Draait de dierenbescherming door m.b.t. paardenmarkten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Draait de dierenbescherming door m.b.t. paardenmarkten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 09:47

www.equnews.nl

Gaan paarden vanuit Zuidlaren naar de slager? Welnee, zeggen kenners Luit Bolhuis en Jans Boerema na een pleidooi van drie ex-inspecteurs van de Dierenbescherming.
Het is onbegrijpelijk dat de de Dierenbescherming nog steeds doorgaat met het proberen de Zuidlaardermarkt te verbieden. Juist nu het gemeentebestuur van Tynaarlo er veel is aan gelegen om alles zo goed en paardvriendelijk te begeleiden. Het is zo vreemd dat de mensen van de Dierenbescherming helemaal niet op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van de markt. In de eerste plaats weten we zeker dat er nog geen 1 procent van de aangevoerde paarden en pony’s naar de slager gaan. De Zuidlaardermarkt is van oudsher een markt waar veel jonge paarden worden aangevoerd, bijvoorbeeld veulens, éénjarigen en tweejarigen. Daar komen mensen voor uit het hele land naar Zuidlaren, maar ook uit Duitsland en Denemarken, om te kijken of er nog wat voor hen tussen zit. Die paarden gaan daarna naar opfokkers en deze dieren hebben daar een goed bestaan, meestal ter voorbereiding op de sport.
Waarom zou men met een paard naar de Zuidlaardermarkt gaan om het aan een slager te verkopen? In Barneveld is elke maandag een paardenmarkt waar de slagers op afkomen, veelal Belgische. Ook is er om de veertien dagen een paardenmarkt in het Duitse Lingen, ongeveer 20 kilometer over de grens bij Zwartemeer.

Tot slot nog even over vorige kritiekpunten van de Dierenbescherming; zoals dat een paard niet langer dan acht uur mag staan op een markt. Waar dat op is gebaseerd, is mij een raadsel. Want een paard dat ’s winters in de wei staat, gaat nooit liggen. En dat een paard een hekel aan muziek heeft, bijvoorbeeld kermismuziek, is je reinste onzin. Kijk hoe een tuigpaard loopt op een concours, of een dressuurpaard op de kür van muziek. Dan gaan gaan de oortjes vooruit staan. Paardenmensen weten wat dat betekent.

Verder daag ik Roedie Hiemstra, Doeke Stoppels en Bertus Zuidema uit om op de eerstvolgende Zuidlaardermarkt met ons langs de eigenaren te gaan om te vragen wat er hun aangekochte paarden en pony’s gebeurt. Hopelijk stoppen de vertegenwoordigers van de Dierenbescherming met hun onzinnige acties.

Woogy

Re: Draait de dierenbescherming door m.b.t. paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:59

Ik blijf me afvragen wat er mis is met paarden die naar de slager gaan. Is het niet juist een fijn iets dat er paarden naar de slacht gaan? Gezien anders de wereld aardig overbevolkt raakt met paarden?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:19

Tja, ik zie het probleem er (tegenwoordig) ook niet van in. Ben alleen bekent met Hedel trouwens.
Alles wordt eerst gekeurd voor ze de markt opmogen, de kermis is nu zo geplaats dat het direct naast de paarden staat, maar de muziek en lampjes en alles is van de paarden afgedraaid en eigenlijk hoor je bij de paarden de kermis maar minimaal.
Verder is het druk ja, en het zal ook wel wat stress opleveren, maar de meeste paarden staan gewoon braaf aan hun touwtje op wat hooi te knabbelen. En daarbij, grote wedstrijd evenementen zijn ook druk en daar kunnen de paarden met alle stress en drukte zelfs nog goed presteren.

Paardenmarkten zijn juist erg doorzichtig, denk dat het er bij een hoop mensen achter de deuren anders uitziet.

