bokt.nl / www.eurodressage.com
De Belgische Grand Prix-amazone Jorinde Verwimp behaalde vijf op vijf op het CDI3* in het Franse Nice. Met haar paard Tiamo won ze de Grand Prix ( 73,62%) en de Special (74,725%) en met Wendor (het paard van Veronique Philippaerts) won ze de Prix Saint Georges (70,291%), de Intermediaire I ( 69,816%) en de Inter I kür (72,750%).
Verwimp zegt: "Wendor heeft veel kwaliteiten, maar is een erg gevoelig paard. Hij doet altijd zijn best op wedstrijden en houdt ervan om op te treden. Hoewel hij de eerste dag een beetje gespannen was, kon hij meer relaxen naarmate de competitie vorderde. De drie proeven gingen erg goed, en hoewel we een paar foutjes maakten, gaf hij mij een geweldig gevoel, vooral in de uitgestrekte draf. Dat gevoel heb ik nog bij geen enkel paard gehad."
Wendor maakte zijn internationale wedstrijddebuut in 2012, onder de Belgische juniore Alexa Fairchild. Hij werd twee jaar later als leermeester verkocht aan Veronique Philippaerts, de vrouw van Ludo Philippaerts, die traint bij Wim Verwimp, de vader van Jorinde. Jorinde en Wendor maakten hun gezamenlijke debuut in 2014 bij de young riders. In 2015 startten ze in de Lichte Tour.
Verwimp reed een zo goed als foutloze GP-proef met Tiamo en voelde dat hij meer expressie had in de piaffe en passage. "Ik heb daar de afgelopen weken aan gewerkt en wilde in de proef evenveel energie hebben in de piaffe en passage als we thuis hebben. Het lukte vrij goed, want ik kreeg twee keer een persoonlijke bestscore en er was nog ruimte voor verbetering," zegt Verwimp.
Zowel Wendor als Tiamo worden nu getraind met het oog op het CDI in Lier. "Lier wordt de laatste kwalificatiewedstrijd voor Rio," zegt Verwimp, die getraind wordt door Sjef Janssen en haar vader Wim. "Het is nog steeds mijn doel om me te kwalificeren voor de Spelen en we zijn er erg dicht bij. We kunnen ons misschien zelfs kwalificeren met een team. We zullen zien hoe het volgende week loopt."