Groot-Brittanië: paard zakt door bodem van trailer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Groot-Brittanië: paard zakt door bodem van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 15:45

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

In Groot-Brittannië is een paard afgelopen zondag op het nippertje ontsnapt aan zware verwondingen, toen hij door de bodem van de paardenvrachtwagen zakte. Een van zijn achterbenen schoot door de houten vloer.

Anne Dance, de eigenares van het paard Spencer vertelt dat het voertuig recent nog een onderhoudsbeurt had gekregen. Ze zou er nooit een paard ingezet hebben als ze vermoedde dat dat niet veilig was. Dance was net aangekomen op haar bestemming om er deel te nemen aan een wedstrijd, toen het ongeluk gebeurde. Ze had de vrachtwagen net gestopt omdat iemand het hek moest openmaken. Dance wilde net doorrijden, toen ze op de camerabeelden zag dat er iets niet klopte. Spencer leek neer te zitten achterin de vrachtwagen. Spencer was met een achterbeen door de bodem gezakt, en zat vast tussen het binnenste en buitenste achterwiel van het vrachtwagentje.

Een dierenarts die ter plaatse was, verdoofde het paard snel, om te voorkomen dat hij zich zou verwonden. Vijf brandweerploegen en een extra dierenarts kwamen ter plaatse om hem te bevrijden. Brandweerlui krikten de vrachtwagen op om de wielen eraf te halen. Ze gebruikten riemen om het paard in de vrachtwagenbox te verplaatsen en het achterbeen los te maken. Dat lukte gelukkig. Spencer werd op een soort berrie verplaatst naar een strobed, waar hij kon bijkomen. Tegen de avond kon Spencer weer op zijn benen staan.

Reddingswerker Jim Green zegt: "Dit was een erg traumatische ervaring voor het paard, de eigenares en de mensen op de wedstrijd." Hij voegt eraan toe dat paardeigenaars de bodem van hun voertuig regelmatig moeten controleren. Een van de aanwezige dierenartsen stelt dat het ongelofelijk is dat Spencer geen ernstige verwondingen heeft overgehouden aan het voorval.

Op de Facebookpagina van Friends of the Hampshire Animal Rescue Team staan foto's van de reddingsactie.

Eigenares Anne Dance liet weten dat Spencer goed herstelt en dat hij maandagochtend in draf bijna niet kreupel was. "Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe dankbaar ik zijn redders ben. Ze waren ongelofelijk."

NotYourLine

Re: Groot-Brittanië: paard zakt door bodem van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:54

Jeetje! Het zal je maar overkomen.. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:55

Jezus!! Wat een geluk heeft dat paard gehad zeg!!!

Toch een engeltje op hun tong gepiest, dat het precies gebeurde op het wedstrijd terrein, met da's die zelf de wedstrijd in zouden gaan, aanwezig. Fijn dat het zo goed is afgelopen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:59

Die heeft geluk gehad!

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:42

Brr krijg helemaal de kriebels als ik die foto's bekijk!

Wat een geluk voor dat paard!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:27

Oh oh wat is het toch belangrijk zo'n bodem in vrachtwagen of trailer! Deze heeft geluk gehad zeg!

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:50

Oh, wat ziet dat er vreselijk uit zeg, paard heeft geluk gehad!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:58

Wow, dat had zo te zien enorm verkeerd kunnen aflopen, moet er niet aan denken als de eigenares was doorgereden :(:). Vraag me af hoe ze zoiets hebben kunnen missen bij de onderhoudsbeurt, die vrachtwagen ziet er toch best goed uit vanbinnen..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:58

Daarom heb ik vorig jaar mijn trailer met beginnende rot in de bodem (nog niet onveilig) ingeruild voor een volledige alu trailer. Ben ik van die ellende af.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 01:54

germie schreef:
Daarom heb ik vorig jaar mijn trailer met beginnende rot in de bodem (nog niet onveilig) ingeruild voor een volledige alu trailer. Ben ik van die ellende af.

Ja, want als iemand anders zijn paard zijn benen breekt is dat minder erg dan dat het een van jouwe is :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 02:52

zo ik krijg er kippen vel van! die is echt niet meteen meer trailermak.....gelukkig is het goed afgelopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 03:21

Ik ben ervan overtuigd dat er hier in nederland, ook veel rondrijden, met een trailer waarvan de bodem niet meer op en top is. Ben zelf een poosje op zoek geweest naar een goede tweedehandse trailer. Maar alle trailers die we lieten keuren, bleken (oa) een rotte vloer te hebben. Van beginnend rot, tot levensgevaarlijk rot.. En de verkopende partijen waren er werkelijk van overtuigd, dat de bodem goed zou zijn. Een enkele was zelfs kort ervoor nog gekeurd geweest. Deze mensen hadden er echt geen belang bij, om ons op te lichten of ons moedwillig een trailer met een rotte/verkeerde bodem te verkopen. Dus niets ten nadele van de verkopers maar echt puur onwetendheid.
Ik ben er opzich ook wel voor, dat er hier in nederland, een jaarlijkse bovag keuring verplicht gesteld word voor trailers. Het zou een hoop verdriet en leed kunnen besparen. Onze viervoeters zijn ons heel dierbaar..
Je moet er toch niet aan denken, dat er ene door de bodem zakt, terwijl je bijv op de snelweg rijd. :\

Ben heel blij dat het paard, uit dit topic, er goed mee weggekomen is! Wat zullen ze beiden geschrokken zijn :(:)

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:07

vreselijk paard heeft geluk gehad!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:17

Toydoll schreef:
germie schreef:

Ja, want als iemand anders zijn paard zijn benen breekt is dat minder erg dan dat het een van jouwe is :+

Wat is dat voor rare conclusie? Ik heb gewoon voor mezelf een keuze gemaakt om een trailer in te ruilen.
Iets wat in mijn ogen juist veilig is. Ik heb de trailer ingeruild bij de trailerboer waar ik ook gewoon naartoe gegaan was voor een nieuwe bodem. Maar een andere trailer bleek gewoon voor mij gunstiger. Dus ik vind je reactie erg raar. Ik heb de trailer niet particulier verkocht zonder iets te melden.
Oh ja, 5-6 maanden eerder had mijn trailer nog op de brug gestaan voor nieuwe banden en remmen schoonmaken. Toen zag je nog niets aan de bodem. Een half jaar later dus wel en dat was echt minimaal. Nooit onveilig, maar wel een begin. En aangezien ik geen zin had in ellende heb ik er meteen werk van gemaakt. Volgens de trailerboer zou ik er nog wel 6-12 maanden veilig mee kunnen rijden, maar er moest wel wat aan gebeuren. En ik wilde dus alu omdat dat langer meegaat. Dus niets raars of mis met mijn keuze.