Vind de Db trouwens niet altijd mis, maar laat ze het maar gewoon houden bij echte sneue gevallen (zoals de plofkipjes en de bont industrie).

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:21

Zolang er nog steeds politieke-partijen zijn die alles zielig vinden en nog nooit een paardendrol in handen hebben gehad, zal je deze tegenstand steeds meer krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:28

Of koeienflats, want hun 'kalfjeswet' is ook door iemand gemaakt die geen idee heeft waar de melk vandaan komt die hij of zij drinkt.

Overigens is het argument van 'Zuidlaren' dat paarden best 8 uur kunnen staan omdat ze 's winters op de wei ook nooit gaan liggen natuurlijk ook stierepoep van het zuiverste water.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:38

Ik zie ook geen probleem in paardenmarkten, al vind ik wel dat slachtpaarden eigenlijk niet op een markt thuis horen, wees dan zo eerlijk tegenover je dier en breng hem zelf naar het slachthuis. Maar dat is mijn persoonlijke mening :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:57

Of het nu om paardenmarkten of kalfjes gaat, politici/beleidsmakera hebben hun standpunt al klaar voordat ze de feiten bekijken. Dieren zijn geen mensen, dus moet je ze niet vermenselijken. Ik vind paarden die dagenlang binnen staan omdat het zo zielig is ze in de regen te zetten minder goed verzorgd dan paarden die als paard worden behandeld. Helaas weten die stakkers van de PvdD/Db ed vaak niet eens meer wat de kernbehoeften van de dieren zijn waarover ze lukrake uitspraken doen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:28

Bertus Zuidema? Dat is mijn buurman haha.
Maar mij lijkt het juist dat als op deze markt paarden worden verkocht, dat ze weer verder verhandeld worden, en weer, en weer. Niet dat als ze zo worden verkocht dat niet gebeurd.. Maar probeer te zeggen dat ik niet geloof dat de meesten naar een goed huisje gaan, als ik soms zie hoe een stel mannen een paar bange pony's de trailers in slaan..
Volgens mij kopen mensen zonder verstand van paarden daar ook wel eens een shetlandertje omdat ze zo schattig zijn, en die dan vervolgens in een woonwijk achtertuin zonder vergunning komen te staan.
Maar nee, ik geloof niet dat die paarden het daar zo slecht hebben. Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen over waar (lang niet alle natuurlijk) ze terecht komen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:51

Het verbieden van paardenmarkten gaat betekenen dat een deel van de paarden en ponyhandel en dan met name de 'kwartjeshandel' zal verhuizen naar achteraf weitjes en stalletjes zonder enig toezicht van wie dan ook.

Op een paardenmarkt wordt juist de gezondheid van het paard in acht genomen, beroerde gevallen die sorry dat ik het zeg dood beter af zijn, zie je amper meer aangevoerd worden, wat overigens niet betekend dat deze er niet meer zijn, helaas...maar dat is denk ik een andere discussie

Vergeten die pipo's op kantoor soms dat veel van de handelaren ouder zijn, wars zijn van marktplaats en sporthorses en dus op de markten hun handel drijven, geld verdienen?
Jammer dat het betuttelen in nederland zo ontzettend doorslaat, niet alleen in het geval van de paardenmarkten er zijn nog legio voorbeelden meer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:54

Woogy schreef:
Ik blijf me afvragen wat er mis is met paarden die naar de slager gaan. Is het niet juist een fijn iets dat er paarden naar de slacht gaan? Gezien anders de wereld aardig overbevolkt raakt met paarden?

