Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:56

http://www.rtvrijnmond.nl

Stichting Paard in Nood Spanje heeft aangeboden om twee Konikpaarden van de Landtong in Rozenburg te redden van de slacht. De dieren moeten weg omdat er teveel paarden dreigen te komen. Maar eigenaar FREE Nature wil niet meewerken aan de oplossing.

FREE Nature wil de kudde Konikpaarden op de landtong uitdunnen om ervoor te zorgen dat er genoeg te eten blijft voor de paarden in het park. De keuze is gevallen op twee paarden met een afwijkende kleur. Een heeft er een wit vlekje, de andere een vossenkleur.

Stichting Paard in Nood begrijpt er niets van dat de twee dieren naar de slager moeten. "Ik heb zoiets van: om twee paarden vanwege hun kleur te laten slachten... waar zijn we in godsnaam mee bezig?", vraagt Laura Hoitsema van de stichting. Hoitsema biedt aan om de paarden naar Spanje te brengen. "Daar hebben we een natuurpark van 300 hectare. Dat is een gigantisch mooie plek om die twee paarden het eeuwige leven te geven."

Mensen die in de buurt van de landtong wonen, hebben plannen voor een inzamelingsactie om het transport van de paarden naar Spanje mogelijk te maken.

Maar Jos Vrolijk van FREE Nature voelt niets voor het plan. "De paarden moeten helemaal naar Spanje en daar krijgen ze ook weer de nodige stress en gedoe van." Ook vindt hij dat de paarden in een kudde zouden moeten leven. "En daar wil ik nog aan toevoegen dat wij vanuit onze visie op natuurlijk beheer denken dat ook een bestemming als wildernisvlees een oplossing kan zijn. Zeker omdat onze verantwoordelijkheid voor de paarden van begin tot einde gaat."

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:57

-O- -O- -O- -O- -O-
Waar zijn we mee bezig?

croyslover

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:59

laura hoitsema is een erg lieve vrouw die veel om paarden geeft ik heb gezien hoeveel moeite ze had met verwaarlossde paarden redden en dan willen ze nu gezonde paarden om hun kleur laten slachten... verschrikkelijk

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:00

Volkomen mee eens!

Wat ook een idioot gedoe ook zeg, de ene stichting haalt de paarden uit Spanje naar Nederland om ze te redden en de andere stichting haalt de nederlandse paarden naar Spanje om ze te redden.

Zo blijven we bezig.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:01

Van beide partijen begrijpelijk. Paard in Nood is een top stichting.
Paarden zelf zullen er echter niet van wakker liggen dat ze naar de slacht moeten. Transport gaat hoe dan ook stressvol voor ze zijn, of ze nou naar Spanje moeten of naar het slachthuis. Maar vind dit wel een beetje een geval van menselijk sentiment ipv paardenwelzijn dat in het gedrang komt.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:02

Kunnen ze misschien nog tig paarden van oostvaardesplassen overnemen.. die hebben het pas slecht.

Deze man denkt tenminste over genoeg eten en welzijn voor de dieren en geen overvloed in het park.
Zou goed en gezond scharrel vlees zijn. De 2 paarden moeten het in de kudde in Spanje ook maar redden inderdaad.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:02

Nu wordt er hier, in tegenstelling tot de Oostvaardersplassen, wél ingegrepen en nog is het niet goed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:06

Ik vind het een beetje sneu dat deze stichting (ongeacht hun goede bedoelingen...) voor deze twee paarden kiest enkel omdat ze in het nieuws zijn gekomen. Er worden dagelijks gezonde paarden geslacht en daar zie ik ook geen stichtingen voor de deur staan om al die dieren op te kopen.

gaucho

Ik heb zelf niet zo'n moeite met het beheer van Free Nature. Als er geen ruimte is voor meer dieren is het alleen maar goed dat er tijdig ingegrepen wordt, inderdaad om Oostvaardersplassen-achtige situaties te voorkomen.

