FEI onderzoekt monsterscore van Russische op CDI3* in Moskou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

FEI onderzoekt monsterscore van Russische op CDI3* in Moskou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 09:25

bokt.nl / www.dressage-news.com

De FEI gaat de resultaten van het CDI3* in Moskou, een Olympische kwalificatiewedstrijd, onderzoeken. Dat doet de federatie naar aanleiding van een foto, waarop te zien is hoe jurylid Ghislain Fouarge de Russissche combinatie Inessa Merkulova en Mister X traint, vier maanden voor Fouarge de combinatie een score van 82,6% gaf in de Grand Prix.

In de dressuurwereld is heel wat commotie ontstaan over de totale score van 82,240% voor Merkulova en de persoonlijke bestscore van 76,780% voor de Russische Marina Aframeeva op Vosk, ook een paard van Merkulova. Aframeeva werd tweede in de betreffende Grand Prix. Merkulova was al zeker van kwalificatie voor Rio, voor Aframeeva was de selectie tot voor het CDI3* erg onzeker.

Ghislain Fouarge is een Nederlands FEI 5*-jurylid dat regelmatig clinics geeft in Rusland. Op een foto die genomen is eind oktober 2015, is te zien hoe hij lesgeeft aan Merkulova op de stalling die zij en haar man uitbaten.

Volgens de regels van de FEI is het niet toegelaten dat een jurylid een combinatie in totaal drie dagen traint, negen maanden voor hij of zij die combinatie moet beoordelen tijdens een wedstrijd: "De FEI is op de hoogte gebracht van de resultaten en die zullen besproken worden tijdens de meeting van het dressuurcomité volgende week," zei een woordvoerder van de FEI afgelopen zaterdag.

Bekijk hier de proef van Merkulova:

s0173957

Re: FEI onderzoekt monsterscore van Russische op CDI3* in Moskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:29

Zou me niks verbazen.
Enorm goed paard, maar zo'n scores... wel héél toevallig vlak voor de Rio-deadline.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:34

Na het voetbal en het tennis...????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:37

s0173957 schreef:
Zou me niks verbazen.
Enorm goed paard, maar zo'n scores... wel héél toevallig vlak voor de Rio-deadline.

Ze was a gekwalificeerd voor Rio, nog voor deze scrore :).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:41

Gaat om 3 dagen trainen in de negen maanden voorafgaand aan een beoordeling.

Overigens, als die ene amazone gemiddeld 82.240 heeft, en het ene jurylid geeft 82.6. Dan moet er dus nog een ander jurylid zijn dat zo hoog heeft gepunt, anders kom je toch nooit aan zo'n hoog gemiddelde?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:45

Rocamor schreef:
Gaat om 3 dagen trainen in de negen maanden voorafgaand aan een beoordeling.

Overigens, als die ene amazone gemiddeld 82.240 heeft, en het ene jurylid geeft 82.6. Dan moet er dus nog een ander jurylid zijn dat zo hoog heeft gepunt, anders kom je toch nooit aan zo'n hoog gemiddelde?

Wat jij beschrijft is inderdaad de regel. Enige bewijs is een foto van eind oktober... Dus niet duidelijk of er vaker is getraind.

Volgens de Hoefslag behaalde ze vorig jaar juni een PR in de GP met 76,76% en zijn ze nog in de race voor deelname aan de OS. Wat me raar lijkt, met dat soort scores moet je je toch gewoon kunnen kwalificeren? Als je ziet waarmee Brazilië komt... Die rijden amper 65%... En beduidend slechter dan Merkulova én Aframeeva.

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... ister.html

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:40

http://www.dressage-news.com/wp-content ... d-Prix.pdf

E 81.800
H 82.200
C 82.600
M 78.900
B 85.700

En op C zat dus jury Fouarge, dus zij zat niet het hoogste.

Jury E en M kennen wij ook en zijn hele redelijke juryleden qua jurering, niet extreem hoog of laag. Jury M is het laagste dan, die wijkt nog het meeste af t.o.v. de rest.

Dat de FEI controles hierop uit gaat voeren of controleren, is op zich terecht en dat zou eigenlijk los van de beoordeling van dat betreffende jurylid moeten zijn. Want die regel is er tevens als bescherming voor ruiter en jury en om de schijn tegen te zijn.

Overigens, dan kunnen ze bij meerdere wedstrijden en ook in NL bij bepaalde wedstrijden ook weleens aan de slag. Want er zijn regelmatig combinaties die bij FEI wedstrijden (tevens kadervorming) meedoen en (mede) beoordeeld worden bij iemand bij wie ze regelmatig komen.