Ja dit dus! Ik snap het hele taboe ook niet. -O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:00

Moratoetje schreef:
Ik zie ook geen probleem in paardenmarkten, al vind ik wel dat slachtpaarden eigenlijk niet op een markt thuis horen, wees dan zo eerlijk tegenover je dier en breng hem zelf naar het slachthuis. Maar dat is mijn persoonlijke mening :o

centraal veel paarden kunnen aanschaffen voor de slacht als slager is prima, mag van mij ook gewoon op een markt.

in belgië is een slager die zelf een paardenmarkt heeft, scheelt hem markten bezoeken.

zelf naar de slachtbrengen, dan worden de paarden dus 1 voor 1 aangeleverd. voor de slager is het natuurlijk gewoon veel efficienter als hij met een vrachtwagen paarden thuiskomt van de markt.

en als je pony wat ouder is en je kunt nog de keuze maken, direct naar de slacht of hem nog een kansje geven via de markt, waarbij hij aan het eind van de dag alsnog aan de slager verkoopt. waarom is dat dan oneerlijker dan gewoon besluiten ik slacht m? mensen moeten soms enorm leuren met een oudere pony of weidemaatje.. ermee op de markt gaan staan, scheelt je enorm in de nog komende maanden stalhuur waarbij je af wacht op een koper.. en er zijn veel mensen die naar een markt komen voor een 'opknappertje' of een goedkoop weide maatje, dus via de markt geeft een grotere kans om toch nog een baasje te vinden en indien niet mogelijk dan alsnog naar de slacht.

ik zie daar niets oneerlijks in?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:03

Lekker veralgemeniserend stuk weer. Alsof elk paard het zelfde op muziek reageert en alsof er geen één paard in de winter op de wei gaat liggen. Die van mij gaat nog op kaal beton liggen als het moet.

Jonge paarden op de Zuidlaardermarkt: absoluut, die zijn er. Paarden die naar een opfokker gaan als voorbereiding op de sport. Al die shettenveulens, die zijn voor de sport? Okee, ik kan me er niks bij voorstellen. Maar als de autoriteiten dat zeggen :+

Paar jaar terug was ik op de voorjaarsmarkt in Zuidlaren. Er was daar precies 1 pony die alle hoofden deed draaien. Een mooie welshachtige vos. En verder vooral Friezen, shetten, twee andalusiërs en wat ponies en warmbloeden van inderdaad het type weidemaatje. Maar goed, het kan in die paar jaar natuurlijk helemaal veranderd zijn.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:08

De dierenbescherming trekt sowieso de dingen graag uit het verband.(en komt graag in de media).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:11

Ik kan er toch moeilijk inkomen dat al de veelbelovende sportpaarden van een paardenmarkt afkomen?Met de slacht is niets mis,dat vind ik geen argument...paardenmarkten zijn vooral leuk voor mensen,vermoed wat minder voor de paarden.Nee,aan een touwtje hooi staan te knabbelen is niets mis mee...maar ga even kijken wanneer het dier opgeladen word sochtends om vijf uur...daar staat niemand bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:16

Ach wat een onzin weer.

Dan moeten ze al die grote concoursen ook maar gaan verbieden, want daar wordt ook muziek gedraaid en moeten paarden soms ook langs springkussens en andere attracties...

Men moet eens ophouden met betuttelen. Laten ze zich maar bezig gaan houden met andere dingen, zoals hogere straffen voor mensen die dieren echt mishandelen etc.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:46

Slecht stuk in de openingspost. Tenminste, dat vind ik. De hele kuddes shetlandveulens en de kapotte en slechtgebouwde paarden zullen voor het overgrote deel bij de slager eindigen, hoe graag de schrijver dat ook wil negeren. Op zich prima naar mijn idee, mits ze in Nederland geslacht worden. Dat gesleep met die beesten om ze na een dag of langer alsnog af te maken vind ik niet kunnen.

Afgelopen jaar ben ik ook in Zuidlaren geweest, van 's ochtends heel vroeg dat de dieren nog aangevoerd werden tot een uur of elf. De echt slecht uitziende dieren waren op een hand te tellen, en de dieren waar we naar prijzen hebben gevraagd en die we verkocht hebben zien worden waren veeeel te duur om op te eten. Ik ben het dus wel met de schrijvers eens dat er onnodig veel heisa om gemaakt word door allerhande organisaties.

