Ierland: Kleurcodes om veiligheid in eventing te verhogen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Ierland: Kleurcodes om veiligheid in eventing te verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:57

* bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

In Ierland wordt een systeem met kleurcodes geïmplementeerd, dat de veiligheid van eventingpaarden en -ruiters moet verbeteren. EquiRatings, het bedrijf waarmee Eventing Ireland hiervoor samenwerkt, ontwikkelde een systeem om de vorm van paard-ruitercombinaties te kunnen tracken.

Elke paard-ruitercombinatie krijgt op basis van dat systeem een kleurcode (groen, oranje of rood). Het idee is om verantwoord omgaan met een eventingpaard te promoten. Een groene code betekent dat een combinatie kan deelnemen aan alle wedstrijden die ze willen, op welk niveau ook. Oranje betekent dat er 'duidelijke waarschuwingssignalen' zijn bij een bepaalde combinatie. In dat geval adviseert Eventing Ireland dat de combinatie deelneemt aan wedstrijden op een lager niveau, tot hun prestaties verbeteren. Een rode code (meestal gegeven na slechts één foutloos parcours op vijf tot tien wedstrijden) geeft Eventing Ireland de macht om een combinatie uit die bepaalde klasse te weren.

Combinaties die op het laagste niveau van de rode code zitten, moeten geëvalueerd worden door een goedgekeurde trainer. De wedstrijdorganisatie en de ruiter zelf weet welke kleurcode hij of zij heeft, maar het publiek niet.

Eventingruiter Sam Watson, die het Equiratings oprichtte, zegt: "We willen vooral de veiligheid van paarden en ruiters verbeteren, net als het algemene welzijn van de paarden. We moeten dus proactief zijn." Ook andere nationale federaties zouden geïnteresseerd zijn in het systeem.

LauraO

Re: Ierland: Kleurcodes om veiligheid in eventing te verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:29

Wat een raar systeem, lijkt me dat je zelf ook wel kunt nagaan of je als combinatie al toe bent aan een hogere klasse of niet. Je gaat toch nog niet hoger starten als je daar nog niet klaar voor bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:36

Alleen zorgt dit systeem er niet alleen voor dat mensen die op het randje zitten toch enkel op basis van een paar punten hoger kunnen starten, maar ook dat mensen een klasse omlaag kunnen worden gezet. Dat lijkt me een grote verbetering, want blijkbaar kunnen de ruiters dit niet zelf...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:20

LauraO schreef:
Wat een raar systeem, lijkt me dat je zelf ook wel kunt nagaan of je als combinatie al toe bent aan een hogere klasse of niet. Je gaat toch nog niet hoger starten als je daar nog niet klaar voor bent.

Er zijn zat mensen die puntjes bij elkaar sprokkelen, en zodra ze die punten hebben gelijk over willen gaan, omdat ze Zichelf overschatten. Helaas is dit bij evening iets gevaarlijker dan bij dressuur. Op deze manier is er wat meer controle op zulke mensen.

Een erg goede maatregel dit! Zal wel de veiligheid bevorderen van mens en paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:35

Die mensen die de puntjes sprokkelen en overgaan vallen vaak in de hogere klasses al snel door de mand, en moeten dan in NL op basis van verliespunten sowieso terug naar een klasse lager. Ik zie meer heil in verbeteren van kennis en durf om zaken op te pakken bij hindernisrechters. Vaak zie ik combinaties die door mogen rijden, terwijl dit niet verantwoord is. Hindernisrechters hebben de plicht dit ten allen tijde door te geven aan de wedstrijdleiding. Die kunnen op basis daarvan dan een beslissing nemen. Dat gebeurt imo nu veel te weinig.

Het systeem zoals ze dit in Ierland gebruiken zal mogelijk zijn omdat ze daar een andere promotie en winstpuntenregeling hebben? Iets anders kan ik niet verzinnen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:47

SusanH schreef:
Die mensen die de puntjes sprokkelen en overgaan vallen vaak in de hogere klasses al snel door de mand, en moeten dan in NL op basis van verliespunten sowieso terug naar een klasse lager. Ik zie meer heil in verbeteren van kennis en durf om zaken op te pakken bij hindernisrechters. Vaak zie ik combinaties die door mogen rijden, terwijl dit niet verantwoord is. Hindernisrechters hebben de plicht dit ten allen tijde door te geven aan de wedstrijdleiding. Die kunnen op basis daarvan dan een beslissing nemen. Dat gebeurt imo nu veel te weinig.

Het systeem zoals ze dit in Ierland gebruiken zal mogelijk zijn omdat ze daar een andere promotie en winstpuntenregeling hebben? Iets anders kan ik niet verzinnen.

Alleen kan het door de mand vallen in de eventing desastreuze gevolgen hebben. Is niet enkel een kwestie van geen winstpunten of zelfs verliespunten. Dat kun je zo dus voorkomen omdat je een goede 'ranking' moet hebben om te kunnen promoveren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 08:03

Die ranking heb je in NL al maar dan anders ingevuld? Je mag pas promoveren bij voldoende winstpunten. Die ranking is imo een andere oplossing voor onze winst en verliespunten regeling.

Ik vind dat wedstrijdleiding, officials en hindernisrechters een actievere rol moeten hebben in dit geheel een ook de ballen moeten hebben iemand uit de wedstrijd te halen als er maar enige twijfel is over of de combinatie veilig door de cross kan komen. Deze verantwoording kan en mag je niet bij de ruiters leggen, die willen altijd koste wat kost de cross in. Zie nu wel eens taferelen met losspringen := maar die gaan de ring in, komen met hangen en wurgen het springparcours door en mogen dan gewoon de cross starten.

Ik geef als hindernisrechter altijd direct door als ik zie dat een combinatie bijvoorbeeld met imo te weinig controle door de cross gaat, of er om andere reden gevaarlijke situaties dreigen te ontstaan. Het is dan aan de wedstrijdleiding om daarin de uiteindelijke knoop door te hakken.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:45

Ik weet het niet helemaal zeker want ik ben hier niet in de eventing sport thuis, maar volgens mij ben je hier veel vrijer om te kiezen in welke klasse je start. Het is niet zo zeer zo dat je een bepaald aantal winstpunten moet behalen voor je een klasse hoger mag starten zoals in Nederland. Het loopt hier allemaal wat losser, volgens mij hebben ze hier een heel ander systeem.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:28

Citaat:
Die ranking heb je in NL al maar dan anders ingevuld? Je mag pas promoveren bij voldoende winstpunten. Die ranking is imo een andere oplossing voor onze winst en verliespunten regeling

Ben ik het niet mee eens. Als je 2 jaar in het L start zul je best aan de 10 winstpunten kunnen komen, zeker als je de wedstrijden er een beetje op uit zoekt. Je kunt dan M gaan starten terwijl je de laatste wedstrijden steeds 2 weigeringen hebt gehad. Als er gekeken wordt naar bijvoorbeeld je laatste 5 resultaten voordat je promoveert, haal je mensen die puntjes hebben gesprokkeld maar er duidelijk nog niet aan toe zijn, er eerder uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:36

SGWuppie: dat zou wel een goede optie zijn idd :j

Maar ik blijf erbij dat er ook nog veel te winnen valt door sneller ingrijpen van de wedstrijdorganisatie en officials als ze een situatie tegenkomen die potentieel risico inhoudt. Zie nu soms zelfs tegenovergestelde gebeuren, mensen door laten rijden die officieel uitgesloten hadden moeten worden. Maar er wordt een oogje dicht geknepen omdat het zo zielig is als er niet gecrosst kan worden.