Eventing: paard geëuthanaseerd tijdens Ocala Horse Trials

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Eventing: paard geëuthanaseerd tijdens Ocala Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:20

bokt.nl / www.chronofhorse.com

Tijdens de Ocala Horse Properties Winter II Horse Trials in Florida afgelopen vrijdag is een paard geëuthanaseerd. Het gaat om Atlanta, het paard van de Venezolaanse eventingruiter Juan Larrazabal.

De Venezolaan nam deel aan een wedstrijd, toen Atlanta zijn been brak toen hij afzette voor een sprong. Het paard nam de hindernis nog met succes. Larrazabel zette het dier onmiddellijk stil en steeg af. De negenjarige Atlanta werd onmiddellijk onderzocht door een dierenarts. De blessure aan zijn been was echter zeer ernstig en het dier werd geëuthanaseerd.

De 26-jarige Larrazabal reed Atlanta tijdens de Pan-Amerikaanse Spelen in Toronto (2015) en bracht hem vorig jaar ook uit tijdens twee CCI3*. Hij postte op Facebook: "Met heel veel verdriet neem ik afscheid van mijn partner Atlanta. Hij was uniek, presteerde altijd geweldig en nam elke uitdaging aan. Hij was alles wat je wil in een paard. Een goed temperament en stel hersens, veel power en voorzichtigheid. Hij was natuurlijk erg arrogant, omdat hij wist dat hij goed was. Het spijt me dat we niet meer tijd hadden samen, ik zal je missen, Atlanta!"

Vhagar

Re: Eventing: paard geëuthanaseerd tijdens Ocala Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:40

Wat vreselijk! Hoe kan dat nou, een been breken bij het afzetten? Een achterbeen?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:53

Laura, als je zoekt op Schoentje, dan kun je haar verhaal lezen. Dit kan helaas zomaar gebeuren.

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:49

clarence schreef:
Laura, als je zoekt op Schoentje, dan kun je haar verhaal lezen. Dit kan helaas zomaar gebeuren.

Schoentje? Zou ik daar de link van mogen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:38

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:08

bedankt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:16

Waarschijnlijk zal er in het bot al een haarscheurtje gezeten hebben (spontaan, door rare bewegingen voordien, door overbelasting dat niet opgevallen was, etc). Dan kan een bot "zomaar" breken door gewoon te verstappen, druk bij het afzetten, etc.
Kijk maar naar de renpaarden die "gewoon" galopperen en waar het been spontaan in breekt ...

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:53

Duhelo schreef:
Waarschijnlijk zal er in het bot al een haarscheurtje gezeten hebben (spontaan, door rare bewegingen voordien, door overbelasting dat niet opgevallen was, etc). Dan kan een bot "zomaar" breken door gewoon te verstappen, druk bij het afzetten, etc.
Kijk maar naar de renpaarden die "gewoon" galopperen en waar het been spontaan in breekt ...

Vreselijk zeg, ik heb nooit geweten dat dit kon :\