Azmay

Re: Draait de dierenbescherming door m.b.t. paardenmarkten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:49

Paarden met de oren naar voren zijn dolgelukkig natuurlijk :')

Maar ik vind het ook onzin dat ze de markt zo verschrikkelijk vinden. Ik ben 1x op een wat kleinere markt geweest en alle paarden stonden er prima en redelijk ontspannen bij, totaal geen vervelend beeld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:39

DWR had WD uitgenodigd om samen de markt op te gaan. WD gaf niet thuis. Laat WD zich eens bezig houden met de OVP.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:44

Azmay schreef:
Paarden met de oren naar voren zijn dolgelukkig natuurlijk :')

Hahaha! :=
Ja erg gelukkige pony's daar allemaal! :))

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:43

De politiek vind z'n overtuiging nog altijd in de illusie dat slachters vrachten geld geven voor paarden. Was er niet één of andere stichting waarvan de paarden werden geveild en de PVDD zei 'we moeten proberen de paarden op te kopen, anders zullen de slagers gaan opbieden'...Paardenvlees levert net een droge boterham op...Wellicht moeten ze een naar een slachthuis gaan, vragen wat er betaald en gegeven wordt voor vleespaarden

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:47

Ibbel schreef:
Overigens is het argument van 'Zuidlaren' dat paarden best 8 uur kunnen staan omdat ze 's winters op de wei ook nooit gaan liggen natuurlijk ook stierepoep van het zuiverste water.

Inderdaad want ze staan wél vastgebonden! En het is toch niet voor niets dat manegehouders van de stands af moeten omdat ze daar ook vastgebonden staan?

Op de zuidlaren paardenmarkt regent het trouwens altijd. Staan ze daar de godganse dag in de regen zonder dat ze droog kunnen staan of ze zich warm kunnen lopen. En ik zie daar echt geregeld paarden kleumen. Ik vind dat erg.

En waarom? Omdat de eigenaar nog effe in de kroeg wil zuipen. Is dat nou nodig?

Ik ben niet tegen de paardenmarkt maar er zijn gewoon nog een aantal punten van verbetering.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:50

Woogy schreef:

Je kan je ook af vragen waarom de wereld zo overbevolkt is met paarden. Iedereen fokt maar een eind weg!! Zo ook de ,,fokkers,, die hun waar op de markt willen slijten. En ja, ik heb het te doen met die beesten die eigenlijk niks waard zijn en dus ook zo behandeld worden.
Misschien moeten ze dat eens aan banden leggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:53

geerke schreef:
Ik kan er toch moeilijk inkomen dat al de veelbelovende sportpaarden van een paardenmarkt afkomen?Met de slacht is niets mis,dat vind ik geen argument...paardenmarkten zijn vooral leuk voor mensen,vermoed wat minder voor de paarden.Nee,aan een touwtje hooi staan te knabbelen is niets mis mee...maar ga even kijken wanneer het dier opgeladen word sochtends om vijf uur...daar staat niemand bij

Ga eens kijken als ze aan het eind van de dag de gammele, vieze vrachtwagens op geslagen worden als de fokker of boer niks verkocht heeft!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:20

Dat bedoel ik...eindelijk een kritische noot.Gelukkig...nee,ik ga niet kijken,ik kan daar niet goed tegen.Ik ben namelijk dol op paarden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:31

Paarden/ pony's die naar de slacht gaan is niet erg mits er wel netjes mee omgegaan wordt en in eigen land en geen transporten naar het buitenland. Willen ze het naar het buitenland hebben, prima maar dan wel als vlees en geen levende have.

Dat is wat ze zouden moeten gaan regelen en erop toezien!!!

Verder........paardenmarkten zijn heus niet zo heel leuk voor de dieren zelf.........maar ja........dat hou je toch niet tegen.