bokt.nl / www.horseandhound.co.uk
De Nieuw-Zeelandse eventingruiter Andrew Nicholson zal binnenkort zijn wedstrijdrentree maken, nadat hij vorig seizoen een ernstige nekblessure had opgelopen.
Nicholson is met zes paarden ingeschreven voor een aantal wedstrijden op lager niveau komend weekend. Hij kijkt ernaar uit om weer wedstrijden te rijden, en plant zijn comeback op het internationale niveau in Badminton (4 tot 8 mei).
"Ik heb een plan om eerst een aantal wedstrijden te rijden om zeker te zijn dat ik me herinner wat ik moet doen en dat ik me daar comfortabel bij voel," zegt hij. Voor de viersterrenwedstrijd in Gloucestershire is hij ingeschreven met Nereo, Avebury en Qwanza. "Ik neem daar alleen deel als ik me zeker genoeg voel," voegt hij toe.
Nicholson zal ook deelnemen aan wedstrijden in Great Witchingham, Burnham Market and Portman. "De paarden voelen erg goed, zoals altijd deze tijd van het jaar," zegt hij. "Ze doen het erg goed, het zijn geweldige paarden. Ik heb er wel wat minder dan ik gewoonlijk heb."
Nicholson liep in augustus in Gatcombe een ernstige nekblessure op. Hij viel met zijn paard Cillnabradden Evo in de cross-country. Nicholson werd acht uur lang geopereerd om breuken te herstellen en om zijn cervicale wervelkolom te stabiliseren. "Mijn chirurg vertelde me dat mijn blessure in 98% van de gevallen zorgt voor verlamming. Ik heb enorm veel geluk gehad."
Vijf dagen na het ongeluk liep Nicholson alweer rond. Ondanks het vroegtijdige einde van zijn seizoen, eindigde hij tweede in de top hondrd van British Eventing.