Paarden"iPad" moet wetenschap vooruit helpen [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paarden"iPad" moet wetenschap vooruit helpen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 16:52

* http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com

Afbeelding

Je loopt om 22.00 uur nog een rondje door de stal en verwacht dat alle paarden slapen of hooi eten. Maar nee! Een van je paarden speelt nog een spelletje op zijn tablet: hij heeft zojuist een extra punt verdiend, en een extra wortel. Sciencefiction? Niet als het aan Japanse onderzoekers ligt.

Wetenschappers van de universiteit in Kyoto hebben een touchscreen ontwikkeld voor paarden, waarin de viervoeters punten kunnen verdienen door de juiste keus te maken. De keus maken zij door met hun neus het scherm aan te raken, waarna zij beloond worden met een wortel. Volgens de wetenschappers is het niet alleen vermaak voor het paard, het haalt ook ieder risico van menselijke invloed in wetenschappelijke onderzoeken bij paarden weg.

"Kluger Hans is een goed voorbeeld. Dit paard werd in de 19e eeuw bekend omdat het leek alsof hij kon tellen en rekenen. Nu weten we dat hij simpelweg reageerde op onbewuste signalen die zijn trainer afgaf." zegt Masaki Tomonaga. "Door een computergestuurd systeem te gebruiken vermijden we onbewuste sociale hints."

De touchscreens werden eerder al succesvol ingezet bij chimpansees. Nu testte het onderzoeksteam drie pony's op hun vermogen om verschillende vormen en groottes te discrimineren. Iedere pony stond voor een 42 inch groot LCD-scherm waarop twee keuzes getoond werden. Wanneer de pony de juiste grootte of vorm aanraakte, welke hij daarvoor had geleerd in training, werd een pieptoon afgespeeld en kreeg de pony automatische een wortel in een voerbak. Het onderzoeksteam gebruikte de letters uit het alfabet, als ook cirkels, vierkanten en driehoeken.

Uit het onderzoek bleek dat paarden zeer snel leerden welke antwoorden correct waren. De pony's in het onderzoek hadden wel meer moeilijkheid met het maken van de juiste keuzen wanneer twee cirkels bijna gelijk waren van vorm, in vergelijking met andere diersoorten. Mogelijk is dit gerelateerd aan een slechter gezichtsvermogen. Bij het discrimineren van verschillende vormen weken de pony's niet veel af in hun prestatie van mensen en chimpansees. Wel hadden de pony's meer moeite met het onderscheiden van "gesloten" vormen, zoals de O en de D of vierkanten en driehoeken.

piezze

Re: Paarden"iPad" moet wetenschap vooruit helpen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:03

Wat leuk, ze zijn nog slimmer dan je denkt

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:35

Hahah super leuk! Ik denk dat mijn paard hier zich ook zeker mij zou kunnen vermaken. Als hij ergens wortels voor krijgt heeft hij het heeeeel snel door :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:21

Oh fantastisch! Ik zie de mijne al helemaal bezig. :D

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:47

Wat leuk om te zien :D Moon zou het ook erg snel snappen als ze er een wortel voor krijgt :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 06:42

Ben zo te zien de enige die dit onzin vind? Laat paard paard zijn

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:24

Pinkie, dit zijn geen producten die verkocht worden voor verkoop maar die worden gemaakt voor wetenschappelijk onderzoek.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:29

Ik vind het wel grappig om te zien :)) Zie het Fie zo al doen (en tonnetje rond worden..)..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:37

Wat grappig :D Maar als je dit permanent in een paard zijn stal zet wordt hij wel snel dik :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:05

Dit zou Janouk geweldig vinden en zo uitgevonden hebben: Als er eten te verdienen is......dan is Janouk in de buurt.
:Y) :Y)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:46

Heeft inmiddels vechtgenoot aan het werk gezet..... :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:47

En voor je het weet richt er eentje een forum op waarin volop gediscussieerd wordt over hoe je toch met die rare schepsels die zich 'eigenaar', 'verzorger' of 'ruiter' noemen moet omgaan. :D

Maar serieus is het wel een goede manier om nog objectiever onderzoek te kunnen verrichten, niks mis mee. Benieuwd wat ze er allemaal mee kunnen uitvogelen.
En als het al in de handel komt als privé speelgoed is het gewoon net als bij kinderen. Er mee spelen prima, maar niet de hele dag, je moet ook gewoon lekker buiten spelen met je vriendjes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:39

Pluizebolpum schreef:
En voor je het weet richt er eentje een forum op waarin volop gediscussieerd wordt over hoe je toch met die rare schepsels die zich 'eigenaar', 'verzorger' of 'ruiter' noemen moet omgaan. :D

Maar serieus is het wel een goede manier om nog objectiever onderzoek te kunnen verrichten, niks mis mee. Benieuwd wat ze er allemaal mee kunnen uitvogelen.
En als het al in de handel komt als privé speelgoed is het gewoon net als bij kinderen. Er mee spelen prima, maar niet de hele dag, je moet ook gewoon lekker buiten spelen met je vriendjes.

Bokt over 10 jaar: Help, mijn paard wil niet van zijn Ipad af, ik krijg hem niet meer de wei op, wat nu???

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:15

Hihhihi....

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:02

Citaat:
Bokt over 10 jaar: Help, mijn paard wil niet van zijn Ipad af, ik krijg hem niet meer de wei op, wat nu???

Haha, prachtig. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:13

Mijn pony zou dit fantastisch vinden. :D

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:08

Je zou er als stalhouder toch gek van worden, loop je door de stal en hoor je constant van alle kanten "Tudududuuuu!!" :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:19

Krijgen we straks dit soort chats met onze paarden :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:37

Of zoiets, antje_vip :+

Afbeelding

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:14

Of deze advertentie:

Stal huur 250
Trailer stallen 10
Binnen buiten zetten 30
Stroom voor opladen Ipad in stal 10

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:55

FrNo schreef:
Of deze advertentie:

Stal huur 250
Trailer stallen 10
Binnen buiten zetten 30
Stroom voor opladen Ipad in stal 10

En hoe zit het dan met de wifi? Voordat ik vzpaard elke ochtend uit de AH om de hoek moet trekken omdat ze daar gratis wifi hebben en mevrouw zo graag wil chatten met die knappe Arabier uit Utrecht...

Maar dan zit ik te denken...Als je een paard zou kunnen aanleren om te 'zeggen' of ie iets wel of niet leuk vindt door op een O of een X te drukken op een Ipad, dan kun je zo ook zien of ze nou wel of niet rijden leuk vinden, wat ze van bitten vinden, wat ze van een ander paard vinden, hoe ze over bepaalde oefeningen denken, of ze het land op willen of op stal willen blijven (hier zie ik vzpaard al hysterisch op de X knop drukken als het regent, die krijg je serieus de stal niet uit getild als het nat is :') ) en wat ze van onbeperkt hooi vinden (en hier weet paardlief dan van de gekkigheid niet hoe hard ze op de O moet drukken).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:10

Paarden Tinder :')

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:28

Dat is makkelijk kun je je paard appen of hij al naar binnen wil.

Ook fijn,paard kan zelf appen als er iets mis is.