Duitsland: Paardentrailer schiet los op de snelweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Duitsland: Paardentrailer schiet los op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 16:01

news.feed-reader.net/www.bokt.nl

Afgelopen woensdagavond liepen twee paarden lichte verwondingen op toen de trailer waarin ze stonden losschoot. Door nog onbekende redenen liet de aanhanger-koppeling los en reed de trailer richting de kant. De trailer botste tegen de vangrail en kiepte om.

De paarden die erin stonden waren in paniek en konden door de brandweer en een dierenarts bevrijd worden en vervolgens met een andere trailer vervoerd worden. De totale schade wordt geschat op 4500 euro.

xEline

Re: Duitsland: Paardentrailer schiet los op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:52

Ooeeff wat een nachtmerrie

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:14

Dat ze nog in de andere trailer wouden..
lijkt me zo eng!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:15

Pff, wat een geluk bij een ongeluk dat ze lichtgewond zijn geraakt, het klinkt inderdaad als een nachtmerrie!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:16

Oh wat vreselijk! Ik heb dit met een aanhanger meegemaakt en dat was al een enorme schrik, maar als je er ook nog paarden in hebt staan bah! En niet alleen voor de dieren, maar ook wat je een andere weggebruiker aan kunt doen als zo'n aanhanger/trailer ineens je kant op geslingerd komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:30

Wat naar zeg. En ook eens dubbel pech ook. Een falende koppeling en falende oploop rem/breek kabel.
Eigenlijk zal iedereen die met aanhanger rijd hier verplicht keer naar moeten hebben gekeken

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:33

Tobbes schreef:
Wat naar zeg. En ook eens dubbel pech ook. Een falende koppeling en falende oploop rem/breek kabel.
Eigenlijk zal iedereen die met aanhanger rijd hier verplicht keer naar moeten hebben gekeken
[ Video ]

Precies waar ik aan dacht! Ik wilde dit filmpje ook plaatsen, maar jij bent mij voor. Volkomen mee eens!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:34

Jeetje wat een nachtmerrie. Dat hoop je toch nooit zelf mee te maken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:42

Filmpje gekeken. Wist ik helemaal niet. Beste is dus om te lussen én om een vast deel? Óf niet lussen maar standaardhaakje vervangen voor stevige versie?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:36

Wij hebben een oude aanhanger zonder oplooprem,er zit een staalkabel aan [zonder musketon] die we om de trekhaak doen.Ik denk niet dat deze kabel breekt,hij is vrij dik.
Is het wel de bedoeling dat de aanhanger los schiet v.d. auto?

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:55

Wat goed het fragment indd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:06

gohya schreef:
Wij hebben een oude aanhanger zonder oplooprem,er zit een staalkabel aan [zonder musketon] die we om de trekhaak doen.Ik denk niet dat deze kabel breekt,hij is vrij dik.
Is het wel de bedoeling dat de aanhanger los schiet v.d. auto?

Dan is het dus een ongeremde aanhanger?
Die mag normaal niet meer dan 750 kg wegen toch?

De oplooprem en handrem zijn 2 verschillende dingen. De handrem wordt door de kabel aangetrokken op het moment dat de trailer losraakt. Als daarna de kabel breekt is dat niet meer erg aangezien de rem dan al aangetrokken is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:12

Is idd. een ongeremde aanhanger die we hebben.Volgens mij zit er helemaal geen rem op.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:19

Sizzle schreef:
De handrem wordt door de kabel aangetrokken op het moment dat de trailer losraakt. Als daarna de kabel breekt is dat niet meer erg aangezien de rem dan al aangetrokken is.

Sterker nog, bij de handrem is het juíst de bedoeling dat de kabel breekt. Daarom is het ook goed om niet zomaar een goedkoop kabeltje te gebruiken. Te slap en het breekt voor de handrem er goed op staat, te sterk en de aanhanger slingert los achter de auto.

Een ander systeem is de hulpkoppeling. Dat is een dikkere staaldraad die ervoor zorgt dat als de aanhangwagen losbreekt, deze alsnog achter de auto blijft hangen. Wanneer (b.v. alleen met ongeremde aanhangers?) die gebruikt wordt durf ik zo niet precies te zeggen.

Of dat bij dit ongeluk nog een rol speelde is niet te zeggen. Ook met de rem erop duurt het de nodige meters voor de aanhanger stil staat en als zo'n paard bij het raken van de vangrail tegen de zijkant van de trailer schiet kan ik me voorstellen dat die kantelt. Geluk bij een ongeluk dat het allemaal nog met een redelijke sisser is afgelopen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:41

Quote:Een ander systeem is de hulpkoppeling. Dat is een dikkere staaldraad die ervoor zorgt dat als de aanhangwagen losbreekt, deze alsnog achter de auto blijft hangen. Wanneer (b.v. alleen met ongeremde aanhangers?) die gebruikt wordt durf ik zo niet precies te zeggen.

Die hebben er dus aan zitten,een hele dikke staaldraad.Maar is dat wel veilig dan? als de aanhanger mee slingert achter de auto?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:10

Denk dat dat bedoeld is om te voorkomen dat een andere weggebruiker jouw aanhanger op zn voorruit krijgt.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:39

inderdaad. Je ziet in het filmpje hoe hard hij namelijk doorgaat als er niets aan geremd wordt. (Wat dus ook het geval zou zijn bij een ongeremde ahw).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:54

Ja idd. denk het dan ook wel.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:33

gohya schreef:
Die hebben er dus aan zitten,een hele dikke staaldraad.Maar is dat wel veilig dan? als de aanhanger mee slingert achter de auto?

De vraag is, zit die dikke staaldraad op een geremde of op een ongeremde aanhanger? Want het is natuurlijk niet onmogelijk dat iemand de bedoeling van de breekkabel niet begrepen heeft en die verving door een veel te dikke.....

Het is bokt, zou dus om een paardentrailer kunnen gaan. Die zijn eigenlijk allemaal geremd, dus lijkt mij dat er in die situatie een breekkabel op hoort.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:30

Rex_Rolfo schreef:
gohya schreef:

De vraag is, zit die dikke staaldraad op een geremde of op een ongeremde aanhanger? Want het is natuurlijk niet onmogelijk dat iemand de bedoeling van de breekkabel niet begrepen heeft en die verving door een veel te dikke.....

Het is bokt, zou dus om een paardentrailer kunnen gaan. Die zijn eigenlijk allemaal geremd, dus lijkt mij dat er in die situatie een breekkabel op hoort.

Ongeremde aanhanger.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:35

Hoe weet je eigenlijk of je een goede remkabel hebt of een imitatie?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:55

Tobbes schreef:
[ Video ]

idd mooi uitleg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:41

Billy20 schreef:
Hoe weet je eigenlijk of je een goede remkabel hebt of een imitatie?

Het AKO keurmerkje op de kabel, wordt volgens mij ook in het filmpje gezegd.