JudithGigi

Elmars_Floor schreef:
Kunnen ze misschien nog tig paarden van oostvaardesplassen overnemen.. die hebben het pas slecht.

Deze man denkt tenminste over genoeg eten en welzijn voor de dieren en geen overvloed in het park.
Zou goed en gezond scharrel vlees zijn. De 2 paarden moeten het in de kudde in Spanje ook maar redden inderdaad.

Helemaal mee eens! Hoe sneu dan ook, het is nou eenmaal nodig en ze hebben een goed leven gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:07

Ik ben het eigenlijk wel met de beslissing eens.

Je kunt niet alle dieren redden, ik denk ook niet dat die dieren beter worden van het gesleep (van Nederland naar Spanje is nogal een reis), of ze nou naar het slachthuis gaan of naar Spanje, ze zullen er zelf niet veel van merken. Hier spelen toch vooral weer menselijke emoties een rol, dat paard heeft het echt niet door. Daarbij vraag ik me af hoe serieus je deze stichtingen tegenwoordig nog moet nemen...

De paarden zijn in bezit van FREE Nature, dus mogen zij beslissen wat er mee gebeurd. Moet toch niet gekker worden, dat je niet eens je eigen paarden mag laten slachten. Ik vind het juist goed dat hier maatregelen worden genomen, liever met een korte klap dood dan sterven door uitdroging en/of verhongering.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:09

Gewoon schieten en op laten eten ! Eigenaar mag het ten eerste zelf weten wat hij doet en
Ik ben een voorstander van wildernis vlees, en deze dieren hebben tot nu toe een goed leven gehad.
Ik begrijp ook dat de kleur niet "hoort" en als je moet uitdunnen en selecteren dan kijk je ook daarnaar.
Paard in Nood kan in mijn ogen beter echte paarden in nood helpen, doelend op verwaarloosd of mishandeld.... geen gezonde dieren redden.... die prima te eten zijn.

Leprycorn

Snap de man van Free Nature eigenlijk wel. Je ziet zat paarden bij stichting paard in nood Spanje voorbij komen. Waarom maken zij zich druk om 2 paarden die het prima gehad hebben en nu naar de slacht gaan? Waarom moeten die paarden helemaal naar Spanje toe?
Vind het ook een beetje apart staan. Ze gaan niet per se weg vanwege hun kleur, maar voor over populatie. En ja, dan kiest hij degene uit waar de eigenaar er liever niet meer van ziet (vos of witte vlekken).

xxCYNNxx

Er zouden sowieso dieren geselecteerd worden om geslacht te worden in verband met overbevolking die dreigde. Dat je dan dieren kiest die rastypisch afwijken om zo het ras puur te houden is dan wel vrij logisch natuurlijk.
En om nu paarden die halfwild zijn op een lang transport naar Spanje te zetten om ze zo te redden..........

edit: + wat sammie zegt; helemaal mee eens
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 01-03-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:10

Ja precies en ik zeg betreft ovp ook de helft aan runderen en paarden afschieten. Goed scharrel vlees.

Buiten het transport dat stress geeft worden de paarden in een natuurgebied uitgezet met zijn 2en.. Daar moeten ze ook vechten en de strijd weer aan gaan om een plek te bemachtigen.
Snap het goede initiatief maar denk dat het meer realistisch om deze paarden te slachten. Ze hebben een prachtig leven gehad waarom ze nog zo'n weg laten afleggen?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:12

Elmars_Floor schreef:

En door 2 paarden minder is er in eens genoeg aan eten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:13

Wat een prachtige kleur heeft dat vosje! Erg jammer dat die eigenaar niet mee wil werken. Ik geef hem gelijk dat een reis naar Spanje wel erg ver is, maar de stress lijkt me toch echt minder dan wanneer je een wild paard wil gaan slachten.. Die neem je niet even mee met de trailer naar het slachthuis aan een halstertje..
Ik weet zeker dat er mensen zijn die het dier graag overkopen en er mee aan de slag gaan hier in Nederland. Zonde om zo'n mooie, jonge, gezonde dieren te slachten!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:14

