Polen: arabierenfokkerij in gevaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Polen: arabierenfokkerij in gevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:53

www.st-george.de/www.bokt.nl

Wereldwijd is er met onrust gereageerd op het feit dat drie belangrijke persoonlijkheden op het gebied van de Poolse arabierenfokkerij uit hun functie zijn ontzet.

Het gaat hierbij om Marek Trela, directeur van de tot de staat behorende stoeterij Janów Podlaski. Ook Jerzy Bialobok van dezelfde stoeterij is op non-actief gesteld, alsook de expert voor Arabische paarden bij het Poolse ministerie van landbouw, Anna Stoanowska. Alle drie moesten op 19 februari hun werkzaamheden stopzetten. Intussen is er een petitie op gezet met als doel om deze mensen weer terug op hun positie te zetten. De internationale gemeenschap van arabierenfokkers is dan ook zeer bezorgd omdat deze mensen zeer belangrijk zijn voor de fokkerij van de Poolse arabieren. Het gaat om de toekomst van de Poolse nationale schat: het Arabische paard.

Riel

Re: Polen: arabierenfokkerij in gevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:07

Er zal vast wel een gegronde reden boven water komen drijven. Ik zal niet weten waarom ze anders uit hun functie zijn ontzet. Indien ze onterecht uit hun functie zijn ontzet hoop ik dat ze snel weer aan het werk mogen. in het andere geval hoop ik dat er snel goede opvolgers gevonden worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:08

Heftige toestanden.... hopelijk gaat de fokkerij er niet onder lijden. Die Polen zijn IMO nog steeds het meest complete Arabisch Volbloedpaard

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:09

Het is Marek Trela.
Het is ontzettend onthutselend en hoop dat er gauw meer duidelijkheid boven komt drijven

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:10

Sinds Polen een nieuwe regering heeft, worden er met de regelmaat van de klok mensen uit hun ambt gezet, om te worden vervangen door regeringsgezinden. Mogelijk dat dat nu ook het geval is?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:07

In de link naar St Georg staat ook dat het niet bekent is welke 'politieke motivatie' er achter zit.
Hoogendroog wat jij opschrijft maakt het ineens wat duidelijker . Dat wist ik niet dat dat zo was in Polen op dit moment.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:46

Oei! Welke oetl.... gaat Trela buitenwerken? Dat is heel erg slecht nieuws voor de paarden daar! Joost mag weten welke malloot er nu zeggenschap gaat krijgen en wat de consequenties dit voor de paarden gaat hebben.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:15

De malloot die het nu voor het zeggen heeft, weet helemaal niets van fokkerij (zijn eigen woorden) maar dat ging hij nu leren. Marek Skomorowski is de nieuwe directeur van Janow Podlaski. Hij is een activist voor de politieke partij "Solidarna Polska".

Ze worden verantwoordelijk gehouden voor de dood van pianissima door niet adequaat handelen terwijl de merrie een waarde had van 3 miljoen. Ook zouden ze meer embryo's verkopen buiten Polen dan toegestaan is volgens de wet.

Klinkt mij als klinklare onzin.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:26

daffie1986 schreef:
De malloot die het nu voor het zeggen heeft, weet helemaal niets van fokkerij (zijn eigen woorden) maar dat ging hij nu leren.

Dat is toch ronduit vreselijk?! Het Poolse fokprogramma is zo succesvol doordat er met veel kijk en gevoel op de lijnen en fokproducten wordt geselecteerd. Dat vraagt jaren ervaring en passie. En dan zetten ze er een of andere onervaren drol op. Doei kwaliteit!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:29

Toch raar dat nu Polen eindelijk economisch goed gaat ze weer richting t oude Sovjet idee willen..

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:20

Zeer vreemd inderdaad.. :\

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:14

Ik schop dit topic even omhoog
Wat ook vreemd is, is dat op dezelfde stal wordt nu onderzoek gedaan naar de dood van een Arabische merrie.
http://www.telegram.com/news/20160318/p ... s-top-stud

(Wat ik van een Pools nieuwsbericht begreep, was dit het derde sterfgeval in een relatief korte tijd, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:53

Domi_94 schreef:
Ik schop dit topic even omhoog
Wat ook vreemd is, is dat op dezelfde stal wordt nu onderzoek gedaan naar de dood van een Arabische merrie.
http://www.telegram.com/news/20160318/p ... s-top-stud

(Wat ik van een Pools nieuwsbericht begreep, was dit het derde sterfgeval in een relatief korte tijd, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.)

nee, de 2de. Maar dit paard was niet van hun en werd uitgeleasd door iemand uit de UK. Pianissima was hun merrie die door darm problemen (onder beleid van dus het bovengenoemde ontslagen personeel) ingeslapen werd en haar overlijden zijn ze dus nu ook aan het onderzoeken

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:40

Pianissima leefde als een koningin, als ze iets voor haar hadden kunnen doen, hadden ze het absoluut gedaan...

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:44

Het was het 3de paard. Pianissima, Preria en Amra. De laatste twee waren van mevr. Watts die vandaag haar andere twee merries Augusta en Pieta heeft laten ophalen van Janow Podlaski om naar huis te gaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:02

Ik denk dat meneer Podlaski zich nu in zijn graf omdraait. Draait daar precies niet meer goed sinds de nieuwe directie.