hebben gelezen, dus misschien daarom ook niet bij ernstige verwondingen?? Het zou ook niet mijn keuze zijn, zo'n dier heeft geen leven meer natuurlijk, maar ergens vind ik het ook wel mooi dat er zo veel moeite wordt gedaan voor een paard wat verder geen waarde meer heeft. Het tegenovergestelde van al die gezonde dieren die over de hele wereld worden geslacht en ingeslapen en als oud vuil worden weggegooid.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:16

@ Xyzutu2, dat klopt inderdaad. Ze lieten daar ook zien hoe die pony liep en stond en ik kreeg spontaan pijn in mijn rug van die beelden.
Ik heb de andere info inderdaad uit het Bokt artikel over endurance in Saudi Arabië. Van dat artikel kreeg ik ook de rillingen! Totaal geen respect tijdens het berijden, maar ineens heel principieel wanneer het gaat om euthanaseren. Daar word ik echt treurig van. |(

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:22

Het probleem is inderdaad dat euthanasie uit den boze is.
Ik had een keer een discussie met een collega die moslim is.
Over het feit waarom euthanasie niet mag, zelfs niet bij schrijnende gevallen...
Het feit is dat hun god bepaald wanneer je dood gaat en je ophaald zeg maar.
Hoe veel pijn een mens of dier ook heeft, zolang hun god niet besloten heeft dat het hun tijd is... Tja tot die tijd moet mens en dier lijden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:29

charmaine90 schreef:
Het probleem is inderdaad dat euthanasie uit den boze is.
Ik had een keer een discussie met een collega die moslim is.
Over het feit waarom euthanasie niet mag, zelfs niet bij schrijnende gevallen...
Het feit is dat hun god bepaald wanneer je dood gaat en je ophaald zeg maar.
Hoe veel pijn een mens of dier ook heeft, zolang hun god niet besloten heeft dat het hun tijd is... Tja tot die tijd moet mens en dier lijden.

bepaald god dan wel dat zo'n paar geholpen is met een kunst poot.
Laat een dier dan dood gaan, ok oneerbiedig maar dit is toch ook geen leven voor zo'n dier

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:35

koetjeboe schreef:
bepaald god dan wel dat zo'n paar geholpen is met een kunst poot.
Laat een dier dan dood gaan, ok oneerbiedig maar dit is toch ook geen leven voor zo'n dier

Dat is nou eenmaal het geloof, ik ben het er ook écht niet mee eens. Maar helaas, er geloof is daar zo aanwezig dat voor hen euthanasie echt never nooit niet zou gebeuren. Helaas zelfs niet in schrijnende gevallen.

Wat een bizar ongeval trouwens, een paard zijn been breken met een stok? Hoeveel kracht heeft deze man wel niet gezet. Van mij mogen ze hem ook gewoon arresteren wegens buitensporig geweld. Echt belachelijk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:23

Ja oke dat je geloof zegt geen euthanasie kan ik me in vinden. Maar is de dan enige optie een kunstpoot....

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:29

Mist schreef:
wordt in de USA al jaren gedaan (waarbij ik niet zeg dat ik daarmee akkoord ben!) mijn hoefsmid heeft zelfs op "studiereis" meerdere paarden gezien die amputatie hebben ondergaan en hij heeft ze zien lopen en wonderbaarlijk genoeg kunnen ze er goed mee overweg, kunnen mee in de kudde in alle gangen.

Precies, daar kan het wel. De prostheses technologie gaat ook gewoon vooruit. Als je een behandeling nooit uit voert kan het ook niet verbeteren. En achterbenen dragen minder gewicht dan voorbenen, dus dan is er ook minder overbelasting.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:40

In India en Sri Lanka zijn er veel olifanten die op landmijnen hebben getrapt [voornamelijk in Sri Lanka ten gevolge van de burgeroorlog daar] en daardoor een poot hebben verloren, en die krijgen ook een prothese. Voor honden zie je het in de VS ook vaak, en dat schijnt dan goed te functioneren. Bij een paard had ik er nog nooit van gehoord, lijkt me moeilijker dan bij andere dieren.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:09

Brooke Hospital euthaniseert wel in India.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:09

Pas zag ik op de t.v. een koe in de V.S. die ook een of misschien 2 protheses had, allebei de voorbenen.Die had als kalfje een poot gebroken en was toen herplaatst als gezelschapsdier. Was nu een mooie volwassen koe die er tevreden uitzag, maar het lopen was meer strompelen. }:0