Ik snap niet waarom er nu een verschil gemaakt wordt tussen koeien, herten, zwijnen, paard, gevogelte. Het zijn allemaal dieren en het is allemaal (in zekere maten) zielig. Het uitselecteren van dieren komt de groep en de natuur ten goede. Het selecteren van de afwijkende kleuren heft te maken met de ras standard. Dit wordt dagelijks gedaan door fokkers. Ik snap oprecht het problem niet. Ik eet nu geen paarden vlees (omdat ik weet hoe het wordt verkregen) maar wildvlees van paarden die uitgeselecteerd zijn zou ik best eten. de beesten hebben het goed gehad en hebben geen stress of mishandeling meegemaakt. prima toch.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:15

ralphtdw schreef:
Elmars_Floor schreef:

het zullen er vast wel meer zijn dan twee

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:15

Alle beetjes helpen, toch?
En die 2 planten zich ook in ieder geval niet meer voor. Stel het zijn 2 merries, heb je volgend jaar 2 veulentjes extra.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:17

ralphtdw schreef:
Elmars_Floor schreef:

Zijn misschien wel meer dieren geselecteerd, maar deze 2 springen eruit vanwege de afwijkende kleur en daar is de media opgesprongen. Daardoor lijkt het alsof er maar 2 dieren zijn uitgekozen, maar kan voor hetzelfde geld er ook een stuk of 8 zijn. Media laat vaak feiten weg, waardoor dingen al snel uit het verband worden gerukt.
En idd voortplanting; al weer 2 dieren minder die daar aan mee kunnen doen. Zijn het beide merries geweest dan scheelt het uiteindelijk alweer 4 paarden volgende winter.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 01-03-16 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:17

Ze hadden gewoon hun mond moeten houden en die paarden weg moeten halen en richting slager.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:18

Goeiegrutten, als die stichting overtollige paarden wil slachten en daar toevallig dan maar die met afwijkende kleur ook voor uitkiest prima toch? Je moet ze ergens op uitkiezen en als ze verder allemal gezond zijn en in goede conditie valt daar geen criterium te halen dus dan maar ander criterium. Wat een gedoe, je kan niet alle dieren willen houden en blijkbaar neemt deze stichting zijn verantwoording en haalt ze eruit in tegenstelling tot de ellende in de Oostvaarderplassen.
En half marktplaats staat vol met paarden die een andere eigenaar zoeken (of die worden afgedankt op oudere leeftijd om dat ze voor de sport niet meer voldoen). En heel eerlijk, deze paarden hebben prachtig leven gehad waarschijnlijk, stukken beter dan gemiddelde kipfilet of half om half gehaktje uit de supermarkt.

Ik zou bijna stukje paardenbiefstuk van deze free range scharrel paarden willen hebben, ware het niet dat ik niets met biefstuk heb.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:19

Wauw.. Wat is hier het probleem? Lekker die twee paarden slachten en gebruiken voor het vlees. Die paarden liggen er niet wakker van en hebben geen toekomstperspectief.

Altijd weer van die moraalridders die ze dan willen redden. Donder toch een end op en ga daadwerkelijk zielige paarden redden.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:21

Ik snap dat ze de kudde niet te groot willen laten worden anders krijg je de welbekende OP taferelen maar ik viel wel bijna van mijn stoel toen ik las dat ze deze weg wilden doen vanwege hun kleurtje omdat ze op vielen voor roofdieren. Ik kan me hier in Nederland niet zo snel bedenken welk wild roofdier hier een heel paard kan vangen.
Wild(ernis) vlees is idd wel een goede bestemming. Paarden hebben een mooi leven gehad en worden zelfs na hun dood nog nuttig door opgegeten te worden. En daar hebben ze niet onnodig voor hoeven lijden.
Zou er zo'n zelfde ophef geweest zijn als ze hadden gezegd dat de dieren als voedsel zouden gaan dienen voor de roofdieren in de dierentuinen?