Dit terwijl ik ook situaties ken dat bepaalde juryleden zich juist terugtrekken omdat pupillen meedoen, dat is de correcte gang van zaken natuurlijk.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:45

Dan zou je dus ook geen clinics meer mogen rijden bij gp/os juryleden? Dat zijn immers ook trainingen.
En de gp/os juryleden zijn vrij dun gezaait, dus vroeg of laat kom je een jury tegen waarbij je getraind hebt lijkt me.
Dan heb je uiteraard nog wel de 3x/9mnd regeling, en daar is wellicht wat voor te zeggen.

De titel vind ik misleidend, net of 1 jurylid zo hoog gejureerd heeft wat duidelijk niet het geval is.
Laatst bijgewerkt door different1 op 29-02-16 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:49

maar een clinic, is wel iets anders dan een training, dat is niet regelmatig. En de regel van 3 dagen, dat is heel ruim. Een clinic duurt meestal een uurtje. Het klopt overigens dat je niet wekelijks (het hele jaar) een clinic mag volgen bij een jurylid en dan beoordeeld mag worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:00

Nou Capriole, dit maakt het natuurlijk wel heel erg bijzonder dat ze het gaan onderzoeken... Wat heeft het JSP er van gezegd?

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:54

http://www.dressage-news.com/?p=34889

"The last competitions around the world before the Mar. 6 deadline for individual qualification for Rio de Janeiro are being monitored by the International Equestrian Federation’s Judges Supervisory Panel but it is not known if one of the panel’s members was in Moscow"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:59

Blijft bijzonder hoe ze dat nu nog niet weten... Dat is toch met één druk op de knop terug te vinden? :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:17

Janine1990 schreef:
Volgens de Hoefslag behaalde ze vorig jaar juni een PR in de GP met 76,76% en zijn ze nog in de race voor deelname aan de OS. Wat me raar lijkt, met dat soort scores moet je je toch gewoon kunnen kwalificeren? Als je ziet waarmee Brazilië komt... Die rijden amper 65%... En beduidend slechter dan Merkulova én Aframeeva.

Brazilië zit niet in dezelfde groep als Rusland. En in dit geval was Brazilië al gekwalificeerd omdat zij organiseren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:20

Sammie schreef:
Janine1990 schreef:

Brazilië zit niet in dezelfde groep als Rusland. En in dit geval was Brazilië al gekwalificeerd omdat zij organiseren.

Nee snap ik :)

Maar zelfs in de Europese liga moet je met dit soort scores (doelend op het PR van juni 2015) je toch makkelijk kunnen kwalificeren? Er zijn Belgen met lagere PR's.

Waar ik op doel is dat er niet per se echt kwaliteit naar de OS komt. Als je op kwaliteit wilt selecteren, dan hoort Rusland er eerder bij dan Brazilië. Nu wordt geselecteerd op kwaliteit per kwantiteit.

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:18

mja dit zal je er nooit uitkrijgen, in elke land is dit gewoonste zaak.

Jury's die lesgeven, jury's die sponseren enz
mja dit is jammergenoeg de dressuursport

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:03

Ik vind het een hoop ophef om "niets"

Kijk dan naar de andere scores....liggen toch allemaal mooi op 1 lijn. 3 scores van 82% in van 79 en in 85%. Vind net misleidend die titel...net als of dat het nederlandse jury lid ineens 10% hoger zat dan de rest.

Amazone heeft gewoon netjes gereden gezien de andere scores, dus in mijn ogen vast wel terecht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:53

Een hoog “name & shame” gehalte als je het mij vraagt. Een ieder die de moeite neemt om de resultaten van de wedstrijd (zie link capriole) in een goed statistiek programma te zetten ziet binnen 5 minuten dat er geen rare dingen zitten in de punten en onderlinge scores van de juryleden. En dan kijk ik naar het hele plaatje van alle deelnemers, niet alleen de eerste twee die hier genoemd worden.
Er is geen jurylid die er uitspringt door extreem hoog of laag te punten, en ook per deelnemer is de beoordeling (opvallend?) eenduidig.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:38

Groet ze nu met haar linkerhand? Mag dat?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:19

Qleke schreef:

Jeetje inderdaad. Nee kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:26

Dorine92 schreef:
Qleke schreef:

Volgens mij groeten ze in Engeland ook links, weet het niet zeker hoor... Maar dat lijkt me logischer dan Rusland.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:51

Fouarge heeft zeker niet de gedragscode ondertekend :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:55

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:34

Janine1990 schreef:
Dorine92 schreef:

Volgens mij groeten ze in Engeland ook links, weet het niet zeker hoor... Maar dat lijkt me logischer dan Rusland.

Kan het ook in geen enkel reglement terugvinden dat het met een bepaald hand moet... Weeral iets dat we weten!