Max Sebrechts en Fantast. Bron: FEI/Peter van den Bulck
De veertienjarige Belg Max Sebrechts heeft vorig weekend met Fantast het WK voor Children gewonnen. Het zilver ging naar de Colombiaanse Isabela Lemos Campo met Filou de Haistreux, het brons was voor Waled Alghamdi en Firestone AB uit Saudi-Arabië.
Op het WK voor Children bepaalt het lot wie op welk paard rijdt. De ruiters uit het gastland mogen volgens het reglement twee paarden meebrengen. Er wordt dan door loting bepaald welk paard van die twee paarden hij of zij zal rijden. Daarna worden de overige paarden verdeeld over de andere deelnemers. Sebrechts wilde het liefste met zijn lievelingsmerrie Serieuse du Rouet rijden, maar die werd uitgeloot voor de Mexicaanse Shirelle Ganon Moragraga. Sebrechts moest dus zijn tweede paard Fantast zadelen.
Max Sebrechts: "Ik ben natuurlijk heel blij met deze overwinning. Als iemand me twee jaar geleden had gezegd dat ik zou winnen, zou ik het waarschijnlijk nooit geloofd hebben. Ik was al heel blij dat ik mocht meedoen aan dit wereldkampioenschap. Het was heel fijn dat ik de kans kreeg om aan zo'n groot evenement deel te nemen. Natuurlijk had ik er op dat moment geen rekening mee gehouden dat ik kon winnen."
De zestien finalisten van het WK voor Children kwamen uit negen landen: België, Colombia, Saudi-Arabië, Duitsland, Nieuw-Zeeland, Nederland, Guatemala, Mexico en Zuid-Afrika.
Hier vind je de